حسین عصاران، مؤلف این کتاب، در گفتوگو با ایسنا درباره فرآیند شکلگیری این کتاب گفت: فکر تألیف این کتاب سالها با من بود تا اینکه در آخرین مراحل شکلدهی به کتاب قبلیام «باران عشق»، جدیتر شد و کار تحقیق و جمعآوری دستمایههای اولیه، از همان زمستان ۱۳۹۴ آغاز شد. در این راه، جدا از بررسی و فیشبرداری از مجلات سینمایی و موسیقایی دهههای ۳۰، ۴۰ و ۵۰، با هنرمندان، هنرورزان و کارورزان عرصه موسیقی و سینما که هر یک به نحوی در ارتباط هنری و حرفهای با واروژان بودهاند هم گفتوگو شده و نظرات آنها درباره همکاریهایشان در این اثر گرد آمده است.
این محقق عرصه موسیقی با اشاره به نارساییهای موجود در عرصه ثبت تاریخ ترانه و موسیقی ایران افزود: در سالهای اخیر و از پیِ علاقهمندی نسل جوانتر به واکاوی گذشته موسیقی ایران، متأسفانه حجم زیادی از روایات نامعتبر و حتی نادرست در این زمینه، ثبت و در برخی از مجلات منتشر شده که بیشک در آینده باعث سردرگمی و انحراف محققان این عرصه خواهد شد. دلیل این مسئله هم بیتوجهی ِ نهادینهشده و کمارجی کار تحقیق هنری است که عملاً آثار هنری، بهخصوص آثار موسیقایی را از سطح یک اثر هنری به سطح یک کالای مصرفی تقلیل داده است. با آگاهی از اینگونه نارساییها در تألیف این کتاب، سعی شده تا هر یک از روایات و تحلیلها، بر مبنای اسناد و یا گفتههایِ مستقیم شخصیتهای شناختهشده در این عرصه پایهریزی شود و هر یک از گفتهها با دیگر منابع موجود نیز مطابقت داده شود.
عصاران درباره بخشهای دیگر این کتاب نیز گفت: جدا از موارد تألیفی، کوشش شد تا آوردههای تازه و کاملی نیز درباره این آهنگساز فقید جمعآوری شود تا به شناخت بیشتر مخاطب از دنیای ذهنی و هنری واروژان نیز کمک شود. در همین رابطه حجم زیادی از اسناد و عکسهای دیدهنشده، جداول کامل از کلیه آثار موسیقایی واروژان و چند بخش دیگر نیز به متن تألیف پیوست شده است که طبعاً برای مخاطبان این زمینه جذاب خواهد بود.
طرح جلد این اثر که توسط انتشارات رشدیه منتشر شده است، اثر فرشید مثقالی، هنرمند عرصه هنرهای تجسمی، است.
انتهای پیام
نظرات