• جمعه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97061607870
  • خبرنگار : 71597

کارگردان نمایش «پدرآن» مطرح کرد:

یادمان نرود کیارستمی و بیضایی هم برای کودکان می‌نوشتند

یادمان نرود کیارستمی و بیضایی هم برای کودکان می‌نوشتند

کارگردان نمایش «پدرآن» با اشاره به اینکه اثرش فقط برای شاد کردن بچه‌ها نیست از نبود سالن تئاتر برای اجرای نمایش‌هایی در رده سنی نوجوان گفت: برخی هنرمندان تصورشان از تئاتر کودک و نوجوان فقط یک اثر موزیکال است و یادشان رفته زمانی کیارستمی، بیضایی و ابراهیمی در این عرصه فعال بودند.

مهدی فرشیدی‌سپهر که این روزها نمایش «پدرآن» را در تالار هنر روی صحنه می‌برد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نمایش توضیح داد: اجرای «پدرآن» با حضور ۲۶ بازیگر از یازدهم شهریور آغاز شده و داستان هشت دختر نوجوان را روایت می‌کند که در لبه باریک مسائل عرفی، با پدران خودشان روبرو می‌شوند و در این میان معلمان و مادران نقش مهمی دارند.

او گفت: این نمایش موزیکال است ولی سطحی نیست چرا که اصل موسیقی آن بر طربناکی نیست بلکه بر اندیشه‌سازی است. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تئاتر خرد ورز اجرا کنیم و با توجه به این گونه تئاتری که مخصوص کودکان است، از رسانه‌ها تقاضای کمک جدی در این زمینه داریم. ما به دنبال این هستیم در مسیری قدم برداریم که سازندگان فیلم‌هایی مثل «باشو، غریبه کوچک»، «ساز دهنی»، «سفر» و ... رفته‌اند.

این کارگردان با بیان این که برخی هنرمندان (در حوزه تئاتر کودک)، مردم را به تئاتری شاد و موزیکال عادت داده‌اند، افزود: اما همه آن چیزی که ما باید در زندگی به بچه‌ها یاد دهیم، موزیک و شادی نیست. زندگی ترس دارد. غم، خوشحالی و تعجب دارد و این نمایش سعی می‌کند به آن لایه‌های مغفول بپردازد.

وی ادامه داد: ایده این نمایش از دل جامعه پدیدار شد؛ از چهارراه ولیعصر(عج)، خیابان‌های اصفهان، میدان‌های شیراز، بازارهای گلپایگان، مدرسه‌های رشت، خانواده‌های یزد و ... آبشخور اصلی داستان‌ ما حقیقت جاری در زندگی مردم ایران است. این نمایش بین‌المللی نیست بلکه کاملا ملی است.

او درباره تعداد زیاد بازیگران این نمایش هم گفت: معمولا در نمایش‌های کودکان، کارگردان‌ها سعی می‌کنند نگاه اقتصادی داشته باشند، مثلا سه نقش را یک نفر بازی می‌کند یا از سایه و عروسک استفاده می‌شود تا نیاز نداشته باشند بازیگران زیادی دعوت کنند، ولی نمایش «پدر آن» به این علت که می‌خواهد جامعه را  نشان دهد به بازیگران گوناگون و همینطور درجه یک نیاز داشت. ما از آن‌ها خواستیم دستمزد کمتری بگیرند اما اجازه بدهند به جای استفاده از سایه و پارچه، از هنر بازیگری استفاده کنیم. 

فرشیدی سپهر با اشاره به اینکه در این نمایش از کودک چهار ساله تا مرد ۵۰ ساله بازی می‌کنند، گفت: شما وقتی که در خیابان راه می‌روید افرادی را با گروه سنی متفاوت می‌بینید. این طبیعت اجتماع است و چون می‌خواهیم این طبیعت را نشان دهیم به‌طبع بازیگرانی با سنین گوناگون در نمایش می‌بینیم.

کارگردان نمایش«پدرآن» درباره سالنی که نمایش خود را در آن اجرا می‌کند و به عنوان تالاری مخصوص تئاتر کودک شناخته شده است، نیز اظهار کرد: تالار هنر تماشاگران را به نمایش خردسال عادت داده است در حالی که نوجوانان هم موضوعات باز نشده و مطرح نشده‌ بسیاری دارند. تئاتر شهر، ایرانشهر و تالار حافظ به کارهای نوجوان امکان اجرا نمی‌دهند. نوجوانان بیشتر کارهای بزرگسالان را تماشا می‌کنند و بیشتر دوست دارند که بازیگران مشهور سینما را در این تئاترها ببینند. نوجوانان در مورد مسائل جنسیتی، عقیدتی، مالی، عاطفی و ... پرسش‌های فراوانی دارند که باید یک جایی مطرح شود. ما سعی کردیم این‌ها را در این نمایش بگنجانیم اما واقعیت این است که تالار هنر آماده اجرای نمایش‌های مخصوص نوجوانان نیست. این تالار از لحاظ نور و تجهیزات بسیار خوب است و البته استقبال مردم هم تاکنون از نمایش «پدرآن» عالی بوده است.

فرشیدی سپهر در پایان گفت: از فعالان مختلف هنری که تصورشان از تئاتر کودک و نوجوان همان محصولات شاد و موزیکال است و فراموش کرده‌اند که زمانی در این مملکت نادر ابراهیمی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، احمدرضا احمدی کارهایی را برای کودکان می‌نوشتند، دعوت می‌کنم که بیایند این نوع نمایش‌ها را ببینند، شاید جرقه‌ای شود تا کاری برای کودک و نوجوان بسازند.

این نمایش در دهه اول محرم و سه روز بعد از عاشورا اجرا نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha