• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98101108006
  • خبرنگار : 71290

صباح زنگنه:

آمریکا باید پاسخگوی اقدامات خود در عراق باشد/ ترامپ با متهم کردن ایران اشتباهاتش را بیشتر میکند

آمریکا باید پاسخگوی اقدامات خود در عراق باشد/ ترامپ با متهم کردن ایران اشتباهاتش را بیشتر میکند
تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که آمریکایی‌ها باید به دلیل اقدامات خود به مردم عراق پاسخگو باشند، گفت:‌ اقدام اخیر آمریکا در عراق و حمله به مواضع حشد الشعبی برخلاف قوانین و عرف بین‌المللی است و آنها نمی‌توانند با متهم کردن ایران از بار مسئولیت اشتباهاتشان شانه خالی کنند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره حملات آمریکا به مواضع حشدالشعبی در عراق اظهار کرد: آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند مسیر عراق به سوریه نهایتا به مدیترانه باید باز شود و لذا تمام بهانه‌هایی دیگری که می‌آورند صرفا بهانه و توجیه است.

وی تصریح کرد: آن‌ها ادعا کردند که به پایگاه "K-1" حمله شده اما هیچ عکس یا گزارشی از تلفات این حمله ارائه نکردند و بلافاصله گروه خاصی را مسئول این حوادث اعلام کردند. همچنین ادعا کردند که بمباران یک مجموعه نظامی رسمی این کشور در مرز عراق و سوریه که در برابر ورود داعش به عراق ایستادگی می‌کند، به خاطر حمله به پایگاه نظامی "K-1" در کرکوک بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: ادعای آمریکایی‌ها صرفا یک ادعای واهی و بهانه‌ای است برای عملیات و افزایش فشار علیه حشد الشعبی و همچنین ممنوعیت نزدیک شدن عراقی‌ها به مرز خودشان با سوریه.

زنگنه خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا در عراق عملا یک نوع محاصره، ایجاد محدودیت و برخلاف قوانین و عرف بین‌المللی است. دیدیم که تمام گروه‌ها و اقشار نسبت به اقدام آمریکا اعتراض کردند و آن را تهدید حاکمیت ملی عراق دانستند، همچنین مرجعیت، احزاب و گروه‌های سیاسی این اقدام را محکوم و به آن اعتراض داشتند.

وی همچنین درباره حمله معترضین عراق به سفارت آمریکا و اظهارات ترامپ مبنی بر نقش داشتن ایران در این زمینه اظهار کرد: ترامپ و سایر مسئولین تصمیم‌گیر آمریکایی با حمله به مواضع حشد الشعبی دچار اشتباهی بزرگ شدند و اکنون برای خروج از این اشتباه سعی می‌کنند مسائل را منحرف کنند، در واقع با متهم کردن ایران یا گروه‌های طرفدار ایران راه حل را بسته‌تر و پیچیده‌تر می‌کنند و اشتباه خود را با سلسله اشتباهات دیگر توسعه می‌دهند. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که آمریکایی‌ها با محدود کردن حشدالشعبی می‌خواهند ضعف خود را توجیه کنند، ادامه داد: هدف ‌آمریکایی‌ها ممانعت از نیروهای امنیتی عراق در مرز سوریه است و بهانه‌های موهوم و جعلی را مطرح می کنند غافل از این‌که شهید و زخمی کردن نیروهای رسمی عراق یک جنایت محسوب می‌شود و آن‌ها باید پاسخگو باشند و کسانی که در این اقدامات دست داشتند را محاکمه کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: در هر حال باید در نظر داشت این میزان اجماع در عراق بی سابقه بوده و هشداری برای آمریکا است تا اشتباهات خود را اصلاح کند و چارچوب همکاری با عراق را یا تصحیح کند و یا به این همکاری پایان دهد. آمریکایی‌ها با اقدامی که در شهید و زخمی کردن نیروهای رسمی عراق انجام دادند نه تنها حاکمیت ملی عراق را نادیده گرفتند بلکه دشمنی عمیق در دل مردم عراق کاشته‌اند و باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: توصیه عقلا در عراق به مردم هم این است که وارد عملیات‌های مشابهی مانند آن چه که آمریکایی‌ها و طرفداران آن‌ها علیه کنسولگری ایران انجام دادند، نشوند بلکه با تحصن در مقابل سفارت خواهان اصلاح، تغییر و یا پایان توافق‌نامه همکاری آمریکا با عراق شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: روشی که آمریکا به کار می‌برد، خلاف مقررات بین‌المللی و اصول اقامت در یک کشور است. آمریکایی‌ها با موافقت دولت عراق آنجا اقامت دارند، بنابراین باید احترام حاکمیت کشور، احترام دستگاه‌ها، نهادها و تشکیلات نظامی وانتظامی عراق را داشته باشند. نیروهایی که در مرز عراق و سوریه مستقر بوده و هستند شامل نیروهای حشد الشعبی، پلیس عراق و ارتش بوده‌اند.

زنگنه تاکید کرد: مردم عراق نسبت به اقدامات ضد حاکمیتی آمریکا معترض هستند و حاضر نیستند چنین تشکیلاتی در عراق حضور داشته باشد و به دولت یا به مردم دستور داده و محدودیتی ایجاد کند،‌ همچنین مردم را از حقوق مالی و انسانی‌شان محروم کرده و رفت‌وآمدشان را محدود کند، اقدام آمریکایی‌ها دقیقا  استعمارگرایانه، استکباری و ضد بشری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha