• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۱:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94121006220
  • خبرنگار : 71342

تسلیمی با پیش‌بینی ورود فیلم خارجی مطرح کرد:

این اتفاق اجتناب ناپذیر است!

این اتفاق اجتناب ناپذیر است!

سیروس تسلیمی نسبت به ورود فیلم‌های خارجی به کشور هشدار داد اما آنرا اتفاقی اجتناب ناپذیر دانست.

سیروس تسلیمی نسبت به ورود فیلم‌های خارجی به کشور هشدار داد اما آنرا اتفاقی اجتناب ناپذیر دانست.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا با اشاره به مباحثی که در جلسه‌ی 9 اسفندماه کانون پخش‌کنندگان مطرح شده است، افزود: در این جلسه آقای شایسته رئیس کانون پخش نسبت به ورود فیلم‌های خارجی به کشور هشدار داد و گفت با توجه به شرایط اخیر کشور، این اتفاق به سرعت رخ می‌دهد.

تسلیمی اضافه کرد:‌ در مسیری که کشور در آشتی با دیگر کشورها طی می‌کند، ورود فیلم‌های خارجی اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود این فیلم‌ها وارد بازار ایران می‌شود. به ویژه اینکه گاهی فیلمسازان ما نسبت به بودجه برخی از آثار اغراق می‌کنند و کمپانی‌های خارجی فکر می‌کنند، می‌توانند فیلم‌هایشان را با شرایط خوبی در ایران پخش کنند.

وی توضیح داد: اگر ارتباط‌مان با دیگر کشورها برقرار شود، طبیعتا در زمینه فرهنگی هم با آنها همکاری خواهیم کرد چون این موضوع به قراردادهای کلان کشورها بستگی دارد. اگر ما با کشورهای دیگر رابطه داشته باشیم، آن‌ها توقع دارند همچنان که فیلم‌های ما در کشورشان اکران می‌شود، فیلم‌های آن‌ها نیز در کشور ما نمایش داده شود چون مهمترین‌ وجه همکاری فرهنگی کشورها در سینما رخ می‌دهد. از سوی دیگر ایران یک بازار هفتاد، هشتاد میلیونی برای کشورهای دیگر است.

تسلیمی در پاسخ به این پرسش که ورود فیلم‌های خارجی در این شرایط چقدر به زیان سینمای داخلی است؟ تأکید کرد: مسلما به سینمای داخلی ضربه می‌زند. پیش از انقلاب هم سینمای ما آخرین مقاومت‌هایش را انجام داد. به طوری که تولید فیلم داخلی در طول سال به پنج، شش فیلم رسیده بود و بقیه، فیلم‌های آمریکایی بود. اما از سوی دیگر وارد نکردن فیلم‌های خارجی هم در شرایط فعلی برای دولت دشوار است.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه سینمای ما ژانرهای بسیار بسته‌ای دارد، خاطر نشان کرد: اما ژانرهای آن‌ها از زیر دریا تا کرات دیگر را شامل می‌شود. آن‌ها از همه چیز فیلم می‌سازند و سینمای ایران باید بتواند با این آثار مقابله کند اما با این ژانرهای بسته که ما داریم، این مقاومت بسیار سخت است و معلوم نیست سینمای نحیف ما توان مقابله با این آثار را داشته باشد.

تسلیمی با تأکید بر اینکه ورود فیلم‌های خارجی به داخل کشور آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر است، افزود: ایران از معدود کشورهایی است که تا به حال فیلم آمریکایی وارد نکرده اما دیر یا زود این اتفاق رخ می‌دهد. از سوی دیگر فیلم‌های اروپایی اغلب در ایران شناخته شده نیست. به همین دلیل این بازار بیشتر برای کمپانی‌های آمریکایی ایجاد خواهد شد که بیشتر فیلم‌های بزرگ دنیا را تولید می‌کنند.کمپانی‌هایی مانند یونیورسال، متروگلدین مایر، کلمبیا و ... پیش از این در ایران دفتر داشتند و فیلم‌های آمریکایی را وارد کشور می‌کردند. آن‌ها این آثار را طی قراردادی پخش می‌کردند و اگر روابط شکل بگیرد، بار دیگر دفاترشان را باز می‌کنند.

او یادآور شد: پیش از انقلاب، بازار ایران برای کل منطقه محور بود. به این صورت که فیلم‌هایی که وارد ایران می‌شد، به کشورهای همسایه هم فرستاده می‌شد و از آنجاکه امروز که سیستم پخش دیجیتالی شده است، به راحتی می‌توان از همان آمریکا فیلم‌ها و فقط با فشردن یک دکمه فیلم‌ها را ساپورت کرد و دفاتر فقط امور مالی را بر عهده بگیرند.

تسلیمی با اشاره به شیوه همکاری کمپانی‌های خارجی برای ارائه آثارشان در کشورهای دیگر تصریح کرد: آن‌ها از قبل حق پخش فیلم‌شان را به پخش‌کنندگان کشورهای مختلف می‌فروشند که البته این وضعیت برای آن کشور ریسک بالایی دارد.

این تهیه کننده درباره زمان احتمالی ورود فیلم‌های خارجی به کشور توضیح داد: بستگی به روند تشکیل مجلس دارد. قانون ورود فیلم خارجی مصوبه هیأت وزیران را دارد که براساس آن فیلم‌ها به شکلی کنترل شده توسط بنیاد سینمایی فارابی گرفته می‌شد اما حالا باید ببینیم این موضوع به هیأت وزیران یا مجلس سپرده می‌شود.

تسلیمی ادامه داد: البته برخی معتقدند که فیلم‌های خارجی در ایران نمی‌فروشد یا اینکه این آثار سانسور زیادی می‌شود. در حالی که بسیاری از فیلم‌ها را می‌توان بدون سانسور نمایش داد که نمونه آن «کمپ ایکس‌ری» است. اگر این فیلم اکران موفقی نداشت، تنها به این دلیل بود که قبلا همه سی‌دی آن را دیده بودند در حالی که اگر همزمان با اکران روز دنیا در ایران هم نمایش داده می‌شد، این مشکل بوجود نمی‌آمد.

وی درباره خریدن کپی فیلم‌های خارجی نیز گفت: کمپانی‌های اروپایی یا خودشان در ایران دفتر می‌زنند یا نهایت گارانتی را می‌دهند. به این معنا که از ابتدا پول پخش فیلم را می‌گیرند که معمولا مبلغ کمی هم نیست. البته پیش از انقلاب مالیات 25 درصدی هم وجود داشت ولی این مالیات را بیشتر در صندوقی برای کمک به فیلم‌های داخلی اختصاص می‌دادند که این حُسن ماجرا بود.

این پخش کننده سینما افزود: کشورهای خارجی با پولی که از حق پخش فیلم‌هایشان از کشورهای دیگر می‌گیرند، ساخت فیلم بعدی را شروع می‌کنند به همین دلیل است که می‌گویند سینمای صنعتی، یعنی سینما به عنوان یک صنعت پولش را درمی‌آورد. همچنان که فیلمی مانند «جنگ ستارگان» در سراسر دنیا به طور همزمان اکران شد چون تمام کشورهای پخش‌کننده از قبل پول پخش آن را داده بودند.

تسلیمی ادامه داد: به هر حال مسلما سینمای ما در قبال ورود فیلم‌های خارجی مقاومت می‌کند. با این حال وقتی دیوار کشور در برابر کشورهای دیگر برداشته می‌شود ،سینمای آن‌ها هم وارد کشور ما خواهد شد. البته این امیدواری وجود دارد که ورود فیلم‌های خارجی باعث رقابت بیشتر و ساخت فیلم‌های بهتری در داخل کشور بشود. در وهله اول باید ژانرهای ما متنوع‌تر شود و این اندازه سختگیری صورت نگیرد. در حال حاضر بیشتر فیلم‌های ما در یک ژانر خاص تولید می‌شوند و ما تمام قصه‌ها را در این ژانر گفته‌ایم و دیگر حرفی برای گفتن نداریم. اما در هر حال فیلمسازان بزرگ ما با ورود این فیلم‌ها و بویژه با تبلیغاتی که این آثار دارند حتما مقابله می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ به هر حال بعد از برجام و انتخابات اخیر مجلس، این اتفاق اجتناب ناپذیر است اما در وهله اول باید تیمی کارشناسی تشکیل شود تا در این زمینه بتواند تصمیمات منطقی و درستی بگیرد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که این تیم در کجا و چگونه شکل خواهد گرفت، توضیح داد: همه چیز دست وزارت ارشاد است. البته در این وزارتخانه نیروهای متخصص حضور دارند اما دوستانی هم هستند که در عرصه بین‌الملل بسیار صاحب تجربه‌اند و امیدواریم وزارت ارشاد با حضور این دوستان یک تیم کاملا حرفه‌ای تشکیل بدهند تا بهترین شیوه را برای همکاری با کشورهای دیگر انتخاب کنند.

سیروس تسلیمی در ادامه درباره ارزیابی‌اش از راه‌اندازی پروژه سامانه نمایش درخواستی (VOD) به ایسنا گفت:‌ شاید 10 درصد قیمت واقعی فیلم‌های ما از طریق فروش دی‌وی‌دی‌هایشان در بازار دریافت شود. یعنی 90 درصد رایت فیلم‌ها رایگان است و این مشکلی است که همیشه وجود داشته است. همچنان که در بحث موسسه رسانه‌های تصویری گفته می‌شود، استانی به بزرگی اصفهان فقط 10 نسخه از فیلم‌ها می‌خرد چون مابقی کپی می‌شود. با این شیوه میلیاردها تومان از پول اصلی بدنه سینما در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که کمترین زحمت را می‌کشند. البته اینکه VOD این مشکل را حل کند یک کار تکنیکی و فنی است و در وهله دوم نیازمند بازاریابی است.

وی ادامه داد: در گام نخست باید در کشورهایی که چندین سال است این شیوه را اجرا می‌کنند تحقیق و پژوهش کنیم و بهترین جایی که می‌تواند این پژوهش‌ها را انجام دهد، وابسته‌های فرهنگی هستند چون در کشورهای مختلف حضور دارند و می‌تواند بازار را ارزیابی کنند.

سیروس تسلیمی در پایان با اشاره به تغییر و تحول در سیستم پخش فیلم‌ها به ایسنا تأکید کرد:‌ این تحولات اجتناب‌ناپذیر است. همچنان که سیستم پخش 35 به دیجیتال تبدیل شد، VOD هم باید اتفاق بیفتد. منتها امیدوارم مصداق مثال «راه بینداز، جا بینداز» نباشد چون متأسفانه بسیاری از امور در کشور ما به این شیوه انجام می‌شود اما این بار امیدوارم روند معکوسی داشته باشیم تا نتیجه‌اش برای سینمای ایران میمون و مبارک باشد.

سیروس تسلیمی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha