• شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97080502180
  • خبرنگار : 71624

/بررسی دلایل اُفت ریاضیات در ایران/

تشریح 3 مشکل عمده خانه‌های ریاضیات/آمادگی این مراکز برای تعامل با صنعت

تشریح 3 مشکل عمده خانه‌های ریاضیات/آمادگی این مراکز برای تعامل با صنعت

رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ایران کمبود بودجه، نبود فضای مناسب و ضعف ارتباط با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را سه مشکل عمده خانه‌های ریاضیات دانست و گفت: از آن‌جایی که کار خانه‌های ریاضیات توسعه آموزش است، از ابتدا قرار نبوده که خانه‌های ریاضیات موسساتی درآمدزا باشند و ما نمی‌توانیم هزینه‌هایمان را از مخاطبان بگیریم، اگر چنین بود باید به سراغ روش‌های متداول آموزش مانند کلاس‌های تقویتی و کنکور می‌رفتیم که ما این روش را برای آموزش مناسب نمی‌دانیم.

فروزان خردپژوه در گفت‌وگو با ایسنا به برنامه‌های متنوع این مراکز علمی اشاره کرد و گفت: ما خوشبختانه توانسته‌ایم برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم که این برنامه‌ها از خانه‌ای به خانه دیگر انتقال پیدا کرده؛ بنابراین ما از لحاظ تنوع و کیفیت برنامه‌ها مشکلی نداریم بیشتر مشکلاتمان ساختار فیزیکی این خانه‌هاست؛ بعضی از خانه‌های ریاضیات فضای مناسبی برای ارائه خدمات ندارند و بعضی دیگر هم نتوانستند ارتباط مناسبی با مسئولان آموزش شهرشان برقرار کنند.

وی با اشاره به تبلیغات موسسات آموزشی کنکور و تاثیر آن‌ها بر فعالیت‌های خانه‌های ریاضیات، گفت: ما یک فعالیت فرهنگی انجام‌ می‌دهیم که این فعالیت ممکن است در جهت سلیقه عموم نباشد، مثلا الان پدرومادرها نگران کنکور هستند و چندان به درازمدت فکر نمی‌کنند؛ اغلب آن‌ها نمی‌دانند اگر فرزندشان توانایی فکر کردن را یاد بگیرد، مسائل کنکور را هم می‌تواند حل کند. اولیاء تسلیم جو حاکم بر مطبوعات و رادیو و تلویزیون شده‌اند. در حال حاضر ناشران کتاب‌های کمک آموزشی کنکور و کلاس‌های تقویتی هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغاتشان می‌کنند. ما که به عنوان NGO مشغول به فعالیت هستیم، توانایی صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات و تغییر تفکر مردم را نداریم.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان درباره مشکلات به وجود آمده برای این مرکز علمی، فرهنگی گفت: به دلیل این که خانه ریاضیات اصفهان بودجه کافی ندارد، مجبور شدیم به کارمندان بگوییم که توانایی تمدید قراردادهایشان را نداریم؛ هنگامی هم که کارمندی وجود نداشته باشد، طبعا برنامه‌ها لغو می‌شود. ما قصد تعطیلی خانه ریاضیات اصفهان را نداریم، اما شاید به دلیل کمبود منابع مالی حجم فعالیت‌هایمان را کاهش دهیم، چون خانه ریاضیات برندی است که 20 سال برایش زحمت کشیده‌ایم، ممکن است فعالیت‌هایمان را ساده‌تر و کم هزینه‌تر کنیم. یک مدیر دولتی اگر به کارمندانش نتواند حقوق پرداخت کند، بعد از مدتی استعفا می‌دهد و از مسئولیتش کناره‌گیری می‌کند و مدیر بعدی می‌آید؛ اما من در یک NGO کار می‌کنم و تفاوت چندانی میان خودم و مدیر بعدی نمی‌بینم. نمی‌توانم تعهداتی برای او ایجاد کنم که نتواند آن‌ها را عملی کند.

خردپژوه با بیان این که رایزنی‌هایی با شهرداری در حال انجام است تا بودجه‌ وعده داده شده را پرداخت کنند و بخشی از مشکلات حل شود، گفت: البته هنوز نتایج این رایزنی‌ها به مرحله اجرا نرسیده است، اما جلساتی برگزار شده و وعده‌هایی داده شده است.

وی با بیان اینکه انجمن شورای خانه‌های ریاضیات بارها جزو انجمن‌های برتر کشور بوده، در پاسخ به سوالی درباره دلیل حمایت نکردن وزارت علوم از این خانه‌های ریاضیات که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، گفت: وزارت علوم کمک چندانی نمی‌تواند بکند، زیرا برنامه‌های ما برنامه‌های مختص وزارت علوم نیست؛ اگر شما برنامه‌هایی داشته باشید که در چارچوب برنامه‌های تعریف شده وزارت علوم مانند کنفرانس‌ها و سمینارها یا فرصت‌های مطالعاتی باشد وزارت علوم حمایت می‌کند؛ البته وزارت علوم هم مانند وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه ضعیف‌البودجه است. آموزش و پرورش هم علی‌رغم این که ما را به رسمیت می‌شناسند، بودجه چندانی ندارند و نمی‌توانند به ما کمک کنند.

وی راهکارهای دیگر برون‌رفت خانه‌های ریاضیات از وضعیت فعلی را حمایت‌های خیرین و ارتباط با صنایع معرفی کرد و افزود: یکی از راهکارها این است که خیرین به خانه‌ها کمک کنند؛ البته این مهم درصورتی اتفاق می‌افتد که فرد نیکوکار دیدگاه علمی مناسب را داشته باشد.

رییس انجمن شورای خانه‌های ریاضیات ادامه داد: نیروهایی که در این کشور تربیت می‌شوند، نهایتا قرار است در همین صنایع مشغول به کار شوند و صنعت  را ارتقا دهند. تربیت نیروی انسانی شبیه تولید یک محصول است که توانمندی‌های مناسبی دارد که به کشور می‌تواند خدمت کند. اما صنایع، تربیت نیروی انسانی را به عنوان کاری که در درازمدت قرار است نتیجه بخش باشد، در نظر نمی‌گیرند. صنایع از تیم‌های ورزشی حمایت می‌کنند، ولی از خانه‌های ریاضیات حمایت نمی‌کنند. صنایع می‌توانند بخشی از بودجه خود را صرف توسعه علوم کنند، می‌توانند کمک کنند ولی خب نگاهشان این نیست. در اصفهان باشگاه‌های ورزشی هستند که زیرمجموعه صنایع بزرگند، مثلا صنایع بزرگ به تیم‌های فوتبال و هندبال کمک می‌کنند، اما خوب است اگر بخشی از درآمدشان را به کمک به فعالیت‌های علمی اختصاص دهند. دریافت کمک‌های دولتی خیلی سخت است و نیازمند مصوبه‌های مجلس است.

باید همکاری صنعت و خانه‌های ریاضیات نهادینه شود​

وی هم‌چنین یکی دیگر از تعامل‌های صنعت و خانه‌های ریاضیات را حل مسائل صنعت توسط دانشجویان و استادان این موسسات معرفی کرد و افزود: ما کاملا آمادگی این را داریم که صنایع مسائل و مشکلاتشان را با خانه‌های ریاضیات مطرح کنند و ما مسائل را در قالب پروژه‌هایی برای دانشجویان و استادانی که با همکاری می‌کنند، حل کنیم. دو یا سه سال پیش مسئولان یکی از صنایع تولید لوازم خانگی در اصفهان برای بهبود عملکرد خود به سراغ  خانه ریاضیات اصفهان آمدند و ما پروژه مشترکی را با آن‌ها انجام دادیم و آن‌ها از ایده‌هایی که در خانه ریاضیات مطرح شده بود، استفاده کردند. فقط کافی است که صنایع یک قدم جلو بیایند. باید همکاری صنعت و خانه‌های ریاضیات نهادینه شود. اگر نام خانه‌های ریاضیات مرتب مطرح شود، بعد از یکی دو پروژه، همکاری میان صنایع و خانه‌های ریاضی تسهیل می‌شود.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان در پایان با بیان اینکه یکی از راهکارهای طرح شده در جلسات با مسئولان شهرداری تعامل با صنعت است، گفت: ما بارها در خانه‌های ریاضیات سعی کردیم که صنایع را جذب کنیم. یکی از راهکارهایی هم که الان مطرح شده، این است که خود شهردار به مدیران صنایع خانه ریاضیات را معرفی کند و بعد از اینکه حمایتی جلب شد، صنایع ترغیب می‌شوند همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۱۵:۵۴

سلام. جناب دکتر خرد پژوه: شما ها که اینقدر زحمت می کشید تا ریاضیات را در کشور نهادینه کنید و نحوه تفکر حل مسئله بیاموزید و اینکه کار فرهنگی می کنید از همکارتان آقای دکتر رجالی بپرسید چرا یکی از مقالات اینجانب را که در مورد حدس معروف گلدباخ بوده و بدنبال تماس تلفنی زمانی که مس سرچشمه بودم از طریق ایمیل از من گرفت و گفت یکماهه به اینجانب جواب می دهند ولی نه تنها جواب نداد بلکه پس از گرفتن جایزه پل اردوش آنرا انکار کرد. آیا در دنیا که در ریاضیات پیشرفت می کنند و جایزه ترویج علم هم می گیرند همینطوری از دیگران مطلب می گیرند و بعد انکار می کنند؟ به چه اعتمادی کسانی که می خواهند دنبال حل مسئله بروند فکرشان را در اختیار مدعیان حمایت از علم جهت تبادل نظر و کمک به پیشبرد تحقیقات علمی قرار دهند؟ آیا چنین رفتارهائی نمی تواند از مهمترین دلایل افت ریاضیات در کشور توسط برخی ریاضیدانان و برخی مدعیان آموزش دهنده ریاضی باشد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۱۸:۵۴

آقای مسعود شیخی عزیز، ایا بهتر نیست که این موضوع رو از طریق مراجع بالاتر پیگیری میکردید تا اینکه در انتهای اخبار کامنت بگذارید؟! حق گرفتنی است

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۷ ۱۹:۳۷

سلام جناب مخاطب بزرگوار و ارجمند : ضمن تشکر از راهنمایی ارزنده آن بزرگوار فرهیخته خاطر نشان می گردد که نظر جهت مشارکت در خصوص دلایل افت ریاضیات در ایران یک مقوله است و پیگیری در مورد گرفتن حق مقوله دیگر!.