• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95040111600
  • خبرنگار : 71442

«مدیری» رگ خواب مخاطب تلویزیونی را می‌داند

«دورهمی» جای «خندوانه» را گرفته است؟

«دورهمی» جای «خندوانه» را گرفته است؟

یک منتقد می‌گوید: رامبد جوان با برنامه پرطرفدار «خندوانه» هرگز تصور نمی‌کرد به این زودی میدان رسانه‌ای مخاطبان را به نفع رقیبش مهران مدیری با برنامه «دورهمی» واگذار کند.

هوشنگ صدفی - کارشناس رسانه و منتقد - در یادداشتی اختصاصی که به سرویس رسانه ایسنا ارسال کرده، با پرداختن به موضوع چالش‌های کنونی رسانه ملی نوشته است: «به رغم حضور مهران مدیری در شبکه‌های تلویزیونی طی سال‌های گذشته، اما تولید و پخش آثار طنز در شبکه سینمای خانگی، نتوانست اقبال دو دهه گذشته او را در بین مخاطبان تلویزیونی برآورده سازد. با این وجود به عنوان کارگردان و بازیگر طناز می‌توان گفت، حدود 20 سالی است رگ خواب مخاطبان تلویزیونی را در دست دارد به همین خاطر باید اذعان کرد هر برنامه تلویزیونی با برند مهران مدیری توانسته مخاطبان عام و خاص را به خود جلب کند.

طنازی و خلاقیت ذاتی مدیری

تولید مجموعه‌های متنوع «ساعت خوش»، «پاورچین»، «نقطه‌چین»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره، «در حاشیه» و «دورهمی» توسط مهران مدیری در قاب رسانه ملی نشان می‌دهد وی خلاقیت و استعداد ذاتی در برنامه‌سازی طنز دارد، البته تجربه برنامه‌های طنز او هر از گاهی با حاشیه‌هایی در بین مخاطبان خاص روبرو بوده که خود عامل موفقیت برنامه‌سازی در بین جامعه مخاطبان شده است.

برنامه «دورهمی» مهران مدیری این‌بار از زاویه‌ای دیگر قابل نقد است. این برنامه شبیه هیچ یک از کارهای او نیست، این برنامه ترکیبی با آیتم‌های مختلفی چون آیتم نمایشی ،گپ با هنرمندان و ورزشکاران، مسابقه با مخاطبان استودیویی، طرح موضوع با طنزکلامی، وله موسیقی و کارکرد خیریه توانسته بار دیگر جایگاه "مهران مدیری" را به عنوان یک کارگردان خلاق و طناز در برنامه‌های تلویزیونی تثبیت کند، به همان اندازه که پای مخاطبان "رامبد جوان" در برنامه خندوانه سست‌تر می‌شود، به همان نسبت جای پای مخاطبان مدیری محکم‌تر می‌شود.

شاید یک دلیل آن را بتوان در عدم سریالی بودن برنامه طنز "دورهمی" تلقی کرد. ناگفته نماند که "مهران مدیری" با رفتار خونسردانه، اغلب انبوهی از واژه‌های طنزآمیز را قطار می‌کند که خنده پیاپی تماشاگران را در پی دارد.

زنگ خطر برای خندوانه

برنامه‌های روتین به خاطر پخش روزانه، اغلب با تهی شدن مفاهیم محتوایی، عدم خلاقیت کارگردان و نویسندگان، تکراری شدن آیتم‌های تصویری و موسیقایی می‌تواند سمی مهلک برای برنامه تلقی شود. روزمرگی ناشی از تولید و پخش برنامه‌های مسلسل‌وار «خندوانه» نه تنها مخاطبان، بلکه برنامه‌سازان را هم خسته‌تر می‌کند.

شاید در مراحل آغازین برنامه «خندوانه» در فصل اول و دوم با تنوع آیتم ها، تقویت رفتار اجتماعی خنده، ایجاد فضای فرح‌بخش در رسانه، وله موسیقی‌های جذاب، رفتارهای هیجان‌آمیز و فیگور رسانه‌ای رامبد جوان توانست تاحدودی مخاطبان عام و خاص را به خود جلب کند، اما در ادامه نتوانست گروه‌های مخاطبان خاص را با خود همراه سازد و هم اینک زمان ریزش مخاطبان عام فرا رسیده است. سوءاستفاده تبلیغاتی برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی از برنامه پر طرفدار «خندوانه» نیز ناخواسته زنگ خطر را برای ریزش مخاطبان فراهم ساخت.

تراشیدن سر، زدن ریش و سبیل هنرمندان در فضای رسانه به اندازه زندگی خصوصی آنان می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد، بخصوص وقتی هنرمندان در مقابل قاب تلویزیون مجبور شوند در برابر یک خواسته پیش‌بینی نشده مجری برنامه‌ی «دورهمی» عکس العمل خاصی نشان دهند، همین جنجال رفتار غیر متعارف می‌تواند تبلیغاتی موثر برای جذب مخاطبان برنامه باشد.

به عبارتی تبلیغات پارتیزانی مدیری توانست در فرصتی اندک برنامه «دور همی» را سر زبان‌ها بیندازد، با اینکه به خاطر همین رفتارهای هنجارشکنانه در قاب تلویزیون از مسئولان رسانه ملی هشدار گرفت، اما معلوم نشد تراشیدن موی سر و سبیل هنرمندان، چه هنجاری را در جامعه مخدوش کرده است؟ البته حواشی شکل گرفته درباره دکور برنامه «دورهمی» در تقلید از یک برنامه تلویزیونی هندی و یا کپی‌برداری برنامه «خندوانه» از اتوبوس قرمز برنامه تلویزیونی ترکیه در تهیه گزارش میدانی سفر، مدتی فضای رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داد.

رکوردزنی شبکه نسیم


منصفانه نیست برنامه «خندوانه»را از موفقیت مخاطب‌پذیری یک شبکه کم‌مخاطب تلویزیونی یک‌باره کنار بزنیم، شاید به جرات بتوان ادعا کرد تنها شبکه موفق و پرمخاطب رسانه ملی در طول پخش برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی»، همین شبکه نسیم باشد. معمولا در طول سال هیچگاه شاهد وزش نسیمی در این شبکه نبوده‌ایم، اما همین دو برنامه توفانی طنازانه توانست مخاطبان انبوهی را برای این شبکه رقم بزند. در حالی که پخش برنامه‌های داستانی ادامه‌دار پرهزینه در شبکه‌های فراگیر نتوانسته تکانی به میزان مخاطبان آنان بدهد.

دلزدگی مخاطبان «خندوانه»

باید گفت برنامه‌های فصل اول و دوم «خندوانه» با وجود آیتم‌های متنوع، شخصیت جذاب جناب‌خان، مسابقه کمدی استند آپ توانست جایگاه خوبی در بین مخاطبان کسب کند. لذا استفاده بهینه از فرهنگ اقوام، گزارش از اقصی‌نقاط ایران، جسارت در طرح برخی مضامین محتوایی ازجمله کودکان کار، میهمانان افغانی و سایر موضوعات جنجال آفرین توانست جایگاه برنامه را در بین مخاطبان مشکل پسند ارتقا دهد، اما برنامه‌سازی ادامه‌دار و تهی شدن «خندوانه» از شیوه‌های خلاقانه طنز و تکراری شدن آیتم عروسک جناب خان، افزایش میهمانان استودیو، توسعه دکور و عدم ارتباط با تماشاگران داخل استودیو، ناخواسته دلزدگی در بین مخاطبان را ایجاد کرد.

باید زنگ‌های هشدار را به صدا در آورد!

فضای گرم و صمیمی استودیوی «خندوانه» در فصل اول و دوم ، ارتباط میهمانان با مجری برنامه، تصاویر کلوزآپ خنده تماشاگران و موسیقی کلامی متنوع، شیرینی خاصی را برای برنامه رقم زده بود. باید گفت شاید تبلیغات برای سازمان‌ها دولتی و غیر دولتی در برنامه پر مخاطب «خندوانه» و «دورهمی» بتواند برای آنان اعتبار کسب کند، اما مشارکت برخی اسپانسرهای مالی می‌تواند به اعتبار برنامه تلویزیونی لطمه زند، لذا پذیرفتن هر نوع حمایت مالی باید با اعتبارسنجی از مخاطبان صورت گیرد .

نباید این نکته اساسی را از نظر دور داشت که ساختن یک برنامه تلویزیونی مثل ساختن یک ساختمان شکیل و مستحکم نیاز به ایده‌پردازی، خلاقیت، مهندسی برنامه، پوست کلفتی در مقابل منتقدان، مدیران رسانه و در یک کلام توانایی هنری و مدیریتی دارد که نمی توان قابلیت های رامبد جوان و مهران مدیری رادر شرایط فعلی کتمان کرد اما در چنین شرایطی وقتی می بینیم برنامه دوست داشتنی «خندوانه» افت پیدا می کند، لازم است به عنوان مخاطب خاص، زنگ های هشدار را برای برنامه سازان به صدا درآورد وگرنه دوست نداریم شاهد "نخبه کشی برنامه سازان رسانه ملی" باشیم !»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۰

اخر بي انصافي جناب منتقد هميشه در صحنه ،كافي به يك هفته اخير همين دو برنامه نگاه كني

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۴۱

كلاه انصافتو بزار بالا ،تو چطور مخاطب خاصي كه اين همه تنوع رو نديدي تو برنامه ؟؟؟لابد نمايش دورهمي رو مي پسندي جناب خاص هميشه منتقد ايسنا ؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۶:۰۶

نقد جالب و منصفانه ای است

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۸:۴۹

عمرا

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۲:۱۴

ديدن برنامه خندوانه ديگر براي ما چنگي به دل نمي زند نه به خاطر تلاش گروه سازنده اش بلكه رامبد جوان، مجري برنامه مدتي بود تصور مي كرد كه در برنامه سازي طنزرقيبي ندارد اما خوشبختانه حضور استاد مديري توانست اين رقابت ها رابه خوبي آشكار كند . ظاهرا برخي ازعوامل برنامه خندوانه ازنقد منصفانه ايسنا عصباني هستندكه اينگونه به مطلب منتقد حمله كرده اند لااقل متن را يك بار بخوانند و جوابيه منطقي براي آن بفرستند. دستتان درد نكند خوب به موضوع پرداختيد هرچند كه قصدتان اصلاح برنامه خندوانه است و نه تخريب آن .

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۹:۳۳

دورهمی واقعاً عالیه...

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۷

نقد بجا و منصفانه ای بود رامبد جوان شروع خوبی داشت اما نبود معیار لازم برای ارزش گذاری برنامه خندوانه موجب شد برنامه سازان در فصل سوم افت چشمگیری داشته باشند. بنده نگاه برخی از دوستان معترض به نقد ایسنا را که در بخش نظرسنجی انعکاس یافته به شکل موجود را نمی پسندم.اگر آنها نسبت به نقاط قوت برنامه مطالبی دارند ارایه نمایند وگرنه با هوچی گری به جایی نمی رسند.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۱۲:۲۳

سلام به نظرم نقد منصفانه و دلسوزانه ای بود، بله واقعا فصل سوم خندوانه جذابیت فصلهای 1 و 2 را ندارد. خندوانه و دورهمی از معدود برنامه های سازمان صدا و سیما است که مردم میبینند . امیدوارم این دو برنامه با خلاقیت هرچه بیشتر و سالها ادامه داشته باشند.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۲۲:۵۹

من عاشق خندوانه بودم ولی هر کسی یک بار یا نهایتاً دو سه بار به یک جوک میخنده و بارهای بعدی از شنیدن اون احساس خوبی بهش دست نمیده.آخه باید چند بار شاهد خوندن ترانه های تکراری باشیم؟چند بار سلام من رامبد جوان از شبکه نسیم رو باید تحمل کرد؟چند بار باید از چیک و چیک کردنشون خوشمون بیاد؟چند بار باید ترانه های تکراری جناب خان رو گوش کنیم یعنی واقعاً تو این همه آهنگ بندری چندتا آهنگ دیگه برای خوندن پیدا نمیشه که سه سال چسبیدن به نارگیله؟رامبد میاد با مهمونها بادکنک بازی میکنه انتظار داره همه کیف کنند..

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۱۵:۴۹

با عرض سلام و خسته نباشید.به نظر من نقد و برسی یکی از عوامل رشد و تعالی انسان در طول حیات وی میباشد...اما نکته ی حای اهمیت این است ک اقای جوان و اقای مدیری هر کدام د ر نوع خود بی نظیرن.و من برای هردوی ان ها احترام زیادی قایل هستم.و باید خدمت هموطنان عزیزم عرض کنم ک رسانه مکان رقابت ناسالم نیست بلکه دانشگاه بزرگی است ک هر کدام از ما بایستی ضمن قدر دانی از اربابان ان،از تک تک بر نامه هاش تا انجا ک زمان یاری نماید حظ و استفاده ی لازم رو ببریم.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۴ ۱۱:۵۰

الان واقعا تنها جذابیت خندوانه جناب خانه در ثانی موضوع خاصی نداره در صورتی که تو دورهمی یه موضوع و مشکل مردم به زبان طنز بیان میشه واقعا آقای مدیری استاد همس تو طنز.

avatar
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۶:۵۴

هیچ وقت دورهمی به خندوانه نمی رسه . خندوانه خیلی جذاب تر هست مخصوصا موقعی که خودتم تو برنامه اش باشی واز نزدیک پیگیر قضایا باشی خیلی جذابه

avatar
۱۳۹۵-۰۷-۰۹ ۰۰:۵۲

این كه فقط بخوایم بگیم چون دورهمی خنده دار تره بهتر هم هست درست نیست صرف بیان مشكلات با بیان طنز كه اتفاقی تو مملكت نمیوفته خندوانه فقط یه برنامه تلویزیونی نیست یه جریان فرهنگی كه برای بهبود وضعیت در مورد مشكلات مرطم فعالیت میكنه كی بیماران پروانه ای رو میشناخت مثلا