• یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96070201350

هفتمین فصل کاوش در «تپه سفالین پیشوا» چه داشت؟

هفتمین فصل کاوش در «تپه سفالین پیشوا» چه داشت؟

هفتمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه سفالین توسط باستان شناسان ایرانی و آلمانی به کشف تعدادی از مواد فرهنگی مورد استفاده در مدیریت و نظارت اقتصادی جامعه شهرنشین دوره آغاز ایلامی منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری، سرپرست ایرانی هفتمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه سفالین با اعلام این خبر، از سفال‌های معروف به لبه واریخته، سفال‌های گلدانی شکل، ظروف دسته دماغی (پرنده‌ای)، سینی بانشی، سفال دو رنگ و چند رنگ به عنوان مهمترین یافته های شاخص این دوره فرهنگی نام برد.

این باستان شناس هدف این فصل کاوش را شناخت کامل‌تر اوضاع اجتماعی و اقتصادی محوطه دانست و افزود: در این فصل از کاوش و مطالعات میدانی شناخت بیشتر وضعیت ریخت‌شناسی محوطه در دوره‌ی آغاز ایلامی که قسمتی از دوره آغازشهرنشینی ایران در منطقه ورامین و پیشوا را نشان می دهد توسط هیئت مشترک ایرانی- آلمانی مورد تاکید ویژه ای می گیرد.

حصاری با اشاره به تهیه  نمونه‌های مختلف محیطی برای آزمایش های گوناگون جغرافیایی افزود: در دوره‌ مورد پژوهش، شاهد پیشرفت فناوری در بسیاری از صنایع،  هنر و نیز شیوه‌های مدیریتی و نظارتی منابع آن هستیم.

کاهش گسترده تپه سفالین به دلیل خانه سازی

سرپرست ایرانی هفتمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه سفالین با اشاره به قرارگیری تپه سفالین با وسعتی حدود 20هکتار در شمال‌شرق شهر پیشوا و جنوب استان تهران گفت: هم‌اکنون از گستره این تپه به‌ دلیل فعالیت‌های خانه‌سازی به‌شدت کاسته شده است.

او افزود: از نظر زمین‌شناسی محوطه‌ی باستانی سفالین بر روی بخشی از تپه‌های طبیعی منطقه قرارگرفته و آثاری از لایه‌های دوره هولوسن پیشین را در خود جای داده است .

او با اشاره به قرارگیری این محوطه در قسمت شرقی دشت حاصلخیز ورامین و طبقه بندی آن از نظر مطالعات باستان‌شناسی در حوزه فرهنگیِ مرکز فلات ایران گفت: شکل گیری این محوطه مانند تپه شغالی ، چالتاسیان و دیگر محوطه های این منطقه از الگوی مجاورت به رود خانه (شعبه های جاجرود) و دسترسی آسان به آن بهره می برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha