• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۱:۳۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95022817240
  • خبرنگار : 71503

امسال چه رنگی مد است؟

امسال چه رنگی مد است؟

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر، نزدیک‌ترین پارچه به رنگ فیروزه‌ای را که رنگی ایرانی است، برای مسابقه زنده طراحی لباس انتخاب کردیم. گرچه باید بیشتر به این موضوع می‌پرداختیم و پارچه با دقت بیشتری انتخاب می‌شد اما به نظر من، تلاشی که برای نخستین‌بار در این زمینه انجام شد، ارزشمند بود.

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر، نزدیک‌ترین پارچه به رنگ فیروزه‌ای را که رنگی ایرانی است، برای مسابقه زنده طراحی لباس انتخاب کردیم. گرچه باید بیشتر به این موضوع می‌پرداختیم و پارچه با دقت بیشتری انتخاب می‌شد اما به نظر من، تلاشی که برای نخستین‌بار در این زمینه انجام شد، ارزشمند بود.

حمید قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ ایسنا، درباره «رنگ سال» اظهار کرد: انتخاب «رنگ سال» یک فرآیند پیچیده‌ دارد که در دنیا اهداف متعددی پشت آن قرار گرفته است، اما ما در نهایت ظاهر کار را می‌بینیم.

او ادامه داد: شاید یکی از مهم‌ترین اهداف انتخاب رنگ سال در کشورهای دیگر، علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، جنبه اقتصادی باشد که افزایش مصرف و به نوعی تأکید بر نوگرایی و مدگرایی را به‌دنبال دارد. اما در کشور ما، هدف از انتخاب رنگ سال این موضوع نیست.

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: اهداف ما در موضوع رنگ سال، ایجاد نشاط، رفتارهای منطقی و پرداختن به ارزش‌ها در جامعه است. طبیعتا اهدافی که کشورهای غربی از انتخاب رنگ سال دارند، مورد نظر ما نیست.

قبادی بیان کرد: گرچه زمان کافی برای انجام اقدامات لازم در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، نداشتیم، اما به عقیده من اتفاق خوبی افتاد و نتیجه درستی از آن گرفتیم، همچنین تولیدکنندگان لباس از این موضوع به‌خوبی استقبال کردند.

او اظهار کرد: انتخاب رنگ سال را در جلسات پیش رو دنبال و ساز و کار منطقی آن را فراهم خواهیم کرد. ضمن این‌که موفقیت انتخاب رنگ سال و تعمیم آن در جامعه، ابزارهای متعددی می‌خواهد. ایده، خلاقیت و تولید محصول یک فرآیند چند وجهی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: جامعه‌شناسان می‌توانند دیدگاه‌های خود را در این زمینه برای نشاط جامعه مطرح کنند. به عبارتی استفاده از رنگ واحد زیبای ایرانی مستلزم فعالیت فرابخشی است و محدود به کارگروه مد و لباس نیست. کما آن‌که در اسفندماه گذشته موفقیت نسبتا محدودی در این زمینه به‌دست آوردیم.

قبادی درباره دلیل این موفقیت توضیح داد: ما این کار را محدود به کارگروه مد و لباس ندانستیم و از مشارکت کارخانه پارچه گرفته تا طراح، تولیدکننده و تشکل‌ها در این زمینه استفاده کردیم. در نتیجه نیز دیدیم که همان پارچه‌ای که ما در پنجمین جشنواره مد و لباس از آن استفاده کردیم، در اوایل سال به بازار وارد شد. در حال حاضر هم رنگ ایرانی که مد نظر ما است، در بازار وجود دارد.

او گفت: رنگی که در ایران انتخاب شده، با موسسات معرفی‌کننده رنگ سال در کشورهای غربی متفاوت است. ما این روند را با توجه به موفقیت نسبی حاصله، در سال 96 نیز ادامه خواهیم داد.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره نحوه انتخاب رنگ سال 95 نیز بیان کرد: ما برای مسابقه طراحی زنده لباس در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر چند گروه تشکیل دادیم. ایده صفر تا صد برگزاری این مسابقه از طرف انجمن طراحان لباس مطرح شد و ما هم به‌شدت از این موضوع استقبال کردیم.

او ادامه داد: با توجه به محدودیت زمان، ناکافی بودن امکانات و از طرفی ارزشمند بودن طرح و اهمیت این موضوع، چند کارگروه برای این کار پیش‌بینی کردیم. تأمین و تجهیز ابزارها، یکی از اتفاقات مهمی بود که به راه‌اندازی یک کارخانه نیمه حرفه‌ای شامل 20 غرفه‌ی مجهز به تجهیزات لازم برای طراحان در مدت کمتر از 15 روز منجر شد.

قبادی افزود: گروهی را در بخش صنعت و نساجی انتخاب کردیم که چند نوع پارچه را انتخاب کردند. همه ملاحظات در انتخاب پارچه رعایت شد و از بین گزینه‌هایی که سعی کردیم کاملا ایرانی - اسلامی باشند، رنگ فیروزه‌ای انتخاب شد و خوشبختانه به اهدافی که پیش‌بینی کرده بودیم رسیدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha