به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آیتالله حسین نوری همدانی، در دیدار اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصهها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود، تصریح کرد: تصوف از فرقههای انحرافی است و آیتالله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقههای انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده و در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کردهاند.
وی با نقد وحدت وجود در تفکر صوفیه گفت: در فقه ما چند جا درباره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و اولین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.
این مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه امام خمینی(ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستد ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفت: صوفیان چهرهسازی کردند و شخصیتهای خود را با چهره بسیار درخشان نشان دادهاند.
وی با بیان اینکه آنها بعد از چهرهسازی، چهره آرایی کردند، به طرح این سوال پرداخت که به چه دلیل از حسن بصری و شقیق بلخی و معروف کرخی و بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟
حضرت آیتالله نوری همدانی اضافه کرد: این چهره سازی به اندازه ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را نیز در شمار چهرههای بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کرده اند.
*حراج خصوصیات ائمه(ع) برای بزرگان صوفیان
این مرجع عالیقدر شیعه گفت: تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه(ع) طی الارض دارند و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را اینها در چهره سازیهایی که کردهاند، برای صوفیان بیان کردهاند و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت میدانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
* صوفیان روایات را سرقت کردهاند
آیتالله نوری همدانی افزود: بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل میکنند که از روایات ما است و آن را سرقت کردهاند و آن را به نام خود جا زدهاند.
وی بیان کرد: برای نمونه در بحار در مورد دعا روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) ذکر شده که آن حضرت، علت مستجاب نشدن دعاهای بندگان را در هشت علت بیان می فرماید، آن وقت صوفیه این روایت را به نام ابراهیم ادهم جعل کرده اند .
این مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است، گفت: مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالائی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه می کنند.
وی اضافه کرد: مولوی امامت را امامت نوعی می داند اما ما شیعیان امامت را شخصی میدانیم که همان دوازده امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است و مولوی در این راستا چنین سروده است:
پس به هر دوری ولیئی قائم است
تا قیامت آزمایش دائم است
پس امام حی قائم آن ولی است
خواه از نسل عمر، خواه از علیست
آیتالله نوری همدانی با بیان این که یکی از کتاب های مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، گفت: این کتاب به جنگ صوفیه آمده است زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق میدادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است لذا صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی می کردند در برابر آنان بایستند.
وی با بیان این که یکی از عبادت های صوفیان رقص است و در مساجد می رقصیدند، گفت: وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه می شود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار می کنند.
* روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان
آیتالله نوری همدانی با بیان این که مقدس اردبیلی در کتاب خود 72 فرقه از صوفیان مانند ذهبیه و نعمت اللهیه و ... را برشمرده است، گفت: تمام فرقههای صوفی باطل هستند و فرقی ندارند و ما از اهل بیت(ع) روایات زیادی در طعن و طرد آنان داریم و امام صادق(ع) در روایتی فرموده اند که «انهم اعدائنا؛ آنان دشمنان ما هستند».
وی تاکید کرد: صوفیان سعی کردهاند که بگویند حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی نیست، ولی نتوانستند ثابت کنند و جلد سیزدهم شرح نهج البلاغه خویی نزدیک به 50 صفحه در رابطه با صوفیه مطالبی را نوشته است؛ حتی اگر کلمات خودشان را مطالعه کنیم بر باطل بودنشان یقین می کنیم.
این مرجع تقلید با بیان این که یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، گفت: این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی می خوانند و سرشان را تکان می دهند و می رقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.
وی با بیان این که صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کردهاند، افزود: من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشتهام ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکردهام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش میگذارم تا منتشر کنند.
*مولوی لغزش های فراوانی دارد
استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی دانست و افزود: باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر میخوانند و میگویند چقدر عالی گفته است! خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه میشوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزشهای فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک میداند.
آیتالله نوری همدانی در پایان با تقدیر و تشکر از مسئولان و اساتید همایش تصوف، این همایش را حرکتی خوب و پسندیده قلمداد کرد و افزود: علمای بزرگوار همیشه با صوفیه گرفتاری داشته اند. خداوند به شما توفیق دهد. این کار شما کار بسیار مهمی است، چون صوفیه افراد کثیری را گمراه کرده اند.
در ابتدای این دیدار نیز، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی "رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم" با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصهها و نقدها در مهرماه سال جاری خبر داد.
انتهای پیام
نظرات