به گزارش ایسنا، این کتاب با چهار فصل همراه است: پیشینه نقاشی پشت شیشه، غبارروبی از چهره نقاشان پشت شیشه، درباره مواد اولیه و ابزار کار و مراحل و روش انجام کار نقاشی پشت شیشه، و نقاشی پشت شیشه از زبان و قلم استاد مهرنوش بشارت.
در پایان کتاب نیز تصاویر رنگی از آثار هنرمندان نقاشی پشت شیشه ارائه شده است.
«روایت نقاشی پشت شیشه» در ۷۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان در انتشارات کیان دانش منتشر شده است.
در پیشگفتار کتاب به قلم حسین یاوری و مهرنوش بشارت میخوانیم: «با وجود پیشینه و قدمت شیشهگری و تزیین و انجام عملیات تکمیلی بر روی شیشه در ایران، نقاشی پشت شیشه، هنری وارداتی است که براساس قراین و شواهد و روایات متعدد از طریق بندر ونیز - واقع در کشور ایتالیا - وارد ایران شده است. میدانیم که ونیز ایتالیا سابقه درخشانی در تولید انواع شیشه، بلور، کریستال، آیینه و تراش و نقاشی بر رو و پشت شیشه دارد. اما به ضرس قاطع باید گفت که دیری نپایید تا نقاشی پشت شیشه ویژگیهای ایرانی پیدا کند و در شمار هنرهای مطرح کشورمان قرار گیرد و این مهم هنگامی رخ داد که هنرمندان باذوق و مبتکر ایرانی پس از آشنایی و شناخت زیر و بم این هنر، نگارههای ایرانی را اساس کار قرار داده، از مواد اولیه در دسترس استفاده کرده و مضامین دینی، ملی و سنتی را دستمایه هنر خود قرار دادند تا این هنر فاخر به معماری، تزییات معماری، تابلوهای زیبا و آینه راه یابد و افزون بر رنگ با بهرهگیری از مواد ترکیبی همچون کاغذهای رنگی، شبرنگ، نخ، الیاف ابریشم، چرم و... به عنوان پرکننده زمینه و گاهی طرح اصلی، هنر خود را با ابتکار و به مدد ظرایف و دقایقی که به آن دست یازیده بودند، به گونهای ارائه دهند که موجبات تحسین هنرشناسان ایرانی و دیگر ممالک جهان را فراهم آورند. به هر حال امروزه هنر نقاشی پشت شیشه که البته بسیار هم جای پیشرفت، ترقی و تعالی دارد، اگرچه از نظر تولید در سطح قابل قبولی قرار ندارد ولی به واسطه کیفیت در مقام ممتازی جای یافته است و این کتاب گامی است در جهت شناساندن بیشتر هنری که اگر چه اساسا ایرانی نبوده ولی بر زیبایی خانهها، معماری داخلی و ابنیه کشورمان بس افزوده است.»
همچنین در مقدمه کتاب آمده است: «هنرِ نقاشی پشت شیشه، هنری است متضمن مهارت در نقاشی، آگاهی از تکنیکهای گوناگون، شناخت و کاربرد بهجا و بهموقع مواد اولیه مختلف و نوآوری و کارآفرینی در بهرهگیری از مواد جدید که لازمه ورود و پیشرفت در آن نیازمند آگاهی از قابلیتهای شیشه و آینه به عنوان بوم و بستر کار و مطالعه دقیق در گنجینه نفیس نگارهها و طرحهای سنتی ایران و حتی شناخت زیر و بم خط، نقاشی - خط و توانمندی در خوشنویسی است. افزون بر همه اینها باید صبوری و بردباری، دقت فوقالعاده در اجرای تکنیک و پرهیز از خطا را - که گاه غیرقابل جبران است - در دستور کار قرار داد و به اصول و ضوابط کار هم سخت پایبند بود. از این گذشته باید از سلیقه یا سلایق مخاطبان و تقاضای روز و بازار هم مطلع بود و باید بدانیم که اثر نهایی ما میتواند مورد خواست چه فرد یا چه گروه از افراد باشد چرا که سوژههای مورد تقاضای طبقات گوناگون، متفاوت بوده و هست و نباید اثر یا آثاری که با آن همه رنج و زحمت پدید میآید در گوشهای بماند و خاک بخورد و حتی در موزهها قرار گیرد که بازدیدکنندگان را نتواند به خود جلب کند.
هنر نقاشی پشت شیشه، قرنهاست که در ممالکی همچون چین، مصر، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و... هنری مطرح و مورد استقبال طبقات گوناگون بوده و اگر چه نخستین مکانهای حفظ و نگهداری آثار آن مکانهای مذهبی، قصرها و خانههای متعلق به افراد ثروتمند بوده اما از حدود چهار قرن پیش این نوع نقاشی به تدریج به هنری مردمی تبدیل شده تا به منازل مردم هم راه یابد. اینچنین است که در ایران نقاشیهای فاخر پشت شیشه را که از حدود دوره زندیه پدید آمده است میتوان در سراسر ایران اعم از موزهها، مجموعههای نقاشی، زیارتگاهها و حتی خانهها که صاحبان فعلی آن، حافظ آثار پدیدآمده در یک و یا حتی دو قرن پیش هستند مشاهده کرد. امید آنکه این هنر با حال و هوای ایرانی و اسلامی آن که حاصل تلاش بسیار و در واقع رنج مقدس هنرمندان پیشین است، بیش از پیش مطرح و با اقبال عامه مواجه شود.»
انتهای پیام
نظرات