• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95071308410

پوستر جشنواره کتاب سال دانشجویی رونمایی شد

پوستر جشنواره کتاب سال دانشجویی رونمایی شد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از پوستر بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی، گفت: متأسفانه دانشجویان مولف نسبت به شیوه توزیع گله‌مند هستند. باید کمک کنیم تا سیستم توزیع به علت نوقلم بودن دانشجویان، با آن‌ها به سردی برخورد نکند.

به گزارش ایسنا، سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - در این مراسم که ۱۳ مهرماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: سن جشنواره‌های فرهنگی دانشجویی جهاد دانشگاهی به مرور افزایش پیدا می‌کند و امروز شاهد هستیم که بیست‌وسومین کتاب سال دانشجویی به‌عنوان مسن‌ترین برنامه فرهنگی جهاد در حوزه کتاب برگزار می‌شود. در حوزه‌های دیگر نیز همین وضعیت است و ما یازدهمین دوره همایش ملی خلیج فارس، هفدهمین جشنواره پایان‌نامه برتر سال دانشجویی، ششمین دوره جشنواره قرآن دانشجویان جهان اسلام و ... را داریم.

او ادامه داد: به‌دلیل مأموریتی که به دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی داده شده و فضای بازنگری و نوآوری در شکل و کیفیت اجرای جشنواره‌ها، همه‌ی آن‌ها با حضور منتقدان و صاحب‌نظران به بحث و بررسی و نقد گذاشته می‌شود تا با همفکری و همراهی خبرگان، فعالیت‌های فرهنگی، بویژه در حوزه‌های مورد علاقه جهاد دانشگاهی انجام شود و خلاقیت‌هایی را به مجموعه‌ی این حرکت‌ها تزریق کنیم.

پورعلی به هدف جشنواره کتاب سال دانشجویی اشاره کرد و گفت: ارتقای مشارکت دانشجویان در تولید علمی فضای کشور، بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی از اهداف این جشنواره است. معمولا در دوره‌های تحصیلات تکمیلی رساله‌ها در قالب الزام‌های قانونی برای تولید مقاله نوشته می‌شوند. جشنواره کتاب سال دانشجویی آمد تا بتواند دانشجویان را ترغیب کند و سطح عمومی‌تر و وسیع‌تری را برای آن‌ها بازگشایی کند. نتیجه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که در قالب رساله در مقطع ارشد و دکتری تولید می‌شود، در سطح وسیع‌تری در قالب کتاب ارائه شود.

پورعلی

او بیان کرد: برای این اتفاقات به فضای حمایتی و رقابتی نیاز بود. مهمترین مأموریت در این زمینه، حفظ همین فضای رقابتی و حمایتی برای دانشجویان است تا فعالیت آن‌ها در قالب کتاب منتشر شود و از رهگذر این اقدام نقد و بررسی و فضای گفت‌وگو درباره محصولات علمی افزایش پیدا کند. یک نهاد داوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه فارغ‌التحصیلی وجود دارد که درون‌دانشگاهی عمل می‌کند، اما تبدیل شدن رساله به کتاب می‌تواند باعث ایجاد ارتباط در بخش بزرگی از جامعه باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که باید بتوانیم فضای ارتباط و محصولات دانشگاهی را از حد اتاق‌های داوری و جلسات ارتقا دهیم، اظهار کرد: از تمهیدات اندیشیده‌شده برای رسیدن به این هدف، برپایی جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه برتر دانشجویی بود. هر دو جشنواره به‌خاطر مسن بودن و با توجه به گسترش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به نوآوری بیشتری نیاز دارند تا تعداد بیشتری از دانشجویان به شرکت در آن‌ها ترغیب شوند. در این مدت، اهتمام روی بحث اطلاع‌رسانی، داوری، حمایت‌ها و مشارکت برای گسترش این فرآیند بوده است.

پورعلی همچنین بیان کرد: در کنار این موارد می‌توانیم به برنامه‌های تولیدی خود در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هم کمک کنیم. شناسایی دانشجویانی که در حوزه تألیف و ترجمه و تلاش برای تولید کتاب فعال‌تر هستند، یکی از اهداف کتاب سال دانشجویی است. نکته مهم دیگر این است که بتوانیم در امر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی از ظرفیت‌های دو جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه برتر دانشجویی استفاده کنیم.

او با اشاره به نواقص و مشکلات برنامه‌ی توزیع، افزود: متأسفانه دانشجویان مولف نسبت به شیوه توزیع گله‌مند هستند. باید کمک کنیم تا سیستم توزیع به علت نوقلم بودن دانشجویان، با آن‌ها به سردی برخورد نکند. اگر این سیستم بتواند خدمات مناسب‌تری ارائه کند، به پایداری دانشجویان در فضای تألیف کمک ویژه‌ای خواهد کرد. باید تلاش کنیم سیستم توزیع در حوزه جهاد دانشگاهی در خدمت کتاب سال دانشجویی قرار گیرد. همچنین بخش‌های فرهنگی رسانه‌های کشور می‌توانند به معاونت فرهنگی جهاد و سازمان انتشارات در رسیدن به این اهداف کمک کند.

تقوی

در بخش دیگری از این مراسم، عادل تقوی - رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی - گفت: یکی از فعالیت‌های شاخص و ماندگاری که در جهاد دانشگاهی پایه‌گذاری شده، جشنواره کتاب سال دانشجویی است. در این دوره بنابر پیشنهاد دبیرخانه و اعضای شورای علمی جشنواره کتاب سال دانشجویی مقرر شد در جهت حرکت به سوی اهداف اولیه، جشنواره به معنای واقعی به‌صورت یک جشنواره و رویدادی جامعه و کامل برگزار شود که به‌صورت همه جانبه فعالیت‌های فرهنگی کتاب دانشجویی را پوشش دهد و اجزای مختلف اجرایی جشنواره از ظرفیت فضای دانشگاهی و فرهنگی و هنری استفاده کند. به همین دلیل، پیشنهاد برگزاری مسابقه‌ای با عنوان طراحی پوستر جشنواره کتاب سال دانشجویی ارائه شد.

او ادامه داد: تصمیم گرفتیم همان‌طور که برگزیدگان کتاب سال دانشجویی به‌عنوان یک واسطه به جامعه نشر معرفی می‌شوند و قدمی برای شناسایی آن‌ها برداشته می‌شود، در حوزه معرفی دانشجویان و اهالی هنر که در موارد جانبی مانند کتاب‌آرایی، صفحه‌بندی و طراحی جلد می‌توانند موثر باشند، فعالیتی داشته باشیم. این‌ها مقدمه‌ای برای طرح آینده‌ای است که مد نظر سازمان انتشارات است و این طرح برگزاری یک جشنواره جامع با بخش‌های متنوع و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری در قالب یک جشنواره است.

تقوی همچنین گفت: برای مسابقه پوستر، ۹۱ اثر به‌دست ما رسید که طی فرآیندی با کمک متخصصان هنر و زیبایی‌شناسی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت پس از دو مرحله داوری، دو طراح به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند که اثر یکی از آن‌ها به‌عنوان پوستر نهایی جشنواره انتخاب شد.

وی همچنین به آمار بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی اشاره و اضافه کرد: در این دوره از جشنواره، ۶۳۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از نظر کمی بیشترین اثر رسیده در تمام دوره‌های این جشنواره است. این تعداد نویدبخش اتفاق خوشایندی است که حداقل از نظر کمی این علاقه‌مندی در فضای دانشگاهی وجود دارد که دانشجویان به سمت نوشتن حرکت کنند. بیشترین آثاری که به جشنواره رسیده به ترتیب در حوزه علوم انسانی، علوم پزشکی و فنی و مهندسی است. این آثار در سه مرحله داوری می‌شوند و برگزیدگان نهایی در هفته پایانی آبان‌ماه در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.

همچنین در این مراسم، حامد علی‌اکبرزاده - معاون اطلاع‌رسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی - نیز اظهار کرد: در این دوره از جشنواره بحث کیفیت مد نظر بود و تلاش کردیم برنامه‌هایی را در حاشیه جشنواره تدارک ببینیم که یکی از این برنامه‌ها مسابقه طراحی پوستر بود. هدف از برگزاری این مسابقه استفاده از ظرفیت‌های هنری برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و مشارکت اهالی هنر در جشنواره بود.

او ادامه داد: پس از بررسی آثار، پوسترهای الناز دادخواه و مهرداد میرزاپور برگزیده شدند و در نهایت، پوستر میرزاپور به‌عنوان پوستر نهایی بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی انتخاب شد.

اکبرزاده همچنین بیان کرد: در فرهنگ و آیین ما به کتاب و کتاب‌خوانی و کتابت و نوشتن سفارش بسیار شده و در اشعار و فرهنگ ما هم به این موضوع اشاره‌های فراوانی شده است. امسال در بحث داوری کتاب سال دانشجویی از همفکری خانه کتاب و دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی هم استفاده کردیم.

در پایان این مراسم از پوستر بیست‌سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی با حضور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha