• یکشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۴ / ۰۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94090100023

«زادگاه آدم چیزی است مثل مادر آدم»

«زادگاه آدم چیزی است مثل مادر آدم»

«تا شش سالگی در رشت زندگی کردم. حتی در بهترین جای دنیا هم که بودم، باز فکر می‌کردم باید به همان‌جا برگردم. زادگاه آدم چیزی است مثل مادر آدم. زادگاه نخستین آدم یک رابطه‌ی ریشه‌ای عجیبی با آدم پیدا می‌کند.»

«تا شش سالگی در رشت زندگی کردم. حتی در بهترین جای دنیا هم که بودم، باز فکر می‌کردم باید به همان‌جا برگردم. زادگاه آدم چیزی است مثل مادر آدم. زادگاه نخستین آدم یک رابطه‌ی ریشه‌ای عجیبی با آدم پیدا می‌کند.»

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، این جمله‌های «فریده لاشایی» درباره‌ زادگاهش، به بهانه‌ برپایی نمایشگاهی از آثار او روی یکی از دیوارهای گالری موزه هنرهای معاصر تهران نقش بسته است. لاشایی یکی از معروف‌ترین بانوان هنرمند و نقاش نوگرای معاصر بود که پس از گذشت سه سال از درگذشتش، نمایشگاهی از تابلوها، حجم‌ها، دست‌نوشته‌ها و عکس‌هایش در موزه هنرهای معاصر برپا شده است.

افتتاحیه این نمایشگاه که با عنوان «در جستجوی گمشده» برپا شده است، شامگاه شنبه، 30 آبان‌ماه، با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار این بانوی نقاش در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. علاوه بر آثار لاشایی، منتخبی از گنجینه موزه از هنرمندان ایرانی و خارجی نیز در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

در کنار تابلوهای لاشایی، تعدادی از دست‌نوشته‌ها، نامه‌ها، عکس‌ها، دعوت‌نامه‌های نمایشگاه و اشیای این هنرمند نیز برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان، به نمایش گذاشته است که فضای نمایشگاه را متفاوت کرده است.

پیش از افتتاح نمایشگاه، مجید ملانوروزی –مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر- درباره‌ی برپایی این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه آثار یکی از تاثیرگذارترین بانوان هنرمند ایران را به نمایش می‌گذارد. بخشی از کیوریتوری این نمایشگاه بر عهده فریال جواهریان بود که پیش از این نمایشگاه «باغ ایرانی» را در موزه برگزار کرده بود. در نیمه راه جرمانو چلانت –کیوریتور ایتالیایی- نیز پذیرفت که بخش دیگری از چیدمان و انتخاب آثار را بر عهده بگیرد. چلانت امسال گران‌ترین نمایشگاه را در اکسپوی میلان با عنوان «غذا و آرت» برگزار کرد.

او افزود: در این نمایشگاه دو دیوار «سفید» و «خاکستری» در نظر گرفته شده است. در دیوار سفید، آثار فریده لاشایی و روی دیوار سفید منتخبی از گنجینه موزه که آثار هنرمندان ایرانی و خارجی است به نمایش گذاشته شده است. انتخاب این آثار در تعامل و یا حتی در تضاد با آثار لاشایی هستند تا نشان بدهند فضای هنری ایران و جهان در آن دوره چگونه بوده است.

سرپرست موزه هنرهای معاصر همچنین بیان کرد: آثار لاشایی از تابلوها گرفته تا ترجمه‌ها و نمایشنامه‌ها نشان می‌دهند که او چقدر از جنگ‌های دوران زندگی‌اش از جمله جنگ ویتنام تاثیر گرفته است.

در بخش دیگری از این مراسم فریال جواهریان - کیوریتور ایرانی این نمایشگاه - با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاهی کار آسانی نبود، گفت: چشم آقای چلانت دید متفاوت‌تری داشت و باعث شد این نمایشگاه نسبت به یک نمایشگاه صرف مرور آثار، متفاوت‌تر باشد. او پس‌زمینه‌ای ملی و بین‌المللی برای این نمایشگاه در نظر گرفت.

جواهریان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه، نمایش دست‌نوشته‌ها، عکس‌ها و یادداشت‌های لاشایی به عنوان بیوگرافی این هنرمند در کنار آثارش است. این اشیا به ما کمک می‌کند شناخت عمیق‌تری نسبت به هنرمندا داشته باشیم.

او همچنین اظهار کرد: از روح فریده لاشایی سپاسگزارم که در دوسالی که مشغول آماده کردن این نمایشگاه بودیم مواظب ما بود و کمک‌مان می‌کرد. امیدوارم هر کجا که هست از ما راضی باشد.

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «در جستجوی گمشده»30 اثر از فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی و ... و همچنین 40 اثر از آثار گنجینه موزه به‌نمایش درآمده است.

در ارتباط با این نمایشگاه همایش یک روزه‌ای با حضور هنرمندان، منتقدان و صاحب‌نظران ایرانی و خارجی، اول آذرماه از ساعت 14 تا 20 در سالن اجتماعات موزه برگزار می‌شود. در این همایش کاترین دزگر - رئیس موزه گنت بلژیک - و ونیشیا پورتر - رییس بخش هنر معاصر کشورهای اسلامی موزه بریتیش میوزیوم - سخنرانی خواهند کرد.

همچنین مدیا فرزین - منتقد هنری -، مرجان تاجدینی - مورخ هنر -، فریال جواهریان - دبیر نمایشگاه - و جرمانو چلانت - مدیر هنری بنیاد پرادا - به‌صورت میزگرد درباره آثار به‌نمایش درآمده بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا هفتم اسفندماه روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 7 عصر و جمعه‌ها از ساعت 3 تا 7 عصر (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha