به گزارش ایسنا، حسن رحیم پورازغدی امروز در نهمین همایش هیاتهای محوری و برگزیده کشوری در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم گفت: اهل بیت(ع) اگر معین الضعفا و باب الحوایج هستند، به این معنی است که یکی از مهمترین ارکان امامت این حضرات کمک به درماندگان و محرومان بوده است؛ پس کسانی که با این القاب از اهل بیت(ع) یاد می کنند باید خود را در این طراز قراردهند.
وی افزود: برخی از هیاتها و مجالس اهل بیت(ع) راجع به اشخاص صحبت میکنند ولی رابطه آنها را با امت امروز قطع میکنند؛ بطور مثال در خصوص کربلا صحبت میکنند ولی راجع به مثلها و تکرارهای تاریخ آن سخن نمیگویند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: زمانی که در نماز، تابع امام جماعت هستیم، باید در همه مسائل نیز از اهل بیت(ع) تبعیت کنیم؛ برخیها به خاطر مسایلی که در روز کربلا رخ داد به حدی گریه و بیتابی میکنند که به حد مرگ میافتند، ولی حاضر نیستند در خصوص مسایلی که در همین مسیر در سیر تاریخ رخ داده است کوچکترین مداخلهای کنند؛ اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت(ع) منافات دارد، قطعا درست نیست.
پورازغدی تصریح کرد: این سیره، آیات و روایات برای مردم دوران غیبت عنوان شده است و باید از همه از این منابع استفاده کنیم؛ هدف ما از ترویج مکتب اهل بیت(ع) صرفا اثبات حقانیت این مکتب نیست، پس از اثبات حقانیت، وظیفه ما تازه شروع میشود؛ رشد فرد و جامعه، توحید، اخلاق، معنویت و گسترش اخلاق و عدالت در جامعه از اهداف اصلی مکتب اهل بیت(ع) است؛ روضه و مداحیها وسیله است و اگر ما را به هدف نرساند قطعا همین مراسمی که بدون در نظر گرفتن اهداف مکتب باشد به انحراف کشیده میشود، زیرا اولین مجلس رسمی قانونی برای امام حسین(ع) از سوی یزید برگزار شد؛ در زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای میداد و محمد رضا شاه پهلوی هم به هیئتها قند و چای میداد.
در روضهها باید روایات خدمت اهل بیت به فقرا نقل شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اهل بیت(ع) در محضر خداوند، عبد ذلیل و در محضر خلق نیز برادر مودب و خدمت گذار بودند؛ لازم است که در هیاتها در هر عزاداری مرتبط به هر کدام از حضرات اهل بیت(ع) چند روایت از آن بزرگوار در خصوص خدمت به مردم ذکر شود؛ در روضه ها تنها به رجزخواهی های حضرت عباس(ع) بسنده نشود بلکه باید این مطلب را بیان کرد که ایشان به چه شکلی از مکتب الهی دفاع کردند.
در جایی که هیاتیها نباشند، آخوند وهابی حضور پیدا میکند
وی گفت: جایی که هیاتی و منبری ما نرود قطعا با آخوندهای وهابی پر میشود و مردههای شیعه را غسل و دفن می کنند و به مردم فقیر مناطق دورافتاده کمک می کنند؛ این گروه با سخنان خدمت محورانه فعالیت میکنند؛ متاسفانه در این میان با چند سیاست مدار نا اهل و فرزندان آنها بهانه برای کوبیدن انقلاب و شیعه ایجاد میشود و پی در پی شایعات مختلف است که به خورد مردم داده میشود.
هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت است
وی افزود: هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت(ع) است و به همین طریق سخنان غیرواقعی در خصوص مسایل مرتبط به انقلاب مطرح می کنند؛ حال در این میان اگر هیاتی ها ما با پرچم امام حسین(ع) در صف اول خدمت رسانی مردم باشند، جهاد واقعی در این دوره شکل می گیرد.
ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که به انحراف کشیده شد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که در ادامه جریان ولایت و حکومت در زمان پس از پیامبر به شک افتاد؛ خوارج نیروهای دارای شور و بدون شعور بودند؛ عدهای هم هستند که شعور دارند ولی به هیچ وجه شور ندارند که بدون شور قطعا به دایره بیتعهدی میافتند.
وی همچنین اظهار کرد: فقرا و مستضعفان در مکتب ما جزو مهمترین افرادی هستند که باید در جامعه به داد آنها رسید، زیرا این افراد بیدفاع هستند و توان دفاع در مقابل کوچکترین مسایل طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؛ امروز خانوادههایی داریم که کل زندگی آنها با یارانه می گذرد؛ امروزه زنان بی سرپرست و بیماران بیکار بسیاری در جامعه حضور دارند ولی متاسفانه هنوز آن حسی که اهل بیت(ع)از ما انتظار داشتند در خصوص این افراد شکل نگرفته است، در حالی که امام علی(ع) فرمودند هرجا که این افراد حضور دارند ما و انبیا هم هستیم ولی متاسفانه پیروان آن حضرت برای یاری این افراد حضور ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی این حس در میان پیروان امام علی(ع) وجود ندارد، قطعا در میان ادارات نیز نباید این مساله را جستجو کرد؛ ایشان فرمودند که خدا در میان این طبقه است؛ این طبقه انسانهای بیادعا و بسیار قانع هستند؛ این افراد غمهایی دارند که شاید برای اکثر جامعه قابل درک نباشد؛ روحانی هیاتی و پیروان مکتب اهل بیت(ع) باید در کنار این مردم زندگی کنند و آنها را با کمک های کوچک دلگرم کنند.
وی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مساله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه، ما را از زندگی محرومان دور کند.
وی افزود: امام علی(ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که حتی کارهای عمرانی بزرگ نیز نباید تو را از رسیدگی به محرومان باز دارد؛ پروژه های بزرگ نباید ما را نسبت به فقرا بی تفاوت کند، زیرا مشکلات فقرا برای ما کوچک ولی برای آنها بسیار بزرگ است؛ امام همچنین فرمودند که حاکم نباید برای طبقات مردم رو ترش کند و یا برای آنها ژست و قیافه بگیرد.
پورازغدی یادآور شد: رسیدگی امام به ایتام به حدی بود که برخی از کودکان میگفتند که ای کاش ما هم یتیم بودیم؛ ولی این رفتار اکنون در جامعه ما با مستمندان وجود ندارد؛ ائمه ما اسوه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بودند؛ مردم همیشه باید حس کنند که حامی آنها از همین قشر هستند.
وی گفت: مدل زندگی امامان ما استثنایی است که از ما هم می خواهند در این مسیر گام برداریم؛ فضه و حضرت زهرا(س) کارهای منزل را با هم تقسیم می کردند و خدمت کاری محض معنی نداشت؛ حتی روایت شده است که حضرت زهرا(س) فضه را که در خواب بود را نیز باد می زدند تا او راحت بخوابد و ایشان نیز کارهای منزل را به جای فضه انجام می دادند؛ سلمان نقل می کند که معلوم نبود که کدام یک از این خانم ها خدمت کار این خانه است.
نتهای پیام
نظرات