• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95020100506
  • خبرنگار : 71342

برای جشنواره جهانی فجر

حکم غیر رسمی ایوبی برای دبیری سال آینده میرکریمی

حکم غیر رسمی ایوبی برای دبیری سال آینده میرکریمی

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد که اگر رضا میرکریمی علاقه‌مند باشد باز هم، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر باشد از این موضوع استقبال می‌کند.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد که اگر رضا میرکریمی علاقه‌مند باشد باز هم، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر باشد از این موضوع استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی ایسنا،حجت‌الله ایوبی چهارشنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در کاخ جشنواره جهانی فجر واقع در پردیس «چارسو» درباره‌ی احتمال انتخاب رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره آینده‌ی فجر با این مطلب گفت: آقای میرکریمی بهترین انتخاب است و تا هر زمانی که راضی باشد، از او خواهش می‌کنم، دبیری جشنواره را برعهده بگیرد و اگر 100 سال دیگر رییس سازمان سینمایی باشم، باز هم از او می‌خواهم که دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بماند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان معتقدند که انتخاب میرکریمی نوعی ویترین‌سازی برای جشنواره فجر بوده است؟ تصریح کرد: هر کسی را که انتخاب کنم،آن عده باز هم مخالفت می‌کنند در حالیکه میرکریمی جزو چهره های خوش‌فکر سینمای ایران است و بسیاری از ایده‌های درخشان این دوره از جشنواره متعلق به اوست بنابراین بهترین انتخاب است و من از آن عده هم می‌خواهم مهربان و مثل من خوش‌بین باشند.

رئیس سازمان سینمایی درباره‌ی تعریف ساختاری ثابت برای جشنواره جهانی فیلم فجر خطاب به سوال‌کننده، گفت: چرا همیشه به دنبال ساختار ثابت هستید؟! دنیا به سرعت پیش می‌رود و سینما تغییر می‌کند، سینمای ایران نیز در حال گسترش است. جوان‌ها می‌آیند و بخش‌هایی مانند «هنر و تجربه» اضافه می‌شود بنابراین جشنواره فجر نمی‌تواند چشم خود را بر این تغییرات ببندد و ساختار ثابتی تعریف کند اما در هر حال پایه‌ی ثابتی دارد و فقط شاخ و برگ‌هایی به آن اضافه و کم می‌شود.

ایوبی درباره‌ی حضور پررنگ فیلم‌های اروپای شرقی در این جشنواره و در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع تحت تاثیر ممیزی بوده است، تصریح کرد: آقای میرکریمی همه‌ی فیلم‌ها را دیده است باید دید چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در جشنواره بوده است که بعداً به این انتخاب‌ها رسیده‌ایم اما همانطور که رسماً هم اعلام کرده‌اند در درجه اول نگاهمان به شرق، آسیا و نگاه ایرانی‌ است و در وهله دوم نیز این انتخاب‌ها به فیلم‌های متقاضی بستگی دارند و ملاحظه‌ی دیگری نبوده است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره‌ی جدا شدن بخش بین الملل از جشنواره ملی فجر توضیح داد: با کلمه‌ی جدایی موافق نیستم دومین سالی‌ است که می‌خواهیم جشنواره بین‌المللی برگزار کنیم، سال گذشته این جشنواره به خوبی برگزار شد اما امسال خیلی بهتر است.

این مدیر سینمایی درباره‌ی تأثیر برگزاری این جشنواره بر بازار فیلم‌های ایرانی تأکید کرد: حتماً تأثیرگذار است، همین امروز ملاقات‌هایی داشتم و تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان متعددی برای دیدن ایران، هنرمندان و فیلم‌های ما آمده‌اند.

ایوبی اضافه کرد: دنیا، دنیای ارتباطات است و نمی‌توان همه‌ی مسائل را بر دنیای مجازی حل کرد بلکه باید رفت و آمد انجام شود. دنیای مجازی خیلی خوب است اما همه‌ی کسانی که به ایران می‌آیند از دیدن کشور ما متحیر می‌شوند و باید به آنان فرصت بدهیم از نزدیک عظمت ما را ببیند، عظمتی که ما به آن افتخار می‌کنیم و آن‌ها از آن لذت می‌برند.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی با اشاره به استقبال «الکساندر سوکوروف» هنرمند روسی از فیلم‌های ایرانی افزود: ایشان به عنوان یک شهروند روس می‌گوید؛ سینمای ایران یک سرمایه است و از من می‌خواهد برای این سینما هزینه و آن را حفظ کنم؛ او که یک روس است دلش برای سینمای ایران می‌سوزد!

ایوبی درباره‌ی وجه تمایز جشنواره جهانی فیلم فجر متذکر شد: جشنواره‌ی ما جشنواره‌ی ایران است و سینمای ما مدعیست که می‌تواند همه‌ی کسانی را که به سینمای ما به لحاظ ارزش و محتوا نزدیک هستند دعوت کند تا در فضایی با شکوه و احترام‌آمیز کنار هم باشیم و ارزش‌هایی را که به سینمای ما نزدیک است، مرور کنیم.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به این پرسش که چرا همه چیز از دید شما خوب و همه‌ی سینما مثبت است ؟ توضیح داد: شما هم سعی کنید مثل من مثبت‌اندیش باشید چون ضرر نمی‌کنید. هم خودتان راضی هستید و هم دیگران از مصاحبت شما لذت می‌برند؛ آنچه که دو سه سال پیش می‌گفتند باعث شد خیلی از شما مرا به خوش‌بینی و تقریباً خوش خیالی متهم کنید اما حالا می‌بینید سینما و مردم ما چقدر خوب هستند، کشور ما جوانان، فرهیختگان و تحصیل‌کرده‌های بسیاری دارد که همه اینها سرمایه ما هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: من معلم و همه‌ی عمرم را در دانشگاه‌ها سپری کردم. می‌دانم چه سرمایه‌هایی در این کشور داریم و خیلی طبیعی‌ست به آینده خوشبین باشم، معتقدم برای هنر ایران و به ویژه سینما، روزهای خوبی در پیش است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اولویت سازمان سینمایی در سال 95 و نامگذاری ویژه‌ای برای سال جاری توضیح داد: یک بار در سطح کلان کشور نام‌گذاری می‌شود و امسال سال "اقدام و عمل" است و ما هم در این سال بیشتر به بعضی از اولویت‌هایمان می‌پردازیم، طبیعتاً سینمای خانگی با توجه به بحث VOD بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما امسال سال سینمای ایران در مفهوم کلی‌ است.

ایوبی افزود: همیشه اهل اقدام و عمل بوده‌ایم و امسال نیز به شکل مضاعف چنین می‌کنیم، همه‌ی پروژه‌های نیمه‌تمام را کامل می‌کنیم و آنچه را که خوب نبوده متوقف خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت شورای عالی سینما تنها به بیان این جمله بسنده کرد که: "هیچ امیدی نیست."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha