• پنجشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98081609360
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

این موزه مرمت می‌خواهد

این موزه مرمت می‌خواهد

ایسنا/اصفهان مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان از نیاز ضروری این موزه به مرمت خبر داد و گفت: بخش‌هایی از کالبد موزه هنرهای معاصر به‌طور کل آسیب‌دیده، بخش‌های دیگر نیز فرونشست داشته و سرعت تخریب و ترک‌ها به‌گونه‌ای است که بیشتر شدن آن را هر ماه می‌توان حس کرد.

مهدی تمیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از بهمن سال ۱۳۹۶ که عهده‌دار مدیریت موزه هنرهای معاصر شدم، طی مدت سه ماه، هم بر روی کالبد موزه و طرح‌های مرمتی آن و هم بر روی مجموعه گنجینه موزه، بررسی‌هایی را انجام داده و فهرستی از آثار موجود در این گنجینه، برای پلاک شدن و ثبت آن‌ها تهیه کردم.

وی ادامه داد: پس از انجام این اقدامات، مسئله نیاز ضروری موزه هنرهای معاصر را به مرمت، بارها و بارها هرجایی که امکان داشت مطرح کردم و همچنان امیدوارم که این اتفاق، هر چه زودتر، به دلیل احترامی که باید برای هنرهای تجسمی قائل باشیم، رخ بدهد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با تأکید بر اینکه حفظ کالبد و آثار موجود در این موزه مأموریت ماست، به تاریخچه مرمت‌های پیشین این بنا اشاره کرد و گفت: ساختمان موزه هنرهای معاصر اصفهان اصالتاً مربوط به دوره صفوی است که در دوره قاجار، به‌صورت کامل موردبازسازی قرارگرفته. اسفندماه سال ۱۳۷۳ نیز مرمت و بازسازی دوباره‌ای برای حفظ آن از تخریب‌ها انجام‌شده و سپس، این مکان به موزه هنرهای معاصر بدل شده است.

تمیزی تصریح کرد: امسال که ۲۵ سال از بازسازی و تبدیل‌شدن این مکان، به موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌گذرد، این کالبد به‌شدت نیازمند بازسازی و مرمت است؛ چراکه بخش‌هایی از کالبد آن آسیب‌دیده و بخش‌های دیگر نیز فرونشست داشته است.

وی افزود: سرعت تخریب و ترک‌ها به‌گونه‌ای است که ماهیانه می‌توان بیشتر شدن آن را به‌وضوح لمس کرد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، با اشاره به وضعیت گنجینه این موزه گفت: در طول ۲۵ سال گذشته، گنجینه‌ای از آثار هنرمندان ایران و به‌ویژه اصفهان در موزه هنرهای معاصر اصفهان جمع شده که قطعاً پشتوانه هنری شهر اصفهان است و مالکیت آن را شهرداری اصفهان در دست دارد، ازاین‌رو همه مدیران ارشد شهرداری موظف به حفظ و نگهداری آثار این گنجینه هستند.

تمیزی ادامه داد: در حال حاضر آثار این گنجینه به شکل خیلی معمولی در جعبه و کمدهایی کنار هم چیده شده و نگهداری می‌شود اما شرایط رطوبت و دمای خیلی از آن‌ها به شکل اصولی رعایت نشده است.

 وی یادآور شد: بارها از ضرورت در معرض دید قرار دادن این آثار گفته‌ام چراکه همه موزه‌ها باید آثار گنجینه خود را به‌صورت دائم یا دوره‌ای به نمایش دربیاورند. مغز افراز یک موزه گنجینه آن است و به بازدیدکننده پشتوانه هنری آن را نشان می‌دهد.

تمیزی تأکید کرد: اینکه صفر تا صد این گنجینه پنهان شود بیشتر شبیه انبارداری هنری است. از همه ‌کسانی که در شورای شهر و شهرداری درباره وضعیت موزه هنرهای معاصر اصفهان تذکر می‌دهند تشکر می‌کنم اما امیدوارم به‌واقع فکری برای مرمت و نگهبانی از بنا و آثار این موزه شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: از دو سال پیش که عهده‌دار مدیریت این مجموعه شدم، یکی از راهروهای بلااستفاده را به دمویی از گنجینه تبدیل کردم که خیلی کوچک اما قابل‌تماشاست.

وی تصریح کرد: یکی از مزایای نمایش گنجینه یک موزه این است که هنرمندان ایرانی و خارجی را ترغیب به اهدای اثر می‌کند، چنان‌که راه‌اندازی آن دمو باعث شد میزان آثار اهدایی به موزه در دو سال گذشته افزایش پیدا کند. برای مثال گونتر اوکر هنرمند سرشناس آلمانی یکی از آثار منحصربه‌فردش را به موزه اهدا کرد و اثر دیگری که در اختیار ما قرار گرفت ادیشن شماره ۱۷ مجسمه‌ای است که یکی از آن‌ها بر کره ماه است.

تمیزی گفت: ارزش این آثار اهدایی خیلی بالاست اما آیا ما قدر آن را آن‌طور که شایسته است می‌دانیم؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha