• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96080905355
  • خبرنگار : 71039

امضای تفاهم‌نامه میان «ایسنا» و خبرگزاری «آپا» آذربایجان

امضای تفاهم‌نامه میان «ایسنا» و خبرگزاری «آپا» آذربایجان

صبح امروز ـ سه شنبه ـ تفاهم‌نامه همکاری بین خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری آپا (جمهوری آذربایجان) امضا شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست علی متقیان ـ مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ در سخنانی با اشاره به اینکه امروز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، نتایج یک طرح پژوهشی زیر نظر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ارائه می‌شود که در آن ایسنا به عنوان منبع نخست روزنامه‌ها و سایت‌های خبری ایران شناخته شده است، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های خبرگزاری ما جوانی و دانش‌آموختگی تمامی همکارانمان است که بدون استثنا تحصیلات دانشگاهی همزمان با فعالیت خبری دارند. این برای یک خبرگزاری امتیاز بزرگی است که طالبان علم در آن به تخصص در زمینه خبر برسند. در واقع این از افتخارات ایسناست که دانشجویان و دانش‌آموختگان همه رشته‌ها را به متخصصان حوزه خبر تبدیل کرده است.

مدیر عامل ایسنا در دیدار با خانم وصاله ماهر قیزی، مدیرعامل موسسه خبری آپا یکی دیگر از امتیازات  مجموعه ایسنا را همکاری قابل توجه خانم‌ها دانست و اعلام کرد: بیش از ۷۰ درصد از همکاران ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

او با اشاره به ارتباط تشکیلاتی ایسنا با جهاد دانشگاهی گفت: از آنجا که مجموعه جهاد دانشگاهی نخستین دفتر خارج از کشور خود را در جمهوری آذربایجان تأسیس کرده است، عملا دفتر ایسنا در باکو هم در آینده نزدیک می‌تواند افتتاح شود.

متقیان از ویژگی‌های ایسنا را وابسته نبودن به جناح‌های سیاسی کشور در عین عالم و آگاه بودن به همه زمینه‌های عملی و نظری دانست و گفت: ما افتخار می‌کنیم که یک خبرگزاری جامع و مفید را با چنین مشخصاتی در جمهوری اسلامی ایران دایر کرده‌ایم.

در این نشست که با حضور جمعی از مدیران بخش‌های مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سلیمان فرض‌علی‌اف (مدیر خبرگزاری آپا در ایران) و دکتر قاسمی (رییس جهاد دانشگاهی واحد باکو) برگزار شد، همچنین وصاله ماهرقیزی (مدیر خبرگزاری و موسسه خبری آپا) در سخنانی با تشکر از دعوت و میزبانی اظهار کرد:‌ این نخستین سفر من به ایران است اما حس می‌کنم در خانه خودم هستم. وقتی قرار شد با یک خبرگزاری مهم ایران تفاهم‌نامه امضا کنیم طبق بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که طرف تفاهم‌نامه ما باید ایسنا باشد زیرا این خبرگزاری یکی از شناخته‌شده‌ترین مرجع‌های خبری ایران است و در عین حال ما می‌خواهیم از تجربه آموزش و پرورش خبرنگاران شما نیز بهره ببریم.

او ادامه داد: در کشور ما دانشکده‌های خبر وجود دارند که دانشجویان آن‌ها به کارآموزی در رسانه‌ها نیز می‌پردازند، اما از نظر اعداد و ارقام چندان قابل توجه نیستند. بر این اساس موسسه خبرگزاری آپا این سیستم را ایجاد کرده است که دانش‌آموختگان حوزه‌های دیگر نیز به فعالیت خبری بپردازند. به این منوال برای نمونه خبرنگاران اقتصادی ما تحصیلکردگان حوزه اقتصاد هستند.

او تأکید کرد: در این زمینه ایسنا یک مکتب و دانشگاه بزرگ است که آپا نیز امید دارد به چنین موسسه‌ای در جمهوری آذربایجان تبدیل شود. در این راستا می‌خواهیم در آینده از تجربه‌های ایسنا استفاده کنیم.

ماهرقیزی در معرفی مجموعه خبری آپا گفت: آپا در سال ۲۰۰۴ میلادی تأسیس شده و در حال حاضر ۹ سایت خبری بزرگ زیرمجموعه آن هستند. ما نیز کار را با هفت نفر از دوستانمان آغاز کردیم. در آن زمان بسیاری گمان می‌کردند فعالیت ما به زودی پایان خواهد یافت اما در حال حاضر ۲۰۰ نفر در مجموعه آپا فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: تولیدات خبری ما به شش زبان مختلف آذری، انگلیسی، عربی، روسی، فرانسوی و ارمنی منتشر می‌شود که از سال ۲۰۱۸ زبان فارسی هم اضافه خواهد شد. در این زمینه همکاری ایسنا می‌تواند بسیار موثر باشد. ما در شش کشور مهم دنیا دفتر داریم؛ از جمله ایران. در حال حاضر آپا نیز در جمهوری آذربایجان مهمترین مرجع خبری است که مثل ایسنا در ایران، بیشترین استناد به آن می‌شود.

مدیر موسسه خبری آپا با اشاره به همکاری‌های این مجموعه با خبرگزاری‌های مهمی چون الجزیره، بی‌بی‌سی، رویترز و خبرگزاری روسیه اظهار کرد:‌ خواست اساسی ما این است که همکاری با ایسنا تا حد ممکن موثر و مثمرثمر باشد چون ایران کشور بزرگی است و شما نیز رسانه فراگیری در ایران هستید. خبرهای ایران برای ما خیلی مهم است؛ البته نه فقط خبرهای سیاسی بلکه خبرهای حوزه‌هایی چون ادبی، فرهنگی و سلامت نیز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. در این زمینه مطمئنم که آپا با ایسنا همکاری خوب و صمیمانه‌ای خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، یادداشت تفاهم همکاری میان خبرگزاری‌های ایسنا و آپا در ۱۰ بند تنظیم شده و در تاریخ نهم آبان ماه به امضای مسؤولان دو رسانه رسید.

این یادداشت تفاهم به منظور تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایسنا از ایران و آپا از آذربایجان، در زمینه همکاری‌های دوجانبه اعم از تبادل مستقیم و تولیدات رسانه‌ای منطبق بر ضوابط و قوانین و مقررات دو کشور و براساس مفاد زیر به امضا رسید:

بند۱- طرفین موافقت می‌کنند تولیدات رسانه‌ای خود، از جمله خبر، عکس، گزارش و... را در اختیار یکدیگر قرار دهند. این تبادل به صورت رایگان و پایاپای و یا طبق توافق طرفین انجام می‌شود.

بند ۲- طرفین اخبار دریافتی از طرف مقابل را در خدمات اطلاع‌رسانی خود استفاده کرده و در روند نشر اطلاعات مذکور، در مضمون و حقایق آن‌ها تغییری نمی‌دهند. استفاده از منبع خبر بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد.

بند۳- طرفین نسبت به فراهم آوردن زمینه‌های بهره‌مندی طرف مقابل از ظرفیت‌ها، امکانات و منابع خبری یکدیگر در کشور متبوعشان اقدام کرده و از تبادل برنامه و دانش فنی در این زمینه در چارچوب قوانین و مقررات کشور، حمایت می‌کنند.

بند ۴- طرفین تأسیس و راه‌اندازی و یا اداره دفاتر نمایندگی هر یک از دو طرف در کشور مقابل را مورد حمایت قرار داده و مساعدت‌های قانونی، حرفه‌ای و فنی لازم را در حد مقدورات به عمل می‌آورند.

بند۵- طبق توافق دوجانبه، طرفین نسبت به انجام طرح‌های مشترک رسانه‌ای از جمله سفارش تهیه و تولید برنامه، خبر، مصاحبه و گزارش برای یکدیگر اقدام می‌کنند.

بند۶- طرفین با هماهنگی مقامات ذی‌ربط دو کشور اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت در حوزه مرتبط با رسانه‌ها می‌کنند. جزئیات و نحوه تقبل هزینه برگزاری این دوره‌ها طی توافق مشخص می‌شود.

بند۷- طرفین از انتقال تجربیات در زمینه فن‌آوری‌های نوین رسانه‌ای به طرف دیگر حمایت می‌کنند.

بند۸- طرفین هیات‌های رسانه‌ای طرف مقابل را به منظور آشنایی خبرنگاران یکدیگر با ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی،‌ اجتماعی و اقتصادی دو کشور، در حد مقدورات و امکانات، میزبانی خواهند کرد. هزینه و جزییات آن طی توافق جداگانه اقدام می‌شود.

بند۹- مدت اعتبار این یادداشت تفاهم سه سال از تاریخ امضا خواهد بود و با توافق طرفین قابل تمدید است.

بند۱۰- در صورت بروز هر گونه اختلاف در مفاد این یادداشت، حل و فصل اختلاف بر پایه حسن نیت و تفاهم طرفین انجام می‌پذیرد و در صورت نیاز به هر گونه اصلاح یا اراده هر یک از دو طرف برای فسخ موضوع، حداقل سه ماه قبل به طور رسمی به اطلاع طرف مقابل می‌رسد.

هیات حاضر از خبرگزاری آپای جمهوری آذربایجان صبح امروز، پس از امضای تفاهم‌نامه و حضور در نشستی با شرکت مدیران خبرگزاری دانشجویان ایران، از ادارات مختلف ایسنا بازدید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha