به گزارش ایسنا، تحرک بالا که یکی از ویژگیهای برجسته هوانیروز ارتش است، باعث شد تا این نیرو بهمثابه یک نیروی واکنش سریع، طی روزهای نخستین تجاوز عراق به میدان آمده و کارایی عملیاتی فوقالعادهای از خود به نمایش بگذارد و بتواند تا حد زیادی مانع پیشروی دشمن در سراسر مرزهای غربی شود. درواقع، هجوم ارتش عراق به کشور جمهوری اسلامی ایران با این فرض طرحریزیشده بود که ارتش، در نظام جدید ایران، یعنی جمهوری اسلامی، ضعیف شده و فاقد توان و کارایی رزمی لازم جهت مقابله است.
در حقیقت ناکامی ارتش عراق در استفاده از اصل غافلگیری و از بین بردن و تثبیت و زمینگیر کردن نیروهای دشمن در شرایط جنگی، یکی از ویژگیهای عملیاتهای هوانیروز در اوایل دفاع مقدس بهحساب میآید. برای همین پس از آغازجنگ تحمیلی، هوانیروز، بهصورت گسترده در پشتیبانی از یگانهای زمینی، وارد عمل شد و با داشتن تحرک ۱۰۰درصد توانست علاوه بر کُند کردن پیشروی دشمن، نقش انکارناپذیری در تثبیت و انهدام نیروها و ادوات زرهی دشمن ایفا کند.
عملکرد هوانیروز طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب بسیار مطلوب بوده است؛ و عملکرد بسیار مطلوب هوانیروز یکی از عوامل تثبیت و انهدام دشمن طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب به شمار میآید. با توجه به مغفول ماندن عملکرد هوانیروز در راستای تثبیت و انهدام دشمن طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب، در این گزارش به هفت عملیات هوانیروز خواهیم پرداخت.
عملیات پدافندی قصر شیرین(۱۳۵۹/۶/۳۱)
در این عملیات پایگاه رزمی هوانیروز کرمانشاه با سازمان رزمی ۶ فروند بالگرد کبری، ۸ فروند بالگرد ۲۱۴ و ۲ فروند بالگرد ۲۰۶ در پشتیبانی از نیروهای زمینی ایفای نقش کرد.
عملیات آفندی عاشورا (سومار ۱۳۵۹/۸/۲۸)
هوانیروز با به کار بردن تعداد ۱۴ فروند بالگرد متشکل از دو تیم آتش (۶ فروند کبری) و ۶ فروند ۲۱۴ و دو فروند بالگرد شناسایی ۲۰۶، از نیروهای خودی پشتیبانی به عملآورده مجموعاً ۹۲ ساعت پرواز انجام گرفت. در این عملیات بالگرد خلبان شجاع هوانیروز سرگرد احمد کشوری مورد هدف هواپیماهای دشمنقرار گرفت و به شهادت رسید.
عملیات آفندی کلینه و سید صادق(۱۳۵۹/۹/۲۸)
هوانیروز با تعداد ۱۴ فروند (۶ فروند کبرا، ۶ فروند ۲۱۴، ۱ فروند ۲۰۶، ۱ فروند ۲۰۵) که از ابتدای جنگ در پادگان ابوذر سر پل ذهاب مستقرشده بود، با ۱۲۰ ساعت پرواز در پشتیبانی از نیروهای رزمنده لشکر ۸۱ زرهی که به مواضع دشمن یورش برده بودند وارد عمل شدند.
عملیات تنگ حاجیان (کبیر ۱۳۵۹/۱۰/۱۴)
خلبانان دلیر هوانیروز با ۲۰ فروند بالگرد (۶ فروند کبرا، ۱۲ فروند ۲۱۴ و ۲ فروند ۲۰۶) و ۲۰۰ ساعت پرواز با استفاده از نقاط کور منطقه کوهستانی توانستند پاتکهای دشمن را خنثی و تعدادی از ادوات زرهی و مکانیزه و پیاده آنها را منهدم و به هلاکت برسانند. همچنین ۲۶۰ نفر از نیروهای رزمنده را در منطقه عملیات هِلی بُرن(نوعی جابجایی هوایی) کرده و مجروحین را به بیمارستانهای منطقهای تخلیه کند. ضمناً حدود ۱۲ تُن مهمات و تدارکات نیز حمل و به یگانها تحویل شد.
عملیات خوارزم (ارتفاعات میمک ۱۳۵۹/۱۰/۱۹)
خلبانان شجاع هوانیروز با ۱۸ فروند بالگرد (۸ فروند کبرا، ۸ فروند ۲۱۴ و ۲ فروند ۲۰۶) توانستند تعدادی از تانکهای پیشرفته دشمن را منهدم و پاتکهای آنها را خنثی و مواضع متصرفی خود را حفظ و دشمن را مجبور به عقبنشینی نکد. در این عملیات با ۴۲۶ ساعت پرواز، بالگردهای ترابری ۲۱۴ علاوه بر حمل پنج تُن بار مهمات و تدارکات و هلی برن ۳۵۰ نفر به منطقه نبرد، تعداد ۱۸۲ نفر از مجروحین عملیات را نیز به بیمارستانهای منطقه تخلیه نکردند.
عملیات آفندی چغالوند(۱۳۵۹/۱۲/۲۶)
دلیرمردان هوانیروز با ۱۰ فروند بالگرد (۳ فروند کبرا، ۵ فروند ۲۱۴، ۲ فروند ۲۰۶) بهمنظور صرفهجویی در زمان، در منطقهای به نام کلاشک در فاصله سه کیلومتری شرق گیلان غرب مستقرشده و با شناسایی کامل از منطقه و هماهنگی لازم با فرماندهان یگانهای تکور، با ۲۶۰ ساعت پرواز توانستند در پشتیبانی از یگانهای خودی ضربات سنگینی بر دشمن وارد آورند.
عملیات آفندی بازی دراز(۱۳۶۰/۲/۲)
خلبانان دلیر هوانیروز با ۱۶ فروند بالگرد (۶ فروند کبرا، ۸ فروند ۲۱۴، ۲ فروند ۲۰۶) با توجه به کوهستانی بودن منطقه و عدم وجود راههای دسترسی مناسب در جابجایی سریع نیروها، در مدت ۶ روز عملیات توانستند با ۲۹۰ ساعت پرواز نسبت به هلی برن ۹۴۶ نفر، تخلیه ۲۰ مجروح و جابجایی و حمل ۱۸ تن بار و اجرای آتش سنگین موشک و راکت ضمن پشتیبانی از تک یگانهای خودی در خنثی کردن پاتکهای دشمن که تمایلی به از دست دادن ارتفاعات راهبردی و حساس بازی دراز نداشتند نقش مؤثر و فعالی ایفا کند. در این عملیات، خلبان دلاور هوانیروز به نام علیاکبر شیرودی در پی انجام یک دوره پرواز تاکتیکی در محور سرپلذهاب بهمنظور انهدام تانکهای دشمن در اثر برخورد گلوله کالیبر ۵۰ به وی به شهادت رسید.
انتهای پیام
نظرات