به گزارش ایسنا، مریم سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر سوادهای مرتبط با حوزه رسانه را میتوان شامل سواد رسانهای، سواد دادهای، سواد بصری، سواد عددی، سواد آماری، سواد اطلاعاتی، سواد خبری، سواد تبلیغاتی، سواد تکنولوژیکی، رایانه ای، دیجیتالی، سواد ارتباطی، سواد نقد و سواد هنری دانست، گفت: باید موجبات افزایش این سوادها در خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه فراهم شود.
این عضو شورای سیاستگذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانهای آموزش و پرورش گفت: ورود دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه (به عنوان یکی از متولیان) به حوزه سوادهای مرتبط با رسانه میتواند خلاء آموزشهای لازم سواد رسانهای به فعالان حوزه رسانه را پوشش دهد.
وی تاکید کرد، در دنیای امروز با وجود انواع اخبار و اطلاعات گمراهکننده و جعلی و روشهای مختلف پوشش خبری و رقابتهای منفی موجود و ... و نیز پیوند رسانههای اجتماعی و رسانههای جمعی و جریان اصلی و گردش سریع و متقابل اخبار و اطلاعات در آنها، فعالیت حرفهای در حوزه های خبری و رسانهای بدون داشتن انواع سواد عملاً غیرممکن است.
سلیمی گفت: هر میزان که سوادهای مرتبط با رسانه در خبرنگاران و ... بالاتر رود، رسانهها از انواع آسیبها و هجمههای خبری و اطلاعاتی بیشتر در امان خواهند بود.
وی افزود: در کنار برگزاری دورههای آزاد و نیز ویژه دریافتکنندگان کارت خبرنگاری، اخذکنندگان مجوزهای مطبوعاتی و ...، دادن امتیاز در رتبهبندی رسانهها به سوادهای مرتبط با رسانهها میتواند گرایش به افزایش این سوادها را در رسانهها افزایش دهد.
این دکترای علوم ارتباطات گفت: لازم است تا وزارت ارشاد به خصوص دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ضمن برگزاری دوره سوادهای مرتبط با حوزه رسانه اعم از سواد رسانهای، سواد دادهای، سواد بصری، سواد عددی، سواد آماری، سواد اطلاعاتی، سواد خبری، سواد تبلیغاتی، سواد تکنولوژیکی، رایانهای، دیجیتالی، سواد ارتباطی، سواد نقد و سواد هنری، به تهیه پکی از این کتابها ویژه رسانهها اقدام کند و آن را ولو به صورت الکترونیکی در دسترس همگان قرار دهد.
وی با تأکید بر لزوم تدوین منشورهایی از سوی رسانهها برای استفاده خبرنگاران برای حضور رسمی در رسانه های اجتماعی گفت: علاوه بر افزایش انواع سوادها در خبرنگاران و ...، باید چارچوبهایی نیز برای فعالیتهای آنها در فضای مجازی تعیین و مشخص شود.
سلیمی همچنین بر لزوم تهیه اینفوگرافیکها و روشهای مختلف اطلاع رسانی برای ارائه اطلاعات در خصوص قوانین حضور در رسانه ها تأکید کرد.
وی گفت: ایجاد بخشی در سایت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به نام سوادها و ارائه اطلاعات در هر بخش و یاری انجمنهای سواد رسانه ای در تأمین محتوا، می تواند مفید و ثمربخش در این حیطه باشد.
این مدرس سوادهای رسانهای، دادهای و بصری افزود: سواد رسانهای در حال حاضر در سطح مدارس آموزش داده میشود؛ در حالی که باید طی یک برنامهریزی آموزشی از پیش دبستانی و حتی پیش از آن تا آموزش عالی و پس از آن، به یاری خانواده ها، مدارس، آموزش عالی، رسانه ها از جمله صدا و سیما و ... زمینه آموزشهای لازم در این خصوص را فراهم کرد.
سلیمی افزود: با توجه به ورود کودکان از همان سنین کودکی و پیش از ورود به حتی پیش دبستانی به حوزه رسانه (از تماشای تلویزیون، انجام بازیهای رایانه ای و تبلیتی تا دسترسی به تلفن همراه و...)، دادن برخی آموزشها در این مرحله به والدین بسیار ضروری است.
این مدرس دانشگاههای سوره و آزاد تأکید کرد: سیاستگذاری و برنامهریزی سواد رسانهای به صورت منسجم یک ضرورت بوده و ضمن یاری حوزههای علمیه، وزارت ارشاد، آموزش عالی و آموزش پرورش در این روند، در اجرا نیز انواع رسانهها، رهبران فکری، ان جی او ها، متخصصان و آموزشدهندگان و ... می توانند یاریگر در این مسیر باشند.
وی پایگاههای مشاورهای، تالارهای گفت وگو و ... را تسهیلکنندگان اجرا این برنامهها و سیاستها برشمرد.
انتهای پیام
نظرات