به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش با اشاره به ضرورت پیوند فضای مجازی و کسب و کارهای سینمایی، اظهار کرد: در یک دهه اخیر بهدلیل بالا رفتن سرعت رشد اینترنت و پدید آمدن "سرویسهای برخط" و جدیتر شدن بحث فرامکانی و فرازمانی دادهها، شاهد حضور بیش از پیش خدمات آنلاین در فضای مجازی هستیم که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست.
او غفلت دستاندرکاران سینما از خدمات اینترنتی را باعث عقبافتادگی صنعت سینما دانست و گفت: از جایی که قلمروی فعالیتهای تخصصی حوزه سینما در پایگاههای اینترنتی فارسیزبان بسیار کمرنگ است، یا توسعه و گسترشیافتگی در آنها بهندرت اتفاق میافتد، به مرور، فقدان اطلاعات روشمند، اثربخشی آنها را از بین خواهد برد.
تابش با اشاره به نبود شناخت و هدفگذاری صحیح در عرصه سینما بهمنظور بهرهمندی در فضای مجازی، تاکید کرد: این نبود شناخت به مرور زمان باعث شده است تا منابع موجود رو به افول گذاشته و دسترسی مخاطبان و فعالان حوزه سینما به داراییهای ارزشمند این صنعت سختتر یا با دشواریهایی روبهرو شود.
وی با اشاره به تدوین طرح جامع سینما، گفت: بنیاد سینمای فارابی در دوره جدید فعالیتهای خود و با تاکید بر "گسترش نهضت تولید محتوا در کشور" بر آن شده است تا به منظور تحقق این راهبرد در سینمای کشور از ظرفیتهای موجود ملی در راستای حمایت از خدمات و تولیدات محتوایی بومی در فضای مجازی، ماموریت جدیدی را آغاز کند که نقش اصلی بنیاد در این عرصه «توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا و حمایت از متخصصان این حوزه و صاحبان ایدههای خلاقانه» است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: تلاش این مجموعه، تسهیل روند ایجاد، فراهم آوردن شرایط رشد و توسعه فعالیتهای مرتبط با صنعت سینما در زیستبوم مجازی است.
وی شفافیت در صنعت سینما و استانداردسازی فعالیتها را با اهمیت دانست و ادامه داد: مجموعه این عوامل سبب خواهد شد تا شفافیت در محیط کسب و کارهای سینمایی، بازاری امن و پر رونق را پدیدار سازد و اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب استانداردها به سرمایهگذاری در تولید فیلم و زیرساختهای سینمایی و تسهیل در معرفی و فروش داخلی و خارجی محصولات سینمایی تشویق و ترغیب شوند.
تابش با اشاره به تدوین راهبردهای طرح حمایت از کسب و کارهای مجازی در سینما، گفت: راهبردهای اساسی در این مسیر، مشتمل بر بینشها و نگرشها، به چهار حوزه کلان "بینالملل"، "آموزش و پژوهش" ، "رسانه و تبلیغات" و "تجارت الکترونیک" تقسیم میشوند.
وی با اشاره به راهبرد اخذ سهم بیشتر از بازارهای جهانی بیان کرد: هدف اصلی در این حوزه تقویت و گسترش آثار سینمای ایران برای کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.
تابش با ضروری دانستن تقویت حوزه آموزش و پژوهش در سینما، گفت: اهداف اصلی در این حوزه، توسعه و تعمیق پژوهشهای کاربردی و بین رشتهای در حوزه سینما و فضای مجازی و همچنین افزایش سهم محتوای تخصصی در حوزه سینما و ترویج آموزههای کاربردی در فرمتهای دیجیتال به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در عرصه فعالیتهای هنری و سینمایی است.
او حوزه رسانه و تبلیغات را در صنعت سینما بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: اهداف اصلی در این حوزه، اطلاعرسانی فراگیر درباره فعالیتهای سینمایی با استفاده از ابزارهای نوین و ارتقای سواد رسانهای است.
تابش سینمای امروز را فاقد برنامهریزی بازار دانست و گفت: اهداف اصلی حوزه تجارت الکترونیک، رویکردهای بازارگردی، بازارگردانی، بازارسنجی و بازارشناسی در عرصه سینما ایران و جهان است.
وی با اشاره به ضرورت پیوند دائمی سینما با فناوری و دانش روز، افزود: نسبت سینما و فضای مجازی و ظرفیتهای موجود در این عرصه، مقولهای است که باید توجه ویژهای به آن داشت و در شرایط حاضر پیشرفت آن در گرو همدلی و مشارکت نهادهای متولی و فعالان عرصه سینماست.
انتهای پیام
نظرات