تینو صالحی که نمایشی با عنوان «نحس» را برای اجرا در جشنوارهی نمایشهای آیینی و سنتی آماده کرده بود ولی اخیرا در بازبینی اجراهای صحنهای به گفتهی خودش رد شده است در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: در این دوره اتفاقی رخ داده که علاوه بر غیرقانونی بودن آن را بسیار عجیب میدانم، چون نمایشی را برای بازبینی در یک پلاتو آماده کردم ولی یک ساعت قبل از زمان اعلام شده برای حضور داوران، مطلع شدم که باید مانند دیگر کارها حتما در سالن محراب یا پلاتوهای آن مجموعه، نمایشم بازبینی شود در صورتی که دکور آماده شده امکان قرارگیری در سالن «محراب» را نداشت. با این حال گروه داوران گفتند باید دکور را به حیاط مجموعه محراب منتقل و کارم را در آنجا اجرا کنم که این را قبول نکردم و بعد با وساطت دبیر جشنواره قرار بر این شد که فیلم نمایش را خیلی سریع به گروه داوران برسانم، البته مشخص است فیلمی که با موبایل و همراه با عجله گرفته شده باشد چه کیفیتی دارد و در آخر هم نمایش برای حضور در جشنواره رد شد.
او با اشاره به سابقه حضور خود در پنج دوره اخیر این جشنواره به عنوان بازیگر و کارگردان و ارتباط خوبی که همیشه میان پیشکسوتان فعال این حوزه با جوانان وجود داشته است و نیز با اشاره به اینکه گمان میکند دلایل دیگری برای رد شدن نمایشاش وجود داشته که توضیحی هم درباره آن داده نشده است، اضافه کرد: نمایش «نحس» را براساس سوابق کاری خودم برای حضور در جشنواره آماده کردم و با رایزنیهایی که در حال انجام آن هستم قصد دارم آن را در تئاترشهر به صحنه ببرم اما برایم تعجبآور است که چطور میشود یک گروه داوران این نمایش را کنار میگذارند و نگاه تازهای به نمایشهای ایرانی و آیینی ندارند!
این کارگردان همچنین گفت: جدا از این مسئله، نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که نمایشهای آیینی و سنتی به یک فکر جدید نیاز دارند. البته افراد قدیمی هم به لحاظ داشتن تکنیک و تجربه باید همچنان حضور داشته باشند اما اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم نیازمند فکر جدید و حضور آدمهای جدید هستیم.
کارگردان نمایشهای «حکومت نظامی» و «آنتیگونه» با اشاره به اینکه چهار سال است نمایش «مرگ نویسنده» که در آن به عنوان طراح صحنه و بازیگر حضور داشته امکان اجرا در هیچ سالن دولتی را پیدا نمیکند چرا که کارگردان آن معاون مدیر تئاترشهر است، در ادامه ادعا کرد: از یک سو شاهد چنین سختگیری هستیم و از سوی دیگر میبینیم هر دوره افراد تکراری در یک جشنواره حضور دارند و حتی از کارمندان دبیرخانه جشنواره نمایشهای آیینی ـ سنتی و مرکز هنرهای نمایشی چهار اثر به جشنواره امسال راه یافته و این خود نشانی از نبود پیشرفت و حضور نیروهای جدید است.
صالحی گفت: زمانی در این جشنواره افراد خلاقی آثار خود را به صحنه میبردند ولی الان جایشان خالی است؛ افرادی که جهانیتر به نمایش ایرانی نگاه میکنند و طبیعی است ذهنی که مدل 50 سال قبل را دارد نمیتواند داوری خوبی برای این آثار انجام دهد، چون چطور ممکن است بازیگر یا کارگردانی نمایشهای این جشنواره را ارزیابی کند که نمایش ایرانی خودش در مجموع هزار تماشاگر هم نداشته است؟!
این کارگردان و بازیگر در پایان تأکید کرد: در میان دستاندرکاران جشنواره آیینی و سنتی نگاه تازهای وجود ندارد و همیشه یکسری افراد مشخص دیده میشوند و برایم سوال است چرا مدیران مرکز هنرهای نمایشی روح جدیدی را به این جشنواره نمیدمند تا پیشکسوتانی که فعال هستند به عنوان یک الگو برای جوانان فعالیت کنند و در کنار آنها ایدهها و نگاههای جدیدتری نسبت به این گونه نمایشی اجازه رشد پیدا کند؟!
انتهای پیام
نظرات