به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گالری «ویستا»، امیرابراهیمی کار روی نقشمایههای باستانی ایران را بهصورت جدی از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و بعد از چند سفر به مناطق عشایرنشین ایران به جستوجوی نقوش از اشیای کاربردی و تزئینی اقوام کوچنشین پرداخت.
این هنرمند پژوهشهای باستانشناسی را با رجوع به گنجینه موزهای ایران و فرانسه ادامه داد و در سال ۱۳۷۲ اولین دوره از این نقشمایهها را که ۳۰ عدد بود، با تکنیکهای چاپ دستی که حکاکی روی چوب و فلز بود، به پایان رساند و به نمایش درآورد.
او بعد از این، نمایشگاهی در دهه ۸۰ از این نقشمایهها برگزار کرد، اما با اضافه کردن هشت نقشمایه جدید به این مجموعه، نمای کامل و جامعی از فعالیت خود روی نقشمایههای باستانی ایران را در نمایشگاه جدیدش بهنمایش گذاشته است.
امیرابراهیمی در اینباره اظهار کرد: این نقوش که در فاصله پنجهزار تا یکهزار سال پیش از تاریخ، بهدست هنرمندان ناشناخته آن دوران روی ظروف سفالی و اشیای کاربردی و مهرهای استوانهای ترسیم شدهاند، با زبان تصویری ساده و شکیل خود گزارشی بصری از زندگی انسان پیش تاریخی ساکن فلات ایران بهدست میدهند.
او ادامه داد: جدا از ارزش ملی و تاریخی نقشمایههای باستانی ایران، زبان چکیده و گرافیکی این نقوش چنان سادگی، زیبایی و قدرتی دارد که با نگاهی امروزی میتوان آنها را تصاویری مدرن تلقی کرد. بازآفرینی این یادگاریهای کهن با شیوههای مختلف چاپ دستی، ویژگیهای بیانگرایانه و هنری آنها را از وجه تزیینی و کاربردیشان متمایز میکند و میراث ایران باستان را همچون آثار هنری مستقل و بیزمان در زندگی کنونی ما جاری میکند.
این هنرمند در کنار نمایشگاه که در آن ۳۷ چاپ دستی و کلاژ، ۳۲ مجسمه و ۱۳ مونوپرینت را بهنمایش درآورده، کتابی هم با عنوان «باستانیها» در ۱۰۴ صفحه و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.
در این کتاب که به کوشش گالری «ویستا» منتشر شده، «هنریک مجنونیان» مقدمهای نوشته است که در آن به رابطه زبان علمی و هنری و کشف آن در نقشمایههای باستانی و آثار امیرابراهیمی پرداخته است. امیرابراهیمی در این کتاب سیر حرکتی خود در ترسیم این نقشمایهها و مجسمهها را بهصورت تصویری مدون کرده است.
نمایشگاه مروری بر دو دوره کار چاپ دستی و مجسمههای چوبی ثمیلا امیرابراهیمی تا ۱۵ اسفندماه در گالری «ویستا» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، شماره ۱۱ برپاست.
انتهای پیام
نظرات