• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 95091608974
  • خبرنگار : 71457

موافقت اولیه کنست با "قانونی کردن شهرک‌سازی‌ها" در کرانه باختری

موافقت اولیه کنست با "قانونی کردن شهرک‌سازی‌ها" در کرانه باختری

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در رای گیری اولیه با پیش‌نویس قانون جنجالی موافقت کرد که "ماهیت قانونی" به حدود ۴۰۰۰ باب خانه یهودی‌ها می‌بخشد که به طور بی‌برنامه در محل خانه‌های شخصی فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی ساخته‌ شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برای این که این پیش نویس قانون (لایحه) تبدیل به قانون شود، نیاز دارد که سه بار در پارلمان مورد بررسی و رای گیری قرار بگیرد. این لایحه عصر دوشنبه به موافقت ۶۰ نماینده رسید در حالی که ۴۹ نماینده به آن رای مخالف دادند.

این لایحه انتقادهای شدیدی را از سوی جامعه بین‌الملل به دنبال داشته و نتیجه راه حلی میانه بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نفتالی بنت، وزیر آموزش این رژیم و رئیس حزب "خانه یهودی" است که قویا از شهرک‌سازی‌ها حمایت می‌کند.

کمیسیون وزارتی برای تصویب قوانین در دولت نتانیاهو عصر دوشنبه با اجماع آرا این لایحه را که به کانون شهرک‌سازی وجهه قانونی می‌بخشد تصویب کرد و تنها پروژه شهرک سازی "عمونا" را مستثنی کرد.

نفتالی بنت در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: این لایحه نخستین گام برای حاکمیت اسرائیل بر یهودا و سامره (کرانه باختری) است.

همچنین آنطور که جنبش "صلح اکنون" اعلام کرده است، این لایحه همچنین در تلاش است تا به حدود ۴۰۰۰ باب خانه در ۵۵ شهرک یهودی نشین "ماهیت قانونی ببخشد" و این قانون که به منزله غارت بزرگ زمین‌های فلسطینی است به مصادره ۸۰۰ هکتار از املاک شخصی فلسطینی‌ها انجامیده و همچنین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را از فرصت دست یابی به راهکار تشکیل دو کشور محروم می‌کند.

از سوی دیگر، اسحاق هرتزوگ، رهبر مخالفان اسرائیلی این قانون را محکوم و تصویب آن را "خودکشی ملی" توصیف کرد.

در همین حال، نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده سازمان ملل در روند صلح در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از این لایحه، حمایت از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی است که روی خانه‌های فلسطینی‌ها ساخته شده‌اند. من اعضای پارلمان را به این امر ترغیب می‌کنم که در چنین اقدامی بازنگری کنند چراکه می‌تواند پیامدهای قانونی شدیدی را بر اقصی نقاط مختلف کرانه باختری اشغالی برجای بگذارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر از سیاست شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد و دولت نتانیاهو را به سنگ اندازی در مسیر دست یابی به راه حل دو کشور متهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha