• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98011906405
  • خبرنگار : 71605

نظرسنجی‌های سال قبل ایسپا بررسی کرد

از سفرهای نوروزی و شادی مردم تا استفاده از تلگرام و واتس آپ

از سفرهای نوروزی و شادی مردم تا استفاده از تلگرام و واتس آپ

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) در سال 97 به نظرسنجی از مردم در مورد برخی موضوعات مهم پرداخته است که از میان آن‌ها می‌توان به پیمایش مربوط به "رضایت افراد از شرایط زندگی"، "تساهل سیاسی مردم"، "داشتن احساس شادمانی" و ... اشاره کرد که در ادامه به مروری بر آن‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا، یکی از این موارد به"مصرف شبکه‌های اجتماعی" مربوط می‌شود که بر اساس آن، بیش از ۶۲% مردم ایران اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام، از آن استفاده می‌کردند. در آخرین نظرسنجی (مهر ۹۷)، از بین شبکه‌های اجتماعی مجازی خارجی، تلگرام با ۴۷.۳ درصد و اینستاگرام با ۳۰.۳ درصد بیشترین استفاده را در میان مردم داشته‌اند.

تلگرام بعد از فیلترینگ با کاهش حدود ۱۰ الی ۱۴ درصدی به ۴۷.۳ درصد رسیده است. همچنین میزان استفاده اینستاگرام و واتس آپ که به ترتیب در زمان قبل از فیلتر تلگرام، ۱۷.۵ و ۱۱.۹ درصد بود در زمان فیلترینگ تلگرام این دو شبکه با افزایش قابل توجهی مواجه شده‌اند.

از بین شبکه‌های اجتماعی داخلی، یک ماه بعد از فیلتر، سروش با ۱۳.۸ درصد بیشتر از سایر شبکه‌های داخلی مورد استفاده قرار گرفت اما چهار ماه بعد با ریزش بسیار جدی مواجه شد و به ۴.۳ درصد تقلیل پیدا کرد. درصد قابل توجهی که در خرداد ماه ۱۳۹۷ از پیام رسان‌های داخلی در کنار شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کردند در طول این چهار ماه از استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی منصرف شده‌اند.

مردم چه نمره‌ای به شرایط زندگی خود می‌دهند؟

در چند سال اخیر در نظرسنجی‌های ایسپا در خصوص "رضایت افراد از شرایط زندگی خود" این سوال به طور ثابت تکرار شده است: «اگر شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید از ۰ تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهید؟» میانگین نمره پاسخگویان کل کشور به شرایط زندگی خود در آذر ۱۳۹۴ بر روی طیف ۰ تا ۱۰ برابر با ۶.۳ بود در حالی که در مهرماه ۱۳۹۷ میانگین نمره برابر با ۳.۶ بوده است.

ایرانیان متساهل‌تر شده‌اند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۹۷ به بررسی بیش از ۲۰ شاخص فرهنگ سیاسی مردم ایران پرداخته است. یکی از شاخص‌های مورد سنجش بررسی تساهل سیاسی مردم بوده است که نتایج این پیمایش نشان می‌دهد در مجموع میانگین تساهل مداری بر روی طیف ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۶۰.۷۷ بوده است که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف (عدد ۵۰) بالاتر است. میانگین این شاخص در پیمایش سال ۱۳۸۴ ایسپا برابر با ۵۱ از ۱۰۰ بوده است.

وضعیت گروه‌های اجتماعی از حیث آگاهی سیاسی

نتایج مربوط به شاخص آگاهی سیاسی نشان می‌دهد در مجموع میانگین آگاهی سیاسی بر روی طیف ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۳۰.۲۷ بوده که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف (عدد ۵۰) پایین‌تر است. میانگین این شاخص در پیمایش سال ۱۳۸۴ که با سوالات تقریباً مشابه انجام شده است برابر با ۳۲.۵۲ بوده است.

یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که میزان آگاهی سیاسی مردان با زنان تفاوت معناداری دارد به این ترتیب که میانگین آگاهی سیاسی زنان ۲۵.۲ و مردان ۳۵.۳ بوده است که این تفاوت از نظر آماری معنادار است. در بین گروه‌های سنی نیز میزان آگاهی سیاسی تفاوت معنادار اما ضعیفی دارد و آگاهی افراد ۳۰ تا ۴۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی است.

همچنین با افزایش سطح تحصیلات، آگاهی سیاسی افراد افزایش می‌یابد. میانگین آگاهی سیاسی بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ۴۴.۸ و بین افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ۲۵.۲ بوده است.

نتایج پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در مجموع میانگین حمایت از آزادی رسانه‌ها بر روی طیف ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۶۴.۹۴ بوده است که به طرز محسوسی از نقطه وسط طیف (عدد ۵۰) بالاتر است.

میانگین این شاخص در پیمایش سال ۱۳۸۴ که با همین سوالات انجام شده است برابر با ۶۰.۷۸ بوده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که حمایت مردان از آزادی رسانه‌ها اندکی نسبت به زنان بیشتر است؛ به این ترتیب که میانگین حمایت زنان از آزادی رسانه‌ها ۶۳.۲ و میانگین حمایت مردان از آزادی رسانه‌ها ۶۶.۶ بوده است که این تفاوت از نظر آماری معنادار است.
در بین گروه‌های سنی نیز با افزایش سن حمایت از آزادی رسانه‌ها کمتر می‌شود به این ترتیب که میانگین این شاخص در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ ساله برابر با ۶۸ و در گروه سنی بالای ۵۰ سال برابر با ۶۱ است.

همچنین تحصیلات نیز باعث تفاوت در میزان حمایت از آزادی رسانه شده است به این ترتیب که میانگین این شاخص در بین افراد بی سواد ۵۵ و در بین افراد دارای تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و دکتری) ۷۲ بوده است.

تقریباً از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر در نوروز ۹۷ به مسافرت نرفته‌اند

نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در فروردین ۱۳۹۷ نشان داد بیش از ۵۸ درصد از مردم در ایام نوروز ۹۷ از شهرستان محل زندگی خود بیرون نرفته‌اند. نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می‌دهد بیش از ۳۲ درصد از کسانی که از قطار این سفرها جا مانده‌اند، به دلیل مشکلات مالی خانه‌نشین بوده‌اند و بیش از ۸۷ درصد با اتومبیل شخصی به مسافرت رفته‌اند.

اربعین امسال چند درصد زائر بار اولی را به خود دید؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال ۱۳۹۷ برای چهارمین سال پیاپی اقدام به اجرای نظرسنجی از زائران و شرکت‎کنندگان در پیاده روی اربعین حسینی کرد. طبق نتایج این نظرسنجی، ۲۹.۸ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که اولین بار است در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند.

۵۱.۴ درصد از پاسخگویان نیز اعلام کردند که به جز راهپیمایی اربعین، قبلاً برای زیارت به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. همچنین ۸۷.۱ درصد زائران پیاده‌روی اربعین اعلام کرده‌اند سال آینده نیز در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

حضور پررنگ مردم در عزاداری‌های ماه محرم

ایسپا با هدف بررسی میزان حضور مردم در عزاداری‌های دهه اول محرم و نگرش مردم در خصوص این عزاداری‌ها یک نظرسنجی بعد از دهه اول محرم امسال انجام داد.

طبق نتایج حاصل از پاسخ‌ها، ۸۵ درصد مردم در مراسم عزاداری دهه اول محرم شرکت داشته‌اند. ۴۳ درصد پاسخگویان هرشب در مراسم شرکت کرده‌اند، ۲۳.۴ درصد بیشتر شب‌ها و ۱۸.۱ درصد یکی، دو شب در مراسم شرکت کرده‌اند. حدود ۱۵ درصد پاسخگویان نیز در مراسم دهه اول محرم شرکت نکرده‌اند.

۵۰ درصد پاسخگویان معتقد بودند محتوای مراسم عزاداری توانسته واقعیت عاشورا و پیام آن را منعکس کند. ۳۴ درصد گفته‌اند عزاداری‌های کشور ما واقعیت عاشورا و پیام آن را منعکس نمی‌کند و ۱۶ درصد نیز در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

قطار ایمن‌ترین وسیله برای مسافرت از نگاه مردم ایران

در اسفند ۱۳۹۷ یک طرح نظرسنجی ملی از شهروندان کشور انجام شد که در بخشی از آن به امنیت وسایل حمل و نقل از نگاه مردم ایران پرداخته شد. طبق نتایج این نظرسنجی مردم قطار را نسبت به سایر وسایل حمل و نقل دارای امنیت بیشتری می‌دانند؛ به این ترتیب که ۶۲.۱ درصد مردم اعلام کرده‌اند این وسیله دارای امنیت زیاد است.
۵۶ درصد مردم وسیله نقلیه شخصی، ۵۳.۵ درصد اتوبوس و ۳۰.۷ درصد هواپیما را دارای امنیت زیاد می‌دانند.

از نگاه مردم ایران عامل اصلی سوانح جاده‌ای چیست؟

در طرح نظرسنجی ملی که در اسفند ۱۳۹۷ انجام شد از مردم در خصوص عوامل اصلی بروز سوانح جاده‌ای سوال شد که نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۷.۷ درصد مردم ایران عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مردم را عامل اصلی بروز حوادث جاده‌ای می‌دانند.

۲۴.۸ درصد استاندارد نبودن جاده‌ها، ۱۷.۵ درصد استاندارد نبودن خودروها، ۴.۷ درصد ضعف در آموزش قوانین به مردم، ۲.۷ درصد عدم نظارت کافی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را عامل اصلی بروز حوادث جاده‌ای می‌دانند.

نکته جالب در این خصوص این است که کمتر از یک درصد مردم به سفت و سخت نبودن جریمه‌های رانندگی (عدم بازدارندگی جریمه‌ها) اشاره کرده‌اند.

از هر ۱۰ ایرانی نزدیک به ۶ نفر احساس شادمانی می‌کنند

در یک نظرسنجی ملی در خرداد ۱۳۹۷ از مردم پرسیده شده است که «شما در روز گذشته احساس شادمانی کرده‌اید؟»
۵۷.۵ درصد مردم ایران گفته‌اند در روز قبل از اجرای طرح حاضر، آنها احساس شادمانی کرده‌اند و در مقابل ۴۲.۴ درصد مردم گفته‌اند در روز گذشته احساس شادمانی نداشته‌اند. مقایسه نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی سال ۱۳۹۴ ایسپا تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

از هر ۱۰ ایرانی در سال گذشته ۲ نفر به سینما رفته‌اند

نتایج نظرسنجی ایسپا در اسفند ۱۳۹۷ نشان می‌دهد ۲۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که آخرین باری که به سینما رفته‌اند کمتر از یک سال پیش بوده است.

۱۰.۴ درصد اعلام کرده‌اند آخرین بار بین ۱ تا ۳ سال پیش بوده که به سینما رفته‌اند. ۳۷.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند از آخرین باری که به سینما رفته‌اند حداقل بیش از ۳ سال می‌گذرد، .۳۰.۲ درصد نیز اعلام کرده‌اند تاکنون به سینما نرفته‌اند.

بررسی‌های دیگری که ایسپا درباره تئاتر رفتن مردم انجام داده نیز گویای آن است که ۸۸.۶ درصد مردم ایران تاکنون به تئاتر نرفته‌اند.

همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته به مانند تئاتر بخش غالب جامعه اهل کنسرت هم نیستند به‌گونه‌ای که طبق نظرسنجی صورت گرفته در ایسپا ۸۰.۲ درصد مردم ایران اصلاً به کنسرت نمی‌روند.

از هر ۱۰ ایرانی ۷ نفر سیمای ملی را تماشا می‌کنند

نتایج نظرسنجی ایسپا در اسفند ۱۳۹۷ نشان می‌دهد نزدیک به ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور سیمای ملی را تماشا نمی‌کنند. بر اساس نتایج این نظرسنجی ۲۰.۶ درصد از پاسخگویان در هر شبانه روز یک ساعت سیمای ملی را می‌بینند.

بر اساس اعلام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA)، این در حالی است که ۱۹.۱ درصد ۲ ساعت، ۱۴.۸ درصد ۳ ساعت، ۶.۷ درصد ۴ ساعت، ۴ درصد ۵ ساعت و ۴.۷ درصد بیش از ۵ ساعت در هر شبانه روز سیمای ملی را تماشا می‌کنند. به طور متوسط هر ایرانی ۱۱۳ دقیقه (۱.۸ ساعت) در هر شبانه روز سیمای ملی را تماشا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۱۹ ۱۲:۰۴

شما هم به گمان، همانند "ادوارد جیمز برنایز"، مردم را توده‌های نادان فرض کرده‌اید.