• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97042011043
  • خبرنگار : 71548

به انگیزه حادثه ترمینال سنندج

لطفا جمعیتی را از نگرانی درآورید!

لطفا جمعیتی را از نگرانی درآورید!

یک روزنامه‌نگار باسابقه و مدرس دانشگاه با اشاره به حادثه صبح امروز ترمینال سنندج، بر لزوم اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌های رسمی و کاهش نگرانی جامعه و خانواده‌های درگیر این حادثه تاکید کرد.

بیژن نفیسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم اطلاع‌رسانی سریع و درست در مواقع بحرانی همانند حادثه‌ای که بامداد امروز در شهر سنندج رخ داد، اظهار کرد: اصولا بحث مدیریت بحران، یکی از مباحث کلیدی اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. بر همین اساس روزنامه‌نگاری بحران در رسانه‌های جهان تعریف شد و دوره‌های زیادی نیز در این باره برای روزنامه‌نگاران، روابط عمومی‌ها و مسؤولان برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه «اطلاع‌رسانی در مواقع بحران بسیار سخت‌تر از شرایط عادی است»، گفت: در این شرایط خبرنگاران باید از طریق ارتباط با کانال‌های مهم و موثق اطلاع‌رسانی، اطلاعات درست را دریافت و به سرعت منعکس کنند؛ چرا که با وجود پیشرفت روزافزون شبکه‌های اجتماعی، عدم اطلاع‌رسانی به موقع توسط رسانه‌های رسمی باعث می‌شود بازار شایعات هر چه بیشتر رونق بگیرد.

این مدرس دانشگاه افزود: شایعه یعنی ابهام ضرب در اهمیت؛ بر همین اساس شایعه، زمانی از بین می‌رود که یکی از این دو عامل را حذف کنیم که طبیعتا عامل اهمیت در مواقع بحرانی حذف شدنی نیست و فقط باید ابهام را از بین برد. این روش در همه جای دنیا مورد توجه رسانه‌های رسمی است و ما نیز باید تلاش کنیم تا در مواقع بحرانی ابهام را در اطلاع‌رسانی از بین ببریم.

نفیسی با تأکید بر لزوم آموزش اطلاع‌رسانی بحران به خبرنگاران و مسؤولان، یادآور شد: مسؤولان باید با کار اطلاع‌رسانی بحران آشنا شوند تا بتوانند به فرآیند اطلاع‌رسانی حین توجه به صحت اخبار سرعت ببخشند. به طور کلی قاعده این است که در حوادث چرایی وقوع حادثه و تعداد مصدومان و کشته‌شدگان تا چند ساعت بعد از سوی رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی شوند؛ البته در حوادث بزرگ همچون سوانح هوایی که برای بررسی بیشتر نیاز به رجوع به جعبه سیاه است، به زمان بیشتری نیاز است.

این روزنامه‌نگار باسابقه یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها را کاهش نگرانی در مواقع بحرانی دانست و تأکید کرد: یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها این است که در مواقع بحرانی از جامعه و به ویژه خانواده‌هایی که درگیر حادثه هستند رفع نگرانی کنند. هر کدام از ما اگر در این شرایط قرار بگیریم نیاز داریم که سریعا اطلاعات درستی در اختیارمان قرار بگیرد. از سوی دیگر مسؤولان نیز باید به فرآیند اطلاع‌رسانی سریع کمک کنند تا از حضور خانواده‌ها و مردم در محل حادثه جلوگیری شود.

او یادآور شد: با توجه به امکانات ارتباطی جدید همواره روزنامه‌نگاری بحران نیاز به بازبینی دارد. خبرنگاران و روابط عمومی‌ها که نقش بسیار مهمی در مواقع بحرانی ایفا می‌کنند باید همواره آموزش داده شوند. در غیر این صورت در مواقع بحرانی شاهد افزایش شایعات خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha