• دوشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97092612805
  • خبرنگار : 71129

رئیس جمهوری جدید گرجستان به دنبال وحدت است

رئیس جمهوری جدید گرجستان به دنبال وحدت است

رئیس جمهوری جدید گرجستان وعده سازش سیاسی و تعمیق روابط با ناتو و اروپا را داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری منتخب گرجستان در جریان مراسم سوگند ریاست جمهوری در حالی وعده وحدت در کشور را داده که معترضان اپوزیسیون علیه وی دست به راهپیمایی زدند.

زورابیشویلی که متولد فرانسه و مورد حمایت حزب حاکم "آرزوی گرجستانی" است، با ۵۹.۵ درصد آرا موفق شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ماه گذشته میلادی برگزار شد، پیروز شود اما اپوزیسیون می‌گویند که این انتخابات با تقلب همراه بود و ناظران بین‌المللی نیز می‌گویند که وی از منابع دولتی به صورت ناعادلانه استفاده کرده است.

چند هزار تن از حامیان اپوزیسیون قصد داشتند تا جلوی مراسم آغاز به کار رئیس جمهوری منتخب را بگیرند اما پلیس جاده را مسدود کرده و برخی از معترضان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد.

زورابیشویلی ۶۶ ساله نخستین رئیس جمهوری زن در گرجستان است.

وی در سخنرانی خود گفت: می‌دانم که احزاب مختلف عقاید متفاوتی درباره به رسمیت شناختن من به عنوان رئیس جمهور دارند اما من این مسئولیت را برای تمامی گرجستانی‌ها پذیرفته‌ام.

وی ادامه داد: قانون اساسی جدید گرجستان بازتاب خواسته مردم کشور در راستای جنبشی واحد برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است. با کمک شریک استراتژیکمان آمریکا و دوستان اروپایی‌مان این روند ادامه می‌یابد.

رئیس جمهوری منتخب گرجستان همچنین ادامه داد که از تجربیات به دست آورده از زمان تصدی وزارت خارجه کشور بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ برای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا و ناتو استفاده می‌کند.

وی همچنین اشغال مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: روسیه به عنوان همسایه‌ای در منطقه قفقاز باید بداند که اگر به دنبال پذیرش در جامعه بین‌المللی است و می‌خواهد روابط عادی با منطقه داشته باشد باید هم در حرف و هم در عمل اثبات کند که تمامی هنجارهای بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha