• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98091309092
  • خبرنگار : 71477

ونزوئلا تصمیم پیمان ریو را محکوم کرد

ونزوئلا تصمیم پیمان ریو را محکوم کرد

وزیر امور خارجه ونزوئلا تصمیم اعضای پیمان ریو برای ممنوع‌السفر کردن رئیس جمهور ونزوئلا و چند تن از مقامات عالی رتبه ونزوئلایی به داخل مرزهای کشورهای عضو این پیمان را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ۱۵ کشور در قاره آمریکا روز سه‌شنبه موافقت کردند تا به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای تحت فشار گذاشتن نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا برای کناره‌ گیری از قدرت، ۲۹ ونزوئلایی از جمله مادورو و متحدان نزدیکش را از سفر به داخل مرزهای‌شان منع کنند.

خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: واشنگتن و کشورهای پیروش دیگر نمی‌دانند چه چیزی از خود اختراع کنند. از آنجایی که آنها از یک بحران حاکمیت و شورش‌های مردمی ضد نئولیبرال رنج می‌برند و دولت موازی خیالی‌شان در ونزوئلا فروپاشیده، لیست‌های بی‌فایده‌ای برای حمله به کشور ما تهیه می‌کنند.

اوایل روز سه‌شنبه کشورهای عضو پیمان ریو محدودیت‌های سفر جدیدی را علیه ۲۹ ونزوئلایی از جمله نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و همسرش، خورخه آریزا، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع و دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهور اعمال کردند.

نشست روز سه‌شنبه در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار شد و نمایندگانی از آمریکا، آرژانتین، برزیل، شیلی، پرو و کلمبیا در آن شرکت داشتند.

پیمان ریو در سال ۱۹۴۷ میلادی امضا شد؛ پیمانی که تعهد دفاع متقابل در میان اعضای سازمان کشورهای آمریکایی است. بولیوی، اکوادور، نیکاراگوئه و ونزوئلا در سال ۲۰۱۲ میلادی از این پیمان دفاعی متقابل خارج شدند.

آمریکا و متحدانش در نیمکره غربی در سپتامبر سال جاری میلادی به پیمان ریو استناد کردند تا راه را برای اتخاذ اقدامات جمعی بیشتر برای مقابله با "تهدیدات دولت مادورو" هموار سازند. در مقابل مادورو آمریکا را به تلاش برای راه‌اندازی یک کودتای نظامی با هدف سرنگون کردن دولت ونزوئلا متهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha