• شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94080200327
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک استاد حوزه و دانشگاه:

فسلفه عاشورا واکسینه‌کردن فرهنگ ناب اسلامی از انحرافات بوده است

فسلفه عاشورا واکسینه‌کردن فرهنگ ناب اسلامی از انحرافات بوده است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: فسلفه عاشورا واکسینه کردن فرهنگ ناب و جامعه اسلامی از انحرافات بوده است.

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: فسلفه عاشورا واکسینه کردن فرهنگ ناب و جامعه اسلامی از انحرافات بوده است.

حجت‎الاسلام مهدی مستأجران در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با بیان این‌که «فرهنگ عاشورایی باید متناسب با مولفه‎هایی که در آن فرهنگ و مناسک وجود دارد ترویج داده شود» اظهار کرد: مولفه اصلی فرهنگ عاشورایی تاریخ عاشوراست که بدون ابهام بوده و بارها و بارها در احادیث و روایات معصومین(ع) در تبیین این فرهنگ سخن‎ها به میان آمده است.

وی با تأکید بر این‌که «ویژگی‎ها و اتفاقات و ریزمؤلفه‎های عاشورا در کتب و متون اسلامی وجود دارد» یادآور شد: مداح و واعظی که می‎خواهد فلسفه عاشورا را بیان کند باید اهل مطالعه باشد و به کتب و متون اصلی رجوع کند.

مستأجران تصریح کرد: مروجان فرهنگ عاشورا باید از منابع اصلی و دست اول برخوردار باشند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امروز تیپ غالب جامعه ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می‎دهند که اقدام به تشکیل هیأت و مداحی و سخنرانی می‎کنند، در اینجا وظیفه پیشکسوتان و پیرغلامان هیأت‎ها سنگین‎تر می‎شود و آنها نباید ارتباط فرهنگ عاشورایی خود را با این جوانان از دست بدهند چراکه جوانان دست به خلاقیت و بدعت‎هایی خواهند زد که شاید در شأن عزاداری‎ها نباشد.

وی علت عمده تحریفات و خرافات در برخی عزاداری‎ها را گسست فرهنگی دانست و با بیان این‌که «علما و پیرغلامانی که در عمق فرهنگ عاشورایی قرار دارند و با این فرهنگ تربیت شدند باید دست جوانان را بگیرند و این گسست از بین برود» خاطرنشان کرد: قیام عاشورا یک قیام چندبعدی است که همه این ابعاد درصدد واکسینه کردن جامعه اسلامی و فرهنگ ناب اسلامی از انحراف است به‎گونه‎ای که پیام حضرت امام حسین(ع) از قیامش این است که "آمده‎ام تا انحرافات امت جدم رسول‎الله(ص) را اصلاح کنم".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha