ابراهیم پورفرج با اشاره به حضور تورگردانان ایرانی در نمایشگاه MITT روسیه که ۲۴ تا ۲۶ اسفندماه در مسکو برگزار میشود در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هزینهی ورود به بازار روسیه، سنگین است. ما مدتها است منتظریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این راه قدمی بگذارد تا با همراهی آن یخِ این بازار را بشکنیم و روابط گردشگری دو کشور را گرم کنیم. هدف این بوده که برای دستکم ۵۰ توراپراتور قوی روسیه تور آشناسازی در ایران برگزار کنیم، اجرای این طرح حتما به حمایت و همراهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز دارد، برای همین درحال رایزنی و مذاکره با این سازمان برای جلب مشارکت آن هستیم.
وی اضافه کرد: ما با سفارت ایران در روسیه نیز ارتباطهایی برقرار کردهایم تا از همراهی و کمک آنها برای ورود به بازار گردشگری این کشور بهره ببریم.
حیف است روسیه را از دست بدهیم
او با اشاره به روابط سیاسی ایران و روسیه، اظهار کرد: دولتهای دو کشور از این منظر مشکل خاصی ندارند، مساله آن است که مردم روسیه هیچ شناختی از ایران ندارند. آنها اصلا ایران را نمیشناسند. برای همین ما میخواهیم از فرصت حضور در نمایشگاه بینالمللی گردشگری مسکو برای بررسی شرایط ورود به این بازار استفاده کنیم تا به بهترین انتخابها برسیم.
این تورگردان یادآور شد: روسیه بازار بزرگی است. حیف است آن را در شرایطی که مقاصد سفر مردماش تحت تاثیر وضعیت ترکیه دچار تغییر شده، نادیده بگیریم، مخصوصا حالا که رفت و آمد به ایران و روسیه آسانتر شده است. اگر در چنین موقعیتی نتوانیم این بازار را بدست آوریم، دیگر نمیتوانیم.
او همچنین همسو شدن تبلیغ در روسیه را با برگزاری تورهای آشناسازی برای تواپراتورهای روس مهم دانست و افزود: حتی اگر آژانسهای روسیه را برای آشناسازی به ایران بیاوریم، اما تبلیغ نکنیم فایده ندارد. بحث ما با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این است که تبلیغات مفید و اثرگذاری در این کشور انجام شود، حالا به هر شکلی که باید باشد، با خرید تیزرهای تبلیغاتی شبکههای تلویزیونی و یا اختصاص فضایی در رسانههای مکتوب و خبری این کشور.
رییس جامعه تورگردانان ایران سپس در پاسخ به این پرسش که هدفگذاری در بازار روسیه برای جذب گردشگر سالهاست صورت گرفته، حتی بعد از مختل شدن روابط روسیه و ترکیه، بارها درباره نفوذ به بازار گردشگری این کشور، وعدههایی داده شد، چرا قبلا کارهایی که الان در برنامه قرار داده شده، انجام نشد؟ گفت: حضور ما در نمایشگاه بینالمللی گردشگری روسیه یک ارزیابی است تا راههای ورود به این بازار را بررسی کنیم، وگرنه خیلی وقت است به سازمان میراث فرهنگ و گردشگری گفتهایم یک سفر جدی و حضور کارشناسی شدهای در روسیه داشته باشیم. البته برخی مقامات این سازمان چند بار در یکی دو سال اخیر به این کشور سفر کرد، اما معتقدم کارشناسی و با همراهی اهل فن نبوده است.
نوشیدنی و ساحل، سد راه گردشگران روس برای آمدن به ایران نیست
او سپس درباره موانعی که تا کنون بر سر راه گسترش تعاملات گردشگری دو کشور بوده است، توضیح داد: داستان ایران و روسیه آن چیزی نیست که برخی مطرح و یا ادعا میکنند. بعضیها معتقدند؛ چون در ایران نوشیدنی الکلی سرو نمیشود نمیتوانیم روسها را به کشورمان جذب کنیم، درحالیکه این تفکر در صنعت گردشگری که سالهاست ما درگیر آن هستیم چندان محتوای درستی ندارد.
پورفرج افزود: گردشگری که در تورهای فرهنگی شرکت میکند دنبال آفتاب گرفتن و نوشیدنی نیست. برخی معتقدند روسها دنبال آفتاب هستند و ما نمیتوانیم ساحلی مطابق سلایق آنها را در اختیارشان قرار دهیم، آیا واقعا این مانع نیامدن روسها به ایران است، مگر ما کویر نداریم، نمیتوانیم آن را به گردشگران علاقمند به آفتاب معرفی کنیم، یک گردشگر در سایر کشورها چگونه به کویر میرود که در ایران نمیتواند!
او بیان کرد: داستان گردشگری ما اصلا این بهانهها نیست، وقتی هدف تعریف شود، میتوان مشکلات را قابل حل کرد. ایران حتی پیش از انقلاب هم یکی از مهمترین مقاصد گردشگری فرهنگی دنیا بوده، همان موقع هم خیلیها برای اسکی، کوهنوردی و دیدن تمدن چندهزار ساله به ایران میآمدند. این را بر اساس اسناد و مدارک موجود میگویم. ایران هیچوقت مقصد تفریحی نبوده است. کشورهای زیادی هستند که ساحل تفریحی دارند، مهم آن است که در ایران جاذبههایی بیشتر از ساحل وجود دارد، چیزهایی که خیلی از کشورها ندارند، نمونههایی که حتی نمیتوان مشابه آن را ساخت. این امتیازها خیلی برتر از نوشیدنی و آفتاب ساحل است.
رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: زمانی ما یک هواپیما چارتر از روسیه به ایران آوردیم که اتفاقا بیشتر گردشگران آن جوان بودند، در طول مدت اقامتشان در ایران حتی یک بار هم تقاضای نوشیدنی نکردند. آنها علاقمند بودند ایران را ببینند و با تمدن آن بیشتر آشنا شوند. این درباره بیشتر گردشگران خارجی صادق است. آنها دو هفته ایران را دیدند و با رضایت کامل کشورمان را ترک کردند. بعد از آنها گروههای دیگری آمدند که دقیقا همان شرایط را داشتند.
وی تاکید کرد: واقعیت گردشگری ایران برای خارجیها فراتر از خوردن، نوشیدن، رقصیدن، کم پوشیدن و نپوشیدن است. آنهایی که ایران را انتخاب میکنند، خیلی خوب میدانند به چه سرزمینی قرار است سفر کنند. حقیقت گردشگری ایران این است.
پورفرج گفت: مهمترین مشکل گردشگری ما ناشناخته ماندن و دستکم گرفتن خدمات و زیرساختها است، ما باید به رفع این کاستیها فکر کنیم. باید به بازارهای بزرگی مثل هند، چین و روسیه فکر کنیم. اگر حرفهای و کارشناسی برنامهریزی و رفتار کنیم میتوانیم با این بازارها خلاء گردشگریمان را پر کنیم.
انتهای پیام
نظرات