• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98092417845
  • خبرنگار : 50081

/معرفی طرح‌های برگزیده نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی/

تولید کمپلکس معلق‌کننده ذرات در نوشیدنی‌ها توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

 تولید کمپلکس معلق‌کننده ذرات در نوشیدنی‌ها توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کمپلکس معلق‌کننده ذرات در نوشیدنی‌ها در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تولید شد.

حامد صابریان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص «کمپلکس معلق کننده ذرات در نوشیدنی‌ها»، اظهار کرد: ما در گروه افزودنی‌های غذایی بر روی محصولاتی کار کردیم که یک نمونه از آن، کمپلکس معلق کننده ذرات در نوشیدنی‌هاست. شاید اخیرا بیشتر با این نوع نوشیدنی‌ها مواجه شدیم مانند نوشیدنی آلوئه‌ورا که پالپ‌های آن به صورت شناور است.

وی اضافه کرد: وقتی نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر، تخم شربتی و حتی زعفران را تهیه می‌کنیم مواد آن به سرعت رسوب می‌کنند و شاید برای مصرف‌کننده خیلی خوشایند نباشد و اگر شناور باشد حس بهتری به فرد القا و در بازار به جذابیت محصول اضافه می‌کند. یکی از درخواست‌هایی که برای شربت زعفران وجود داشت و بیشتر هم از کشورهای عربی بود، می‌خواستند کُلاله زعفران در نوشیدنی شناور باشد. به این دلیل ما روی این طرح کار کردیم و موفق شدیم آن را با چند فرمول تولید کنیم تا وابستگی‌مان تنها به یک و یا دو نوع ماده اولیه نباشد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، افزود: این کمپلکس شامل ترکیب و یا مخلوطی از بعضی مواد اولیه غذایی است که تقریبا همه آن‌ها گیاهی هستند و ماده سنتزی هم در آن‌ها به کار نرفته است. ویژگی‌ای که این کمپلکس به این نوشیدنی می‌بخشد این است که در عین روانی، ذرات شناور هستند؛ چراکه گاهی اوقات ممکن است ذرات شناور باشند اما مواد غذایی مانند عسل و مربا سنگین هستند و این امر در نوشیدنی‌ها چندان مطلوب نیست. با این کار در عین اینکه نوشیدنی روانی را دارد، باعث شناور شدن یکنواخت ذرات نیز می‌شود.

صابریان در خصوص ایده اولیه این طرح، خاطرنشان کرد: زمینه اصلی گروه، افزودنی‌های طبیعی غذایی است که با رنگ‌های طبیعی خوراکی کار خود را آغاز و بر روی افزودنی‌های دیگر ادامه دادیم. البته من هم چند سالی است که در زمینه تولید آلوئه‌ورا فعال بودم اما چیزی که باعث شد در جهاد این محصول را تولید کنیم سفارش و درخواستی بود که یکی از شرکت‌های تولید کننده شربت زعفران به ما منتقل کرد و می‌خواستند که ما این زعفران را در شربت برای آن‌ها شناور کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت ما به سراغ تولید این محصول رفتیم و اکنون هم در حال انعقاد قرارداد برای فروش کمپلکس‌مان هستیم و سعی می‌کنیم با شرکت‌های دیگر این رایزنی را داشته باشیم که این محصولات به ویژه زعفران را به فروش برسانیم. ما محصول را در سطح تجاری تولید کردیم اما در حال گرفتن مجوزها هستیم و از نظر تولید مشکلی وجود ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه «تقاضای افراد بیشتر بر روی زعفران است»، اظهار کرد: نوشیدنی‌ها آمادگی دارند که این ترکیب را برای همه آن‌ها استفاده کنیم زیرا در بعضی از نوشیدنی‌ها بسیار راحت‌تر است و در زعفران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

صابریان در خصوص ایده‌های دیگری که در مجموعه جهاد دانشگاهی دارند، عنوان کرد: ما در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های گوناگونی داریم. ما بر روی رنگ‌های طبیعی خوراکی مانند سبز، زرد، قرمز و نارنجی کار کردیم که همه این‌ها از منابع گیاهی استخراج شدند. مشکلی که رنگ قرمز دارد، پایدار بودن آن است که وقتی این رنگ به حرارت می‌رسد، به شدت بی‌رنگ می‌شود و ما در حال انجام اقداماتی بر روی این امر هستیم تا پایداری آن را حفظ کنیم و این طرحی است که ما در دستور کار قرار دادیم.

 انتهای پیام       

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha