• سه‌شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94060301551
  • خبرنگار : 71186

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد

واردکنندگان سوار بر موج تحریم خودروی داخلی

واردکنندگان سوار بر موج تحریم خودروی داخلی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شرایطی که مصرف‌کنندگان مظلوم با کمپین نخریدن خودروی داخلی خواهان کاهش قیمت این محصولات هستند موج‌سواری و سوءاستفاده واردکنندگان خودرو نیز آغاز شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شرایطی که مصرف‌کنندگان مظلوم با کمپین نخریدن خودروی داخلی خواهان کاهش قیمت این محصولات هستند موج‌سواری و سوءاستفاده واردکنندگان خودرو نیز آغاز شده است.

امرالله امینی در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما اقتصاد با سیاست آمیخته است و نمونه آن دولتی بودن مدیران شرکتهای بزرگ خودروسازی است.

وی با بیان اینکه خودروسازان نتوانستند از موقعیتی که سالها با حمایت‌ دولتی و بالا بودن تعرفه واردات خودرو داشتند درست استفاده کنند، خاطرنشان کرد: دلیل آن نیز دولتی بودن مدیریت این شرکتها است زیرا مدیران دولتی به دلیل ملاحظات درونی و بیرونی قادر به تشخیص درست منافع مصرف‌کنندگان و حتی منافع بنگاه اقتصادی خود نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته میزان بهره‌وری در صنعت خودروی ایران بسیار پایین و هزینه‌های تولید خودرو بالاست که دلیل آن نیز وجود مدیران دولتی بر راس شرکتهای خودروساز است.

وی افزود: در این شرایط به دلیل تورم بالای اقتصادی در چند سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش یافته و مصرف‌کنندگان خواهان کاهش قیمت فروش خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید خود هستند اما خودروسازان نیز به دلیل پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن هزینه‌های جاری نمی‌توانند به سرعت قیمت‌ها را کاهش دهند.

امینی با بیان اینکه نتیجه این وضعیت ضرر دو طرفه مصرف‌کنندگان و خودروسازان است، تصریح کرد: در این حالت مصرف‌کننده نمی‌تواند از خودروی مورد نیاز خود استفاده کند و خودروساز نیز به دلیل کاهش فروش دچار مشکل تامین نقدینگی و ناتوانی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و در نتیجه کاهش تیراژ تولید و افزایش هزینه‌های جاری می‌شود تا جایی که به دلیل پایین بودن بهر‌ه‌وری و افزایش هزینه‌ها ممکن است تولید خودرو زیان‌ده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در چنین شرایطی با کمپین تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی، بخشی از مصرف‌کنندگان خواهان کاهش قیمت خودرو برای افزایش قدرت خریدشان شده‌اند اما واردکنندگان خودروهای چینی سوار بر موج این کمپین شده و منافع نامشروع خود را دنبال می‌کنند.

وی افزود: سود واردات خودرو در کشور بسیار بالا و البته بی‌زحمت و بادآورده است و واردکنندگان خودروهای چینی که سطح قیمتی محصولات آنها به قیمت خودروهای داخلی نزدیک است با سوار شدن بر موج این کمپین به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار هستند.

امینی خاطرنشان کرد: متاسفانه واردات خودرو به کشور با فساد و رانت همراه است و این شرکتها به دلیل داشتن سرمایه فراوان اقدامات مختلفی برای حفظ سلطه خود بر بازار خودروی ایران انجام می‌دهند که یکی از این اقدامات نیز دامن زدن و جهت‌دهی به کمپین نخریدن خودروهای داخلی است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در این شرایط دولت باید با استفاده از فرصت ناشی از لغو تحریمها برنامه خودروسازان برای همکاری با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی، افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی را اعلام و اعتماد عمومی را به خودروهای داخلی جلب کند تا چنین کمپینی به جای کمک به اصلاح صنعت خودرو منجر به متضرر شدن دو طرفه تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی و منفعت‌جویی شرکتهای واردکننده خودرو نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۲۶

وقتي خود دولت معادل يک برابرونيم قيمت واقعي هرخودرو وارداتي فقط گمرک و سودبازرگاني روش ميگيره ديگه از بقيه چه انتظاري ميشه داشت . اگه دولت واقعا قصد ارزان کردن خودرو رو داشته باشه در عرض يک روز ميتونه قيمت اونو به کمتر از نصف برسونه که قيمت واقعي اون هم تو ساير ممالک همينه.ولي دولت خودش اينجا منافع براي خودش تعريف کرده که واقعا جاي تاسف و تاثر و تالم داره .

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۰:۳۲

پس چرا خودروسازان ميتوانند با قيمت فوق العاده پايين به کشورهاي همسايه بفروشند مشکلي پيش نمي آيد و با هزارتا ولع ميگويند صادرات فلان درصد کرده ايم اما براي ملت شريف ايران نميتوانند قيمت خودروها را پايين بياورند؟ الان همه آگاهند و ميدانند چه بلايي سره مردم مياورند بايد اين خودروسازها ورشکست بشوند و درشون را گل بگيرم... ملت نخريد تا خودشان ورشکست بشوند و برون پي کارشون ما خودروسازه گران فروش نميخواهيم...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۱:۱۱

کارشناس صنعت خودرو عضو هيأت علمي ما خودروي بي کيفيت داخلي نمي خريم ما خودروي بي کيفيت چيني نمي خريم مردم به اين خرد جمعي رسيدند که نه خودروي داخلي به اين قيمت غير واقعي را بخرند و نه اين آشغالهاي چيني را شما نگران موج سوارهاي چيني نباش

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۲:۴۹

بابا دلتون خوشه ! از 2008 هم تحريم شده باشيم باز هم شما ميبينيد همون روزها ايران خودرو ماشين 1990 رو توليد ميکرد ! اون موقع که تحريم نبوديم ... بايد گمرک کم شود /// دقت کرديد در همه اخبارتون دولت يه جوري داره از ملت ميکنه و اين ملت هست که داره فشار رو تحمل ميکنه ! بعدش آقاي نماينده ميره تو تلويزيون ميگه وزير داريم که 1000 ميليارد سرمايه داره ! از کجا ؟! از همين گمرک ، از همين دفتر اسناد رسمي از همين ...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۰۹:۳۱

به استحضار ميرسانم که عمده مردمي که از خودرو سازان داخلي و توليداتشان آزرده شده اند جزء اکثريت جامعه و قشر زير حد متوسط جامعه اند و پولشان به قدري نيست که به واردکنندگان خودرو برسد و به عوارض سنگين گمرکي و پلاک و . . . ما را به آنها ربط ندهيد خواهشاٌ .

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۱۸:۵۱

سعي نكنيد اين موضوع رو القا كنيد كه مصرف كننده داره ضرر مي كنه. بزرگترين برد رو همين مردم مي كنند چرا كه حداقل اتفاقي كه براشون مي افته اينه كه ديگه تو تصادفات جاده اي به اين راحتي كشته نمي شن