• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98070100691
  • خبرنگار : 71548

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل گروه رسانه‌ای «مهر» برگزار شد

مبارزه با نفاق مهمترین هدف رسانه‌های انقلابی

مبارزه با نفاق مهمترین هدف رسانه‌های انقلابی

رئیس دانشگاه سوره مبارزه با جریان نفاق را اصلی‌ترین اهداف رسانه‌های انقلابی برشمرد و اظهار کرد: کشور ما نیز همانند تمام حکومت‌های اسلامی در معرض یک نبرد بزرگ با جریان نفاق است که پیچیدگی‌های بسیاری هم دارد. در این میان مهمترین ابزار جریان نفاق برای مقابله با حکومت اسلامی رسانه است و منافقان اکنون رسانه‌های زیادی در اختیار دارند.

به گزارش ایسنا، مراسم تودیع علی عسگری و معارفه محمد شجاعیان به عنوان مدیر عامل جدید گروه رسانه‌ای «مهر» صبح روز دوشنبه (اول مهر ماه) در سالن کنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.  

در این مراسم افرادی همچون محمد خدادی (معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی متقیان (مدیر خبرگزاری ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی (مدیرعامل موسسه اطلاعات)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی)، پیام تیرانداز (مدیرعامل خبرگزاری فارس)، محسن مومنی‌شریف (رئیس حوزه هنری)، محمدحسین صفار هرندی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، عبدالله گنجی (مدیرمسئول روزنامه جوان)، مهدی عرفاتی (مدیرمسئول روزنامه جام جم)، محمدحسین ساعی (رئیس دانشگاه سوره)، محسن پیرهادی (مدیرمسئول روزنامه رسالت) و .. حضور داشتند. 

در ابتدا پیام تیرانداز _ مدیرعامل خبرگزاری فارس _ که پیشتر نیز سابقه فعالیت در خبرگزاری «مهر» را داشته است، ضمن برشمردن برخی از ویژگی‌های رسانه‌ای این خبرگزاری و تقدیر از خدمات علی عسگری در سال‌های اخیر، در سخنانی اظهار کرد: تلاقی آغاز ماه مهر و آغاز تحولات مدیریتی در خبرگزاری «مهر» را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم روند رشد این خبرگزاری تسهیل شود.

مدیرعامل خبرگزاری «فارس» همچنین در ادامه سخنان خود از ابعاد گوناگون جنگ رسانه‌ای سخن گفت و یادآور شد: امروز در جنگ چندبُعدی قرار داریم و جبهه‌ها و خاکریزهای این جنگ، اهالی رسانه هستند؛ این یک جنگ چندبُعدی است که برای حضور در آن، باید به درستی شناخته شود و اگر به‌درستی درک نشود، ممکن است ما را دچار خطا کند.

او افزود: بُعد اول جنگ با باطل است. امروز برخلاف گذشته مرز میان حق و باطل کاملا مشخص است. این جنگ انصافا جنگ نابرابری است. آنها ابزارهایی همچون دروغ، شایعه و هتک حیثیت به کار می‌برند که ما استفاده از این ابزارها را درست نمی‌دانیم. همچنین امکانات لجستیک آنها نیز اصلا با ما قابل مقایسه نیست. اما ما این در این سمت اعتقاد به پرودگار را داریم و از این جهت بسیار جلوتر از دشمن هستیم. 

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه «در حوزه رسانه باید تردیدها را کنار گذاشت، چرا که این تردیدها، جبهه رسانه‌ای را تضعیف می‌کند»، خاطرنشان کرد: در بُعد دوم، جنگ با نفسیات مطرح می‌شود. فعالیت در رسانه همانند بندبازی می‌ماند و اگر مراقبت نکنیم ممکن است از این نبرد سربلند بیرون نیاییم. پیروزی در این جنگ نیاز به دانش و فقه رسانه دارد و ما باید به عنوان سربازان رسانه انقلاب خودمان را در این جبهه تقویت کنیم. امروز کار رسانه‌ای آدم مردد نمی‌خواهد. همان طور که در جنگ سرد یک لحظه تردید باعث ضرر می‌شود، در این جبهه نیز چنین است و نباید فراموش کرد یک لحظه غفلت می‌تواند ما را به خسارت بیاندازد. بنابراین لازم است نیروهای این نبرد، اهل مراقبت باشند. از سوی دیگر، پیروزی این جبهه، نیاز به دانش و فقه دارد. باید فقه رسانه‌ای را درک کنیم و تجهیزاتی را برای سربازان انقلاب فراهم کنیم.

در ادامه محمدحسین ساعی _‌رئیس دانشگاه سوره _ نیز در سخنانی از لزوم اهمیت رسانه‌های انقلابی سخن گفت و خاطرنشان کرد: جنگ رسانه‌ای از همان ابتدای تاریخ مدرن و آغاز استعمار وجود داشته است. به عنوان مثال نخستین اقدام کشور انگلیس بعد از آنکه هند را مستعمره خود کرد، تأسیس روزنامه بود. در قرن ۱۸ نخستین روزنامه فارسی زبان نیز در این کشور توسط انگلستان تأسیس شد. نخستین توقیف روزنامه فارسی زبان نیز توسط انگلیس در هند اتفاق افتاد. در واقع در طول این ۲۵۰ سال فضای جدی جنگ رسانه‌ای وجود داشته، اما متأسفانه ما به ویژه در سال‌های اولیه انقلاب نتوانستیم یک سازمان قدرتمند مقاومتی ایجاد کنیم. البته از دهه ۸۰ به بعد این جریان مقاومتی به مرور زمان به‌ وجود آمد. 

او ادامه داد: اما جای سوال است که چرا باید ۲۵ سال از انقلاب بگذرد و بعد ما برای یک نظام رسانه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنیم؟ البته که هنوز هم فضای رسانه‌ای ما با سرمایه‌گذاری‌هایی که برای رسانه‌های خارجی می‌شود، قابل مقایسه‌ نیست. شاید یکی از دلایل این موضوع به درک برخی از مدیران میانی کشور از اهمیت رسانه برمی‌گردد؛ اینکه واقعا لازم است حداقل دو تا سه درصد بودجه عمومی کشور صرف امور رسانه‌ای شود.

ساعی در ادامه سخنان خود توصیه‌هایی همچون توجه به حوزه اخبار تخصصی، توجه به هزینه و فایده، ایجاد زیرساخت برای عملکرد رسانه‌ها در حوزه بحران، توجه به اخلاق رسانه‌ای، توجه به مقابله با اخبار جعلی و توجه به تجربه‌نگاری را مطرح کرد.

او همچنین مبارزه با جریان نفاق را اصلی‌ترین اهداف رسانه‌های انقلابی برشمرد و اظهار کرد: کشور ما نیز همانند تمام حکومت‌های اسلامی در معرض یک نبرد بزرگ با جریان نفاق است که پیچیدگی‌های بسیاری هم دارد. در این میان مهمترین ابزار جریان نفاق برای مقابله با حکومت اسلامی رسانه است و منافقان اکنون رسانه‌های زیادی در اختیار دارند.

رئیس دانشگاه سوره پیشنهادیی را برای اهالی رسانه در راستای ایستادگی در برابر جریان نفاق عنوان و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نوع خبرهایی که تولید می‌شود باید در راستای رسوا کردن جریان نفاق باشد. ما باید با جریان‌سازی خبری، نفاق را عیان کنیم. 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی _ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی _ در سخنانی خاطرنشان کرد: سن انقلاب به ۴۰ سالگی رسیده و این به معنی دوران پختگی و کمال است. خبرگزاری «مهر» نیز مدتی از عمرش را سپری کرده است. در این دوران افرادی همچون مرحوم مقدسی فعالیت‌های ارزنده‌ای را در این خبرگزاری انجام دادند که از آنها قدردانی می‌کنم.

او یادآور شد: هنگامی که از موضوعات انقلابی صحبت می‌کنیم، جریان نیرومندی را در نظر داریم که در بُعد رسانه‌ای هم همین‌گونه است. باور داریم در صورت برداشتن گام‌های جدید آینده‌ای رویایی در  انتظار خبرگزاری «مهر» خواهد بود. 

حجت الاسلام و المسلمین قمی در ادامه خطاب به رئیس جدید این خبرگزاری تصریح کرد: آقای دکتر شجاعیان محکم گام بردار و مطمئن باش من و سازمان تبلیغات اسلامی به کمکت خواهیم آمد. برای فعالیت رسانه‌ای انقلابی به این نکته توجه داشته باشید که حمایت مردم از شما وجود دارد.

همچنین محمد مهدی رحیمی _ مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری مهر _ نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که درباره ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای علی عسگری (مدیرعامل سابق مجموعه «مهر») سخن گفت و تقوا و اخلاق را از مهترین صفات او برشمرد.

او در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: همواره توصیه دکتر علی‌ عسگری این بود که فعالیتمان در این خبرگزاری به نفع نظام باشد. او به همکاران می‌گفت آیا کاری که می‌کنید باعث رضایت مقام معظم رهبری می‌شود؟ یا اینکه آیا فعالیت رسانه‌ای شما، دستاوردی برای انقلاب اسلامی دارد؟

او با بیان اینکه خبرگزاری مهر فضایی به دور از تنش دارد، یادآور شد: به طور کلی اقتضای فعالیت رسانه‌ای به ویژه در موارد موضوعات مهم، تعجیل و استرس است، اما مدیریت آقای علی‌ عسگری به گونه‌ای بود تا این تنش‌ها در سطح کمی باشد و در واقع مانع تشدید این استرس‌ها می‌شد. 

سپس علی عسگری _ مدیرعامل پیشین خبرگزاری «مهر» _  یادآور شد: اگر توفیقی در خبرگزاری مهر حاصل شده، به دلیل همراهی همه دوستان بوده و حاصل یک کار تیمی بوده است. از تمام کسانی که بیرون از «مهر» بودند و ما آنها را به نوعی گَزیدیم عذرخواهی می‌کنم. چراکه عمدی در کار نبوده و این اقتضای کار رسانه است. به هر حال دنیا و آخرت کار خبرگزاری‌ها روی لبه تیغ است. 

عسگری گفت: سوال مهم این است که حال و روز و نگاه ما قبل و پس از ۴۰سالگی انقلاب چه تفاوتی کرده است؟ به شخصه معتقدم تقریباً هیچ تغییری نکرده است و این موضوع بسیار آسیب‌رسان است. چکیده و اصل بیانیه گام دوم انقلاب این است که خودتان را با انقلاب تعریف کنید؛ اینکه چقدر برای انقلاب موثر بوده‌ایم. اینکه من چقدر برای انقلاب موثر بوده‌ام و آقای شجاعیان چقدر موثر خواهند بود؟ از همه مسوولان باید پرسید که برای انقلاب چه کرده‌اید و خود آنها نیز باید این سؤال را از خود بپرسند.

او ادامه داد: من با تمام وجود به انقلاب افتخار می‌کنم و اعتقاد دارم نشستن پشت میز مدیریت، در انقلاب کمتر از نماز شب نیست. انقلاب عنصر گرانبهایی است که ما هنوز آن را نشناخته‌ایم. در واقع انقلاب مفهوم بسیار بزرگی است که ما به‌تازگی بخش‌هایی از آن را حس کرده‌ایم.‌ مطمئن هستم آقای شجاعیان با این رویکرد به خبرگزاری مهر نگاه می‌کنند. 

عسگری در بخش دیگری از سخنان خود، از لزوم توجه به اخلاق حرفه‌ای سخن گفت و تاکید کرد: رسانه معلم جامعه است و اگر خودمان تعلیم‌یافته نباشیم، معلم‌های خوبی هم نخواهیم بود. نیاز امروز ما اخلاق است و اگر ما توانستیم در رسانه آن را تولید و بازتولید کنیم موفق خواهیم بود. ما که ادعای انقلابی بودن و مسلمان بودن داریم باید بیش از همه قائل به اخلاق باشیم.

همچنین محمد شجاعیان _ مدیرعامل جدید مجموعه «مهر» _  در سخنانی کوتاه از ویژگی‌های خبرگزاری «مهر» سخن گفت و تاکید کرد که سازمان رسانه‌ای مهر بر گُرده خود می‌بیند که در مسیر تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب» گام بردارد.

در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی لوح سپاس و تقدیر به علی عسگری و حکم ماموریت به محمد شجاعیان اهدا شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha