امین رفیعیپور در گفتوگو با ایسنا، در اینباره بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی در دنیا به مرور زمان، موبایلهای معمولی نیز به ابزارهای پیچیدهای تبدیل شد و به موازات آن دنیای مجازی و حقیقی نیز به عرصه فناوری ورود کرد. اگرچه تلفنهای هوشمند در پیشرفت سطح علمی انسانها موثر بوده است، اما از طرف دیگر، برخی اقشار از جمله کودکان و نوجوانان را با معضلاتی روبه رو کرده است.
وی درباره تاثیر استفاده بیش از حد دانشآموزان از تلفن همراه افزود: امروزه همه کودکان و نوجوانان دارای یک تلفن همراه هوشمند هستند و هر چقدر خانواده از توان مالی بیشتری برخوردار باشد تلفن همراه فرزند آنها هوشمندتر خواهد بود، حال آنکه عموما استفاده بیش از حد از تکنولوژی و تلفنهای هوشمند روی تمرکز و سلامت جسمی دانشآموزان تاثیر منفی دارد، به طوری که از یک سو مهارتهای تکلمی، ذهنی، هوش عملیاتی و پرورشی و از سوی دیگر مهارتهای جسمانی آنها را کاهش میدهد.
رفیعیپور در پاسخ به این سوال که استفاده از تلفنهای هوشمند توسط دانشآموزان روی افت تحصیلی آنها چه تاثیری دارد؟ گفت: به طور قطع استفاده از تلفنهای هوشمند توسط دانشآموزان میتواند موجب افت تحصیلی آنها شود، چراکه نه تنها فرهنگسازی صحیحی در استفاده از این ابزار در کشور وجود ندارد بلکه خانوادهها نیز بدون هیچ گونه آگاهی و آموزش این ابزار را در دسترس فرزندان خود قرار میدهند، حال آنکه با ساماندهی و برنامهریزی صحیح از این ابزار میتوان شرایطی برای رشد تحصیلی دانشآموزان فراهم کرد.
مشاور رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت ادامه داد: با توجه به پیشرفت کشورهای جهانی و تاثیر مثبت تکنولوژی، نمیتوان به طور کامل مانع بهرهگیری دانشآموزان از این ابزار شد، همچنین از یک سو خانوادهها به این ابزار عادت کردهاند و از سوی دیگر امکان جداسازی ناگهانی نوجوانان از تلفنهای همراه امکانپذیر نیست، در واقع این دو مورد همچون زنجیرهای با یکدیگر پیوند خوردهاند که بدون توجه به ابعاد مختف آن نمیتوان به اجرای روشهای نامناسب پرداخت.
رفیعیپور در ادامه ضمن انتقاد نسبت به سیاستگذاریهای مدارس جهت برقراری ارتباط با دانشآموزان گفت: عموما مدارس ما سعی دارند از طریق راهاندازی گروههایی در شبکههای مجازی دانشآموزان را در جهت مسائل درسی آنها آگاه کنند، این در حالیست که چنین روشهایی برای دانشآموزان بهانهای در جهت استفاده بیشتر آنها از چنین ابزاری است، چه بسا بسیاری از دانشآموزان به بهانه حضور در این گروهها به استفاده بیش از حد از این ابزار روی آوردهاند. البته والدین و معلمان در این زمینه باید از برخوردهای سلبی با دانشآموزان پرهیز کنند و با فرهنگسازی و بهرهگیری از راههای درست آنها را به استفاده صحیح از این ابزار فرا بخوانند، زیرا برخوردهای سلبی هیچ نتیجهای ندارد.
وی در ادامه به ارائه راهکارهایی موثر برای کنترل استفاده از تلفن همراه در کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: والدین میتوانند به منظور کاهش استفاده فرزندان از تلفن همراه، ساعات وقت گذرانی با این ابزار را محدود کنند، در واقع همیشه خانواده موفق خانوادهای است که والدین به جای اجرای سیستم نظارتی مستبدانه، سیستم نظارتی مقتدرانهای را اعمال کند، یعنی فرزندان بتوانند از تلفن همراه در راه مباحث علمی و در زمان صحیحی از این ابزار استفاده کنند. همچنین هنگام درس خواندن و مطالعه سعی کنند موبایل را دور از چشم فرزندان قرار دهند و هنگام دورهمیهای خانوادگی نیز این ابزار خاموش شود و در اختیار والدین قرار گیرد.
مشاور رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت بر ساماندهی تلفنهای هوشمند نیز تاکید کرد و گفت: کاربران تلفنهای هوشمند با شرایط سنی خاص باید در زمان مشخص از این ابزار بهره بگیرند و از سوی دیگر ساماندهی توسط سیستمهای نظارتی در این خصوص انجام شود، به طوری که سیستمهای مخابراتی کشور بتوانند بر روی برنامهها و فعالیتهای این کاربران را کنترل کنند تا هر کودکی نتواند به هر سایتی ورود یابد.
انتهای پیام
نظرات