هیاس حسینی ـ برگزار کننده این کارگاه ـ در گفتوگو با ایسنا درباره نشست تخصصی هنر شیشه در فضاهای عمومی دنیای معاصر توضیح داد: برگزاری نشست تخصصی و کارگاه عملی از سال گذشته در موزه آبگینه و سفالینههای ایران شروع شد. این برنامه در دوره اول به صورت نشست تخصصی و نمایشگاه هنرمندان به نام «آبگینه میراث ماندگار» برگزار شد. سپس در جلساتی که با مسؤولان موزه برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که شناخت هنرمندان و هنرجویان رشته هنر و صنایع دستی درباره هنر شیشهگری، تکنیکها، تعاریف و موارد کاربرد آن کافی نیست.
او افزود: همچنین درباره اینکه باید برای پویایی و ارتباط موزه با دانشگاهها و دانشجویان چه کاری انجام داد، صحبتهایی مطرح و در نتیجه تصمیم گرفته شد که نشستها و کارگاههای عملی برگزار کنیم و از هنرمندان و استادان برجسته داخل و خارج از کشور دعوت کنیم تا تجربیات و دانش خود را با مخاطبین علاقمند در میان بگذارند. خوشبختانه پریناز فقیهی که دکترای شیشه از کشور پرتغال و شهر پورتو دارد در تکتیک پت دِ ور یا همان خمیر شیشه تجربیات مفیدی در این زمینه دارد به همین دلیل به این نشست دعوت شدهاند.
این هنرمند با بیان اینکه دو اثر فقیهی در موزه شیشه پرتغال نگهداری میشود، ادامه داد: این نشست درباره کاربرد شیشه در فضاهای عموی کشورهای اروپایی است. ما برای داشتن هنرمند معاصر در زمینه شیشه نیازمند وجود نهادهای متفاوتی از جمله تاریخ هنر، موزهها و دانشگاهها هستیم که متاسفانه اقدامات لازم در این زمینه در کشور ما انجام نشده و هر تلاشی که تاکنون صورت گرفته به صورت مقطعی و بدون تداوم بوده و نتیجهای نداشته است.
حسینی اضافه کرد: با وجود آنکه در طول چهار سال گذشته در استان تهران سه بار سرمایهگذاری و کورههایی برای شیشهگری ساخته شده به جرأت میتوان گفت که هر سه بار به دلایل مختلف با شکست روبهرو شده است. اما در مجموع نبود یک هیات متخصص و یک نهاد (اتاق فکر) که قبل از هر اجرایی تمام جوانب را بررسی کنند و برنامه مدون و قابل اجرایی ارائه دهند را میتوان از علل اصلی شکست هر سه طرح دانست.
او با بیان اینکه متاسفانه ما در کشور دانشگاهی یا موسسهای نداریم که دارای شرایط مناسب و برنامه ریزی شدهای برای آموزش و رد و بدل کردن ارتباطات باشد، افزود: هر چند در بیش از ۳۰ دانشگاه رشته شیشهگری داریم اما آموزش به صورت موقتی یا به شکل ناقص و نبود استاد حرفهای است. گرچه بیشتر محققین غربی درباره تاریخ هنر شیشهگری ایران تحقیق و کتاب نوشتهاند.
این هنرمند اظهار کرد: خوشبختانه ما موزه بسیار غنی از آثار گذشتگان داریم که میتواند منبع الهام و منابعی برای تحقیق و پژوهش باشد. اما باید تعریف امروزی نسبت به موزه داشته باشیم و از نگاه خشک و تنگ نظرانه که موزه قبرستان اشیاء قدیمی است دور شویم و موزه را به یک آموزشگاه پویا تبدیل کنیم تا در آن کارگاههای آموزشی و آزمایشگاههای مربوطه دایر و محلی برای رفت و آمد محققین و بررسی آثار به صورت علمی نه از روی حدس و گمان باشد.
به گزارش ایسنا، نشست تخصصی هنر شیشه در فضاهای عمومی دنیای معاصر و کارگاه علمی آموزش تکنیک پت دِ ور نهم خرداد ماه در موزه آبگینه و سفالینههای ایرانی واقع در تهران، خیابان سی تیر، پلاک ۵۹ برگزار میشود.
علاقمندان برای حضور در این کارگاه میتوانند اطلاعات خود را به آدرس hayasglass@gmail.com ارسال کنند. آخرین مهلت ثبتنام برای نشست در این کارگاه هفتم خرداد ماه است.
انتهای پیام
نظرات