• شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94081608937
  • خبرنگار : 90002

«شاهنامه» از زبان زنان

«شاهنامه» از زبان زنان

مریم قادری از تلاش خود برای ارائه نگاه زنانه به «شاهنامه» فردوسی و بازآفرینی این اثر با تشویق دکتر محمدنوید بازرگان خبر داد.

مریم قادری از تلاش خود برای ارائه نگاه زنانه به «شاهنامه» فردوسی و بازآفرینی این اثر با تشویق دکتر محمدنوید بازرگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این شاعر جوان گفت بنا دارد با نگاهی دوباره به اثر اسطوره‌ای - افسانه‌ای «شاهنامه»، این اثر را با نگاهی کاملا زنانه از زبان زنان بازآفرینی کند و برهمین اساس بخش‌هایی را به زبان حماسی از زبان تهمینه همسر رستم سروده است.

او اظهار کرد: «شاهنامه» فردوسی در مواجهه با زنان و بیان دلمشغولی‌ها، آرمان‌ها و آرزوهای آنان ساکت است و عمده نقش آنان را در زایش خلاصه می‌کند. حتی در مورد شخصیت تهمینه همسر رستم هم اگرچه او را شخصیتی انتخاب‌گر در گزینش همسر می‌داند و از این حیث آوانگارد عمل کرده اما باز هم در سراشیبی تقدیر، نقش این زن را در زایمان سهراب خلاصه می‌کند و به سرعت از کنار آرمان‌ها و آرزوهای او می‌گذرد. به همین دلیل، زمانی که سهراب با پدرش رستم درگیر می‌شود و در نهایت به دست پدرش کشته می‌شود فردوسی این‌ها را به پای تقدیر می‌گذارد در حالی که من با سرایش ابیاتی از زبان تهمینه این حادثه را نه برآمده از دست تقدیر، بلکه نشان از جاه‌طلبی مردان می‌دانم.

قادری با اشاره به برخی دیگر از زنان شاهنامه گفت: اگر زنان این اثر در رخدادهای حاصله در شاهنامه درد دلی داشته باشند آن‌ها را در بازآفرینی زنانه خود از این اثر اسطوره‌ای منعکس می‌کنم. البته این‌ها منوط به این است که ماجراها و شخصیت‌های شاهنامه اجازه این مانور را به من بدهند در غیر این صورت با بسط سخنان تهمینه، آن را در قالب تهمینه‌نامه منتشر می‌کنم.

او با بیان این‌که مدت‌هاست مشغول کار بر این اثر پژوهشی تالیفی است از پایان نگارش اولین رمان خود ویژه نوجوانان خبر داد و افزود: این رمان در ژانر فانتزی نوشته شده و به ماجراهای نوجوانی می‌پردازد که به کمک یک سوسک بر مشکلاتش فائق می‌آید.

مریم قادری متولد 59 و فارغ‌التحصیل کاشناسی ادبیات و زبان فارسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha