به گزارش ایسنا،در این نشست سردار دکتر علیمحمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه با بیان اینکه رویکردهای مختلفی در روایتگری وجود دارد، گفت: در روایت حوادث دفاع مقدس، برخی تمرکزشان به روایت تاریخی حوادث و نبردها با جزئیات است ازجمله؛ طرحریزی عملیات، طرح مانور، سازمان رزم و نحوه اجرای عملیات و درواقع رویکرد صرفا تاریخنگاری صرف بدون توجه به اینکه آن حوادث و عملیاتها برای امروز ما چه پیام و بهره معنوی دارد. بعضی دیگر هم به خاطره گویی صرف میپردازند و گاهی این خاطرات همراه با اغراقگویی است و برخی دیگر رویکرد پاسخ به سؤالات و شبهات جنگ را دارند.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به بررسی و آسیبشناسی حدود ۴۸ روایت که توسط راویان یادمانها در دو سال گذشته انجامشده، اظهار کرد: در بررسی که مرکز اسناد انجام داده مشخص میشود، نوع روایتها ضمن اینکه بسیار خوب و گاهی باذوق و ابتکار و خطابه خوب اجرا میشود، لیکن اشکالات زیادی هم وجود دارد و اینگونه روایت و خاطره گویی به نیاز جوان امروز پاسخ نمیدهد.
سردار نائینی خاطرنشان کرد: جوان امروز در فضاهای جدید ارتباطی فعال و پرسشگر است. بیان خاطرههای دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری ثروت ملی است و باید افتخار به گذشته و امید به آینده را در جوانان تقویت کند.
افتخار به گذشته و امید به آینده خروجی خاطرات دفاع مقدس باید باشد
سردار نائینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دفاع مقدس را محدود به یک دوره زمانی نمیکنند، تأکید کرد: ایشان دفاع مقدس را برای امروز و آینده نظام میخواهند. نگاه ایشان در بیان خاطرات دفاع مقدس این است که وقتی خاطرات بیان میشود، جوان امروزی به گذشته خودش افتخار و به آینده امید پیدا کند.
وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس، با بهرهگیری از سه مؤلفه اصلی اقتدار رهبری، انسجام ملی و رفتار و روحیه انقلابی و حماسی توانستیم قدرت مردمی فراگیر به وجود آوریم و دشمن را در جنگ شکست دهیم، متذکر شد: اکنون هر سه مؤلفه، هدف دشمن در جنگ نرم قرارگرفته است. درواقع هدف از خاطره گویی باید، استمرار روح انقلابی بعد از دفاع مقدس باشد.
مشاور فرماندهی کل سپاه در ادامه بیان داشت: دشمن امروز تلاش میکند از سپاه اعتبار زدایی و از رهبری قداست زدایی کند و امید و دلبستگی ملی را در جامعه تضعیف کند.
جمعآوری ۳۰ سؤال مهم در رابطه با چرایی و چگونگی جنگ
وی با اشاره به بیشترین سؤالاتی که در جامعه در رابطه با دفاع مقدس مطرح میشود، گفت: در همین رابطه ۳۰ سؤال اساسی از جنگ را فهرست کردهایم، پاسخهای مستند این سؤالات را هم مطرح کردهایم. متأسفانه برخی از این سؤالات از طریق روایتهای غیرمستند ما و خاطراتی که برخی دقیق نیست تولیدشده و رسانههای خارجی بهرهبرداری خودش را میکند.
سردار نائینی با ابراز تأسف از اینکه منابع تولید سؤال پیرامون حوادث دفاع مقدس برخی از روایتهای متعارض و سؤالبرانگیز و شبکههای اجتماعی در داخل است، اظهار کرد: در بیان مستند خاطرات باید دقت شود. در آثار هنری، ادبی، روایتهای راویان و فرماندهان باید بیشتر دقت شود.
وی با اظهار به اینکه مرکز اسناد مجموعه بینظیر و ارزشمندی از اسناد دفاع مقدس در اختیار دارد، گفت: خوشبختانه مرکز اسناد از اعتبار منحصربهفردی برخوردار است و تقریبا همه فرماندهان به تقاضای مرکز و تاریخ شفاهی، تدوین و انتشار آثار دفاع مقدس، اقبال نشان میدهند.
مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برنامه چهارساله برای مرکز اسناد بهمنظور گردآوری و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۲۰۰ نفر از فرماندهان دفاع مقدس تا رده تیپ، خبر داد: تقریبا ۴۰ مورد از این تعداد فعال و در حال اجرا است.
تنها ۵ درصد از اسناد منتشرشدهاند
وی همچنین به اسنادی که در اختیار مرکز است، اشاره و اظهارکرد: گزارش عملیاتها، دقیق و با جزئیات، تدوینشده در اختیار مرکز است ولی متأسفانه تاکنون بیش از ۵ درصد اسناد قابلانتشار منتشرشده است درحالیکه خیلی از این اسناد قابلانتشار است و میتواند مبنای تولیدات فراوان ادبی و هنری و روایتهای مستند دفاع مقدس باشند.
سردار نائینی ادامه داد: ۴۰ هزار ساعت از جلسات طرحریزی و هدایت عملیاتها، ۱۲۰۰ دفتر راوی، مصاحبههایی که در زمان جنگ با فرماندهان شده و مشاهدات میدانی راویان، تبدیل به ۸۰۰ گزارش عملیات از ۷۰ تا ۵۰۰ صفحه شده است و طی برنامهریزی که داریم تا چهار سال آینده تمام گزارشهای قابلانتشار عملیاتهای جنگ بهعنوان مجموعه آثار سندی منتشر خواهد شد.
وی افزود: همچنین سه شماره از فصلنامه نگین به روایتگری و خاطره گویی و همچنین دو جلد از این فصلنامه به تجربه نگاری فرماندهان اختصاصیافته است. دو جلد هم برای شمال غرب و غرب کشور در دست تولید است که میتواند کمککننده باشد.
پیشنهاد تشکیل هیأت اندیشهورز برای افزایش مهارت در نگارش و روشهای تأثیرگذار بر جوانان
مشاور فرماندهی کل سپاه در پایان پیشنهاد داد: باید بهمنظور توجه بر روی تکنیکها و روشهای تأثیرگذاری، شیوههای هنری و جذاب انتقال خاطرات؛ یک هیئت اندیشهورز تشکیل شود و با تبادلنظر با افراد مختلف این کار را مؤثر و کارآمد کنیم.
انتهای پیام
نظرات