صادق عبداللهی که مدتی در بیمارستان بستری بود شامگاه گذشته به دلیل عارضه تنفسی و ریوی در بیمارستان پارسیان بستری شد و ساعاتی بعد درگذشت.
او از ۳۵ سال پیش در برنامههای طنز صبح جمعه رادیو، «هوشیار و بیدار»، «جنگ هفتم»، «بعد از خبر»، «جنگ شب» و «جدی نگیرید» تلویزیون به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیهکننده حضور داشته است. عبداللهی مدتها نویسندگی برنامههای طنز رادیویی «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» را برعهده داشت. او همچنین بخش صبحگاهی روزهای سهشنبه رادیو پیام را با اجرای منوچهر والیزاده مینوشت.
صادق عبداللهی به خاطر سبک زنده نویسی بود که شناخته میشد. کتاب خاطرات یک طنزنویس را میتوان از دیگر آثار مکتوب او دانست. او همچنین طنزهایی در مجلات «جوانان»، «سپید و سیاه»، «فیلم و هنر»، «ستاره سینما»، «تهران مصور»، «کاریکاتور»، «بهلول»، «فاراد» و «طلوع زندگی» نوشته است.
تیرماه ۹۷ بود که در مراسمی از این نویسنده پیشکسوت از سوی رادیو تجلیل شد.
او در گفتوگویی با ایسنا که در زمان حیاتش منتشر نشد، درباره وضعیت طنز در رادیو گفت: همیشه ژانر طنز در رادیو اشکالات خاص خود را داشته است چون رادیو و اتفاقاتی که در کشور ما میافتد، به روز است؛بنابراین همه به هم وصل هستند. بعضی خطوط قرمز در رادیو وجود دارد که به نویسنده منتقل میشود بنابراین نویسنده ذاتا به طرف آنها نمیرود و درباره بعضی مطالب که آزاد است صحبت میکند. البته هرچقدر که زمان میگذرد دایره موضوعات بیشتر میشود و به نوعی خط قرمزها نیز افزایش مییابد.
او ادامه داد: ما سالها در طنزهای رادیویی از موضوعات مادر زن، پدر زن و صاحبخانه استفاده میکردیم اما در حال حاضر دامنه این موار د برچیده شده است. سعی شده تا حدی که امکانپذیر است به روز بشویم. ایراد در طنز رادیویی بسیار زیاد است بنابراین بهتر است به سراغش نرویم.
این نویسنده رادیو درباره اینکه چگونه ژانر طنز رادیویی با کیفیت میشود،گفت: باکیفیتتر شدن ژانر طنز به سلیقه نویسنده، تهیه کننده و مسئول برنامه بستگی دارد. برخی موافقند که مطالب تندتری گفته شود که حالت طنز داشته باشد اما برخی موافق این مساله نیستند.
عبداللهی با اشاره به حضور سلبریتیها در رادیو تصریح کرد: دعوت سلبریتیها به عنوان مهمان در رادیو از قدیم و قبل از انقلاب هم بوده و اگر این کار در حال حاضر انجام میشود از آن زمان نشات گرفته است. برای مثال در برنامههای صبح جمعه از این نوع مهمانان حضور داشتند به دلیل اینکه نمایش کمتر اجرا میشد.
او در پایان گفتوگویی که برای نخستین بار پس از مرگش منتشر میشود، اظهار کرده است: مردم هم نمایش و هم حضور مهمان سلبریتی را میپسندند. برای مثال برنامه «دورهمی» از سلبریتیها دعوت میکرد و گاهی نمایش داشت و «خندوانه» هم حالت نمایشی دارد و هر دو نیز میان مردم محبوب بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که موفقیت و دیده شدن برنامه به مطلب و مهمان مربوط نیست و به کسی که برنامه را اجرا میکند، بستگی دارد به دلیل اینکه در تلویزیون به برند بیشتر اهمیت میدهند. بنابراین میتوان گفت که در رادیو همه برند هستند چون از طریق صدا ارتباط برقرار میکنند. اما در تلویزیون نور، رنگ و دکور کمک میکند.
انتهای پیام
نظرات