• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96110201086
  • خبرنگار : 71129

راهپیمایی یونانی‌ها برای تغییر نام "مقدونیه"

راهپیمایی یونانی‌ها برای تغییر نام "مقدونیه"

ده‌ها هزار تن از مردم یونان در شهری واقع در شمال این کشور تجمع کرده و خواستار تغییر نام کشور "مقدونیه" شدند چون این کشور همنام با یکی از استان‌های یونان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یونان و جمهوری مقدونیه که مرزی مشترک با یکدیگر دارند، از زمان استقلال کشور مقدونیه از یوگسلاوی در ۱۹۹۱ با یونان بر سر استان مقدونیه در شمال این کشور، تنش دارند و آتن می‌گوید کشور مقدونیه باید نام خود را تغییر دهد.

دولت آتن به دلیل اینکه مقدونیه قدیم، بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شده، نگران این مساله است که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش‌های یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.

یونان که با جمهوری مقدونیه بر سر نام اختلاف سیاسی دارد، تنها مانع بزرگ در مسیر مراحل عضویت مقدونیه در ناتو به‌ شمار می‌رود که دولت اسکوپیه برای رفع این مساله مهم رایزنی می‌کند. حل و فصل مساله نام مقدونیه می‌تواند راه را برای عضویت این کشور بالکان غربی در ناتو و پیوستن به اتحادیه اروپا هموار کند.

راهپیمایی روز یکشنبه مردم در استان مقدونیه یونان در شهر سالونیک مرکز این استان در مقابل مجسمه اسکندر کبیر برگزار شد. در میان سخنران‌ها هیچ یک از اعضای برجسته شهر حضور نداشتند. چندین سیاستمدار محلی به همراه اسقف شهر نیز در این راهپیمایی حضور داشتند.

این نخستین راهپیمایی برای حل مساله مورد مناقشه "مقدونیه" از ۱۹۹۲ است. در آن سال نیز راهپیمایی گسترده‌ای برگزار شد.

رئیس انجمن فرهنگی فدراسیون مقدونیه یونان گفت: امروز پیام ما به سیاستمداران یونان است. آنهایی که نام مقدونیه را می‌برند و کاری نمی‌کنند. ما از دولت به ویژه وزیر امور خارجه یونان می‌خواهیم تا قهرمان مقدونیه یونان شود. اگر او این کار را نکند، به ملت خیانت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha