• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98012007149
  • خبرنگار : 71625

پرطرفدار بودن «سلفی» مثل محبوبیت «تتلو» است

پرطرفدار بودن «سلفی» مثل محبوبیت «تتلو» است

یک عکاس معتقد است که سلفی جایگاهی در عکاسی ندارد و پرطرفدار بودن آن دلیل بر خوب بودن آن نیست.

در مصاحبه‌های پیشین ایسنا درباره خاصیت‌های خوب یا بد «سلفی»، نظرهای متفاوتی از جمله «افرادی که تصاویر سلفی زیادی از خود به ثبت می‌رسانند دچار خود شیفتگی هستند»، «سلفی عکس گرفتن را برای مردم آسان کرد»، «سلفی گزارش روزمره انسان‌ها از زندگی شخصی آنهاست»، «سلفی وسیله‌ای برای به نمایش گذاشتن داشته‌های خود» و … بیان شد.

این بار گفت‌گوی ایسنا با آرمان استپانیان، عکاس را در این زمینه می‌خوانید.

زمانی که سوژه مصاحبه را برای استپانیان شرح می‌دهیم با خنده بیان می‌کند که اصلاً از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کند و تا به حال هم عکس سلفی نگرفته است.

او ادامه می‌دهد: باید مدت زمان طولانی بگذرد تا متوجه شویم سلفی به چه جایگاهی می‌تواند دست پیدا کند چون در حال حاضر در وضعیت جالبی به سر نمی‌برد. اصولاً سلفی گرفتن با ویژگی‌های خودشیفتگی همراه است و چیزی برای گفتن در هنر عکاسی ندارد. چون هنر عکاسی هنر جوانی است.

استپانیان می‌گوید عکاسانی که به صورت حرفه‌ای در هر شاخه‌ای فعالیت می‌کنند در تلاشند تا عکاسی را به هنر مطلقی مثل نقاشی، تئاتر یا مجسمه‌سازی برسانند که این تلاششان هم به سرعت در حال نتیجه دادن است.

او اضافه می‌کند: عکاسی هنوز باید ۵۰ سالی تلاش کند تا بتواند خود را به جایگاهی که می‌خواهد برساند و به نظر من سلفی گرفتن برای عکاسی حرفه‌ای یک مانع حساب می‌شود.

این عکاس در ادامه سلفی گرفتن را از لحاظ محبوبیت با برخی از سلبریتی‌ها مقایسه می‌کند و می‌گوید: اینکه سلفی گرفتن در بین مردم پرطرفدار است دلیل نمی‌شود که حتماً چیز خوبی باشد. مثلاً کسی مثل امیر تتلو طرفداران زیادی دارد ولی آیا فرد درستی برای محبوب بودن است؟ البته من این قیاس را در محدوده کشور خودمان بیان می‌کنم چون اگر در دنیا نگاه کنید عکاسی سلفی جایگاه خاصی ندارد. اما به دلیل سانسور، افراد سعی می‌کنند خود را اینگونه به نمایش بگذارند تا شاید خود را در فضایی بازتر احساس کنند.

او ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در چهل سال اخیر هنر در ایران بسیار عقب‌تر از جهان مدرن است ما هیچ کار مفیدی در هنر انجام نداده‌ایم و تنها بر روی برندهای قبل از انقلاب مانور می‌دهیم. اگر هنرمندان کنونی ما بتوانند کار جدیدی ارائه دهند شاید عکاسی سلفی هم بتواند خود را نشان دهد.

در پایان از استپانیان درباره فعالیت‌های اخیرش می‌پرسیم. پاسخ می‌دهد: در حال حاضر بر روی مجموعه ۲۰۱۹ خودم با موضوع بالکن‌ها فعالیت می‌کنم. آبان ماه نمایشگاهی از کارهای قبلی‌ام در برلین برگزار خواهم کرد. احتمالاً یک نمایشگاه گروهی نیز در یکی از گالری‌های تهران برگزار خواهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha