• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95020502531
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

برگزاری جشنواره غذای بدون گوشت در هفته سلامت

برگزاری جشنواره غذای بدون گوشت در هفته سلامت

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: برنامه‌های هفته سلامت در تربت حیدریه، شامل جشنواره غذای بدون گوشت، همایش بیماران دیابتی، ویزیت رایگان در کلینیک تخصصی، جشن سفیران دانش‌آموزی و... است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: برنامه‌های هفته سلامت در تربت حیدریه، شامل جشنواره غذای بدون گوشت، همایش بیماران دیابتی، ویزیت رایگان در کلینیک تخصصی، جشن سفیران دانش‌آموزی و... است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، صبح امروز الهه گرامی‌پور در محل دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیابت یک اختلال در سوخت‌وساز متابولیسم بدن است که در آن انسولین یا به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد؛ در نتیجه خون بالا می‌رود و انسولین هورمونی است که وظیفه آن کاهش قند خون است.

وی افزود: سه نوع دیابت وجود دارد که دیابت نوع یک در اثر تخریب سلول‌های پانکراس بدن قادر به ساخت انسولین نیست و جهت درمان آن نیاز به مصرف انسولین است و شیوع این نوع دیابت بیشتر در جوانان و نوجوانان است.

گرامی‌پور ادامه داد: ولی در هر سنی می‌تواند بروزکند و دیابت نوع 2 هنگامی که لوزالمعده نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین ترشح کند تا نیازهای بدن را برآورده سازد یا وقتی که تعداد نواحی گیرنده انسولین در سطح سلول‌ها کاهش یابد.

وی نوع سوم دیابت را دیابت نوع حاملگی برشمرد و توضیح داد: این نوع دیابت منحصر به زمان بارداری است؛ البته این گروه از خانم‌ها، مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده هستند.

گرامی‌پور علایم دیابت را شامل پرنوشی، پر ادراری، کاهش وزن و به میزان کمتر پرخوری، تاری دید، خارش و در افراد مسن گاهی بی‌حالی و خستگی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: دو و نیم تا 15 درصد بودجه بهداشتی کشورهای جهان هزینه دیابت می‌شود که در دیابت نوع یک، 5 درصد و در دیابت نوع دو 90 تا 95 درصد افراد مبتلا می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در خصوص عوارض دیابت روی پا تاکید کرد: دیابت می‌تواند به اعصاب به‌طورجدی آسیب بزند و منجر به قطع پا شود. از آن‌جا که دیابت جریان خون و جریان اکسیژن به پا را کاهش می‌دهد، هرگونه زخمی در این عضو بدن دیرتر التیام می‌یابد و این در حالی است که 60 تا70 درصد مبتلایان به دیابت به زخم پا مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha