به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین سالانه اجراهای بینارشتهای تهران (سابت) با حضور حمید پورآذری و دیگر هنرمندان حاضر در این رویداد هنری شنبه ۱۱ آذرماه در کتابفروشی هنوز برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حمید پورآذری که مدیریت این سالانه را بر عهده دارد با اشاره به اینکه از حدود سه سال پیش ایده برگزاری این سالانه به وجود آمده بود، گفت: من در گذشته تجربه کاری مشابهی با این سالانه داشتهام، مثلا در سال ۸۹ یا بعد از آن در اردیبهشتماه سال ۹۵ در فرهنگسرای نیاوران فعالیتی شبیه به هدف این سالانه با خانم بیتا فیاضی داشتیم. متاسفانه ما در هنر فقر گفتوگو داریم و میتوانم به جرأت بگویم که در تئاتر این فقر بسیار وجود دارد.
او ادامه داد: ما باید بتوانیم با هم حرف بزنیم و همه در یک سطح قرار بگیریم، کسی بر دیگری ارجحیت نداشته باشد و به هم احترام بگذاریم. هنر نمایشی به اندازه هنر تجسمی و هنر موسیقی مهم هستند و باید همه در یک سطح قرار بگیرند. در این سالانه کسی سفارشدهنده نیست و در واقع این یک مجموعه است.
پورآذری درباره برگزاری اولین دوره این سالانه گفت: ما در این دوره هنرمندان را دعوت کردیم و در دورههای بعد باید برنامه دیگری داشته باشیم. قطعا دور اول آزمون و خطاهایی دارد و تکمیل شدن آن نیازمند گفتوگو است. در یک کلام باید گفت ذات این پروژه «گفتوگو» است.
مدیر هنری سابت در ادامه اظهار کرد: اجرای این برنامه برایمان یک مقدار عجیب است. ما برای اینکه بتوانیم به درستی خطاها را بشناسیم، سالن تئاتر را برای اجراها انتخاب کردیم تا از این طریق دردسرهای کمتری داشته باشیم و بیشتر به خود کار بپردازیم. ولی این امکان وجود دارد که اجراها در فضاهایی به غیر از سالن تئاتر قرار بگیرد. محدودیتهای ما فقط صحنه و زمان بود وگرنه هرکس به هر صورتی که دوست داشته کار را انجام داده و صحنهاش را چیده است. البته چینش و انتخاب افراد را من انجام دادم.
او با بیان اینکه افرادی که در این پروژه حضور دارند تجربیات مختلفی در حوزههای هنری داشتهاند، گفت: مسئلهای وجود دارد و آن این است که حیطه هنرها در دوران معاصر به صورتی درآمده که خیلی قابل تفکیک نیستند و همه چیز با هم ادغام شده است. بنابراین افرادی هم که در این سالانه حضور دارند دارای تجربیات مختلفی در حوزههای تجسمی، تئاتر و موسیقی هستند.
«احسان رسولاف»، از دیگر مسئولان برگزاری این سالانه بیان کرد: از دیدگاه یک تهیهکننده مهم این است که هنرمند را در وضعیت پیشبینی نشده قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم آنها را درگیر و دلمشغولی تازهای به آنها بدهیم. این یک فرصت است و تلاش شد که در این سالانه هیچ چیز پیشبینی نشود و قرار گذاشتیم چیزی هم تحمیلی نباشد. سابت قرار است که هیچگاه ثابت نباشد و هیچ وابستگی به زمان و مکان و تعداد هنرمندان ندارد و فکر میکنم تنها قید ما برگزاری با روحیه آزاد خواهد بود.
در ادامه این نشست ماکان اشگواری، سمانه زندینژاد، بهرنگ صمدزادگان، مهدی ساکی، احمد سلگی، رضا کولغانی، پویان باقرزاده و رام درباره فعالیت خود در این سالانه و اجراهایی که خواهند داشت توضیحاتی را درخصوص اینکه گفتوگو عنصر مهمی در نشستهای آنها بوده و تأثیر زیادی بر روی تصمیمات و اجراهای آنها داشته ارائه کردند.
در پایان مسئول برگزاری این سالانه بیان کرد: چهار گروه داریم که هرکدام متشکل از ۳ هنر نمایش، موسیقی و تجسمی است، هر گروه ۱۵ شب به روی صحنه میروند که از ۱۵ آذرماه اجراهای آنها آغاز میشود. «لیما» و «بالِ پنجم» دو اثری هستند که اجراهای خود را از ۱۵ آذرماه آغاز میکنند و نایش "زن بور" و "رام شدگی" از اول دی ماه به روی صحنه میروند.
«لیما» به نویسندگی ماکان اشگواری و سمانه زندینژاد و گلرخ نفیسی به عنوان مشاور تجسمی هر شب ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل به روی صحنه میرود. همچنین «بالِ پنجم» با اجرای مهدی ساکی و نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی و بهرنگ صمدزادگان به عنوان هنرمند تجسمی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در تئاتر مستقل واقع در خیابان حافظ، خیابان نوفلشاتو، خیابان رازی، جنب بنبست زندوکیل به روی صحنه میرود.
به گزارش ایسنا، در این پروژه از هنرمندانی چون محمد مساوات، سمانه زندینژاد، پویان باقرزاده و احمد سلگی در حوزه تئاتر، مهدی ساکی، رضا کولغانی، ماکان اشگواری و رام در حوزه موسیقی و بهرنگ صمدزادگان، علی پناهی، گلرخ نفیسی و پانتهآ آرمانفر در هنرهای تجسمی به عنوان اولین هنرمندان نخستین دوره دعوت شده است.
حاصل تعامل این هنرمندان در دوره اول و برآیند چالشهای آثار خلق شده آنان از نیمه آذر در سالن تئاتر مستقل به مدت یک ماه و با ٦٠ اجرا روی صحنه میرود. سالانه اجراهای بینا رشتهای با هدف ایجاد گفتوگو بین هنرمندان معاصر در رشتههای مختلف و خلق یک اجرای مشترک تعریف شده است.
انتهای پیام
نظرات