• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96090100684
  • منبع : روابط‌عمومی گروه موسیقی

ردیف، اصلی‌ترین چیزی است که هنرجوی آواز باید بیاموزد

ردیف، اصلی‌ترین چیزی است که هنرجوی آواز باید بیاموزد

یک خواننده و مدرس آواز گفت: ردیف اولین و اصلی‌ترین چیزی است که هنرجو باید راه رفتن در آواز را با آن بیاموزد؛ درست مثل کودکی که در عالم واقعی می‌خواهد نخستین قدم‌ها را بردارد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، محمدتقی سعیدی به عنوان خواننده و مدرس آواز این ماه به همراه علی شیرازی ـ کارشناس مجری ـ برنامه پشت میز بحث فنی و تئوریک با محوریت مرور و بررسی سیر مراحل یادگیری هنر آواز توسط هنرجو یا به عبارتی «آیین هنرجویی در آواز ایرانی» نشستند.

شیرازی به آسیب‌شناسی آموزش آواز در این سال‌ها پرداخت و سعیدی هم در پاسخ گفت: مگر در این همه سال، یک استاد حسین قوامی در آواز یا یک استاد جلیل شهناز در ساز تار و حسن کسایی در نی داشته‌ایم که بتوانند چراغ این هنر را افروخته نگه دارند؟ حتماً حکمتی هست که باید این همه سال بگذرد تا دگرباره بزرگی در عرصه هنر موسیقی و آواز رخ نشان دهد و همه را مفتون هنر خویش کند.

او ادامه داد: اما هنر آواز ملی ما بر اولین چیزی که استوار است همانا ردیف موسیقی دستگاهی ماست. هنرجو باید که در اولین قدم این ردیف را با تمامی جزئیات بیاموزد و خود را برای برداشتن گام‌های بعدی آماده کند.

 شیرازی نیز به سردرگمی هنرجویان اشاره و اظهار کرد: در این سال‌ها مُد شده که برخی مدرسان گذراندن دوره‌های موسوم به صداسازی را ارجح بر شروع ردیف می‌دانند و به همین بهانه یا مناسبت، چند سالی هنرجو را درگیر با این موضوع نگه می‌دارند.

سعیدی در این زمینه بیان کرد: مگر تاج اصفهانی و ادیب خوانساری و سیدرحیم اصفهانی و محمد طاهرپور هیچ کدام دوره صداسازی را طی کرده بودند که آنقدر صداهای عالی داشتند و همگان را مفتون هنر خویش می‌کردند؟ نخیر! ردیف اولین و اصلی‌ترین چیزی است که هنرجو باید راه رفتن در آواز را با آن بیاموزد. درست مثل کودکی که در عالم واقعی می‌خواهد نخستین قدم‌ها را بردارد.

او اضافه کرد: در آموختن ردیف، همه چیز هست. بعد هم البته گام‌های بعدی هستند که هر کدام به فراخور و در هر مرحله، اهمیت ویژۀ خود را دارند.

از دیگر برنامه‌های پانزدهمین نشست آیین آواز می‌توان به اجرای آواز توسط مهدی صبور به همراه تار جواد جواهری، آوازخوانی حسام صحرایی به همراه تار ابوالفضل گودرزی، نی احسان لیوانی و تمبک مهیار سهیلی، اجرای آواز توسط مجید عابسی به همراه تار علی ریاحی و دف دختر هنرمندش بهار عابسی و همچنین آوازخوانی محسن سلطانی به همراه نی مسعود اربابیان نوازنده نی در مایه ابوعطا اشاره کرد.

آخرین اجرای این نشست نیز به محمدتقی سعیدی به همراه تار محمد آدینه و تمبک پیروز شفیعی اختصاص داشت.

محمود مخدوم، مرتضی غزنوی، حسین علیشاپور، علیرضا فریدون‌پور، علیرضا حاجی طالب، سبحان مهدی‌پور، مهدی اصغرپور، منوچهر سهیلی، بهروز وجدانی، منصور رسولی، محمد قزلباش، کامبیز مفتاحی، مسیح سام‌خانیان، حسن علی‌نژاد، عارف احسن، علی اکبر کهربایی، امیر شرفیان، سیدحسین جعفری، امیر متولی، محمود حشمت و عزت‌الله رمضانی‌فر (بازیگر سینما و تلویزیون) از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 28 آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha