• یکشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94060100051
  • خبرنگار : 71186

یک استاد دانشگاه:

تحریم خودروی ایرانی به نفع واردکنندگان است نه مردم

تحریم خودروی ایرانی به نفع واردکنندگان است نه مردم

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی نه به نفع مصرف‌کنندگان و نه به نفع صنعت داخلی است بلکه منافع آن تنها به واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی نه به نفع مصرف‌کنندگان و نه به نفع صنعت داخلی است بلکه منافع آن تنها به واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای می‌رسد.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به نظر من زمینه‌های شکل‌گیری کمپین نخریدن خودروهای داخلی به توقعات شکل گرفته در بین مصرف‌کنندگان پس از توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند با توافق هسته‌ای قیمت کالاها از جمله خودرو کاهش یابد، خاطرنشان کرد: با این حال با فرض حل قطعی تحریم‌ها نیز، به نتیجه رسیدن همکاری‌های مشترک با خودروسازان خارجی به شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد و تا آن زمان نمی‌توان انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها را داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی ادامه داد: بنابراین در این شرایط نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی راهکار مناسبی برای تحقق هدف کاهش قیمت و افزایش کیفیت این محصولات نیست بلکه این کار راه را برای نفوذ بیشتر خودروهای چینی به بازار ایران فراهم می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که کیفیت بیشتر خودروهای چینی مونتاژی در ایران نیز کمتر از خودروهای داخلی است و بنابراین با خریدن این خودروها نمی‌توان کمکی به افزایش رقابت در صنعت خودروی داخلی و رشد کیفیت محصولات آن کرد.

آزادی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان اگر خودروی ایرانی نخرند باید خودروهای چینی با قیمت مشابه یا خودروهای کره‌ای با قیمت بالاتر را جایگزین کنند، تصریح کرد: خودروهای چینی و کره‌ای با توجه به سطح قیمتی‌شان می‌توانند تا حدی جایگزین خودروهای داخلی شوند اما ایجاد اشتغال برای کارگران چینی و کره‌ای به بهای بیکاری کارگران ایرانی نه تنها مشکلی از مصرف‌کنندگان ایرانی حل نمی‌کند بلکه مشکلی به مشکلات جامعه اضافه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه زوایای راه‌اندازی و گسترش کمپین نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی چندان روشن نیست اما مطمئنا واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای تنها قشری هستند که از موفقیت چنین کمپینی متنفع خواهند شد.

به گزارش ایسنا، از چندی پیش کمپینی با عنوان "نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی" در برخی شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده که از مخاطبان می‌خواهد در اعتراض به بالا بودن قیمت از خرید خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۰۸:۴۹

در خصوص تحريم يا غير آن حرفي ندارم. ولي صنعتي كه بعد از گذشت قريب به چندین سال نتوانست كاري انجام دهد و رضايت نسبي مردم را بدست آورد فایده ای ندارد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۰۸:۵۶

آقاي شهرام آزادي آيا خريدن پرايدي که به نحوي قاتل ملت در جاده است با قيمت 20 ميليون صحيح است ...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۰۹:۰۲

خيلي ببخشيد ما از توليد داخل حمايت کنيم که اين خودروسازهاي گردن کلفت روز به روز به قيمتها اضافه کنن و از کيفيت بزنن؟؟؟!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۰۹:۳۵

سازندگان خودروهاي بي کيفيت داخلي جيب بزرگي براي کت شان دوخته بودند و همواره از درک مردم عامه سوء استفاده مي کردند حال که مردم يک دست و متحد شدند مي خواهند با هر ترفندي از خودزني گرفته تا بهانه بيکاري کارگران کارخانه از جوسازي براي حمايت از اقتصاد داخلي و غيره ... مي خواهند بازار را تکان دهند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۰:۰۶

چرا کشور به دنبال صنايع ديگر نمي رود مگر اسايش و جان مردم کمتر از نرخ بيکاريست اصلا مديران ارشد ايران خودرو خودشون چرا ماشين ساخت داخل سوار نميشن من يکي که حوصله ندارم وقتي سوار ماشين ميشم همش شکل تعميرگاه و لوازم يدکي بياد جلو چشمم ترجيح ميدم دوبرابر پول بدم يه خودروي ژاپني بخرم اگرم نداشتم همين موتورسيکلت و عشقه وقتي هم اين اخبار و ميشنوم داغ دلم از اين خودرو سازهاي ايران خنک ميشه

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۴

وقتي که قراره با جون خودمون و خانواده هامون تو اتوبان معامله کنيم بهاي خونمونو با خريد ماشين خارجي حفظ مي کنيم!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۶

اون موقع که سر مارو کلاه ميزاشتين بايد فکر الانو ميکردين قيمت کاذب کيفيت پايين مشکلي نيست قيمتو به حالت قبل گرون شدن دلار کاهش بدين به جاي يکي سه تا ميخريم. سوال اينجاست آيا طمع خودروسازان پايين مياد؟ معلومه که نمياد پس اين مساله ادامه داره. مهم نيست ميزاريم واردکنندها حالشو ببرن. وقتي ليست قيمت تمام شده خودرو سازان لو رفته چه انتظاري دارين.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۰:۴۸

مردم باهوش تر از اين حرفها هستند که شما تصور مي‌کنيد. لطفا به شعور مخاطب توهين نکنيد. اولا خودروهاي کره‌اي يا چيني در محدوده قيمت خودروهاي ايراني نيستند که رقيب ايراني‌ها باشند و منفعت اين کمپين به اونها برسه. دوما کيفيت خودروي چيني قطعا از خودروي ايراني مونتاژي با قطعات چيني بالاتره. سوما شما کارشناس نيستي، دلال خودروسازاي بي‌کيفيت وطني هستي که از کمپين مردم وحشت زده شدن. چهارما چرا ايسنا بايد هر موضوعي رو بدون تحليل و در نظر گرفتن منافع ملت نشر بده؟ مگر شما خبرگزاري ملي نيستيد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۱۱

اين همه سال خريديم منفعتشون لحاظ شد ، چي به مردم رسيد ؟ آقاي عضو هيات علمي لطفا پاسخ بده

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۲۷

خودروهاي داخلي حتي توان مقابله با خودروهاي بي‌کيفيت چيني رو هم نداره، اما داره به چند برابر قيمت اصلي، محصول خودش رو ميفروشه. اگه نميتونن با اونهم رقابت کنن، همون بهتر که کارخونه رو تعطيل کنن و بجاش رستوران باز کنن! سودش همونه، مشتريش زياده و کارگرهاشون هم بيکار نميشن !!!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۳

تو که لالايي بلدي چرا خوابت نميبره . بپرداز به مشکل اصلي . گروني . بي کيفيتي

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۷

بسيار جالبه كه حالا با خودروى چينى مردم رو تهديد مى كنن. يعنى اگر محصولات بى كيفيت ما رو نخريد ما كه چيزى مون نميشه، ميريم خودروهاى چينى وارد ميكنيم. اون موقع سر خودتون بى كلاه ميماند. بدونيد كه ما خودروى چينى رو هم تحريم كرديم

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۸

وقتي كيفيت خودروهاي چيني و كره اي از ارابه هاي داخلي بهتره هرگز نبايد به اين حرف ها نبايد توجه كرد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۹

در بيش از 45 سال حمايت بي دريغ از خودروسازان داخلي چيزي عايد مردم نشده است

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۱

باسلام وخسته نباشيد.اين جانب يک خودرو صفر کيلومتر مدل 94 از شرکت ايران خودرو خريدم واين ماشين (سمند)چندين مشکل دارد1-در هنگام خاموش کردن قفل فرمان کار نميکند(فرمان قفل نمي شود)2-درهنگام دور زدن يا دنده عقب گرفتن فرمان ماشين به شدت ميلرزد.3-لامپهاي چراغها بعد از چند روز همه سوخت.وچند عيب ديگر.من که يک کارگر کارخانه هستم وسي ميليون بابت يک ماشين دادم نبايد ماشين من حداقل 3 ماه بدون عيب کار کند؟ کجا شکايت کنم وبه کي پناه ببريم .همان بهتر که مردم نخرن

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۵

اين چه صنعتي است که در هنگام اعمال تحريم به بيرون وابسته است و درهنگام برداشتن تحريم ها مستقل. اين چه صنعتي است که با وجود گذشتن 37 سال از انقلاب اسلامي هنوز نتوانسته يه ماشين داخلي توليد کند. کجاي دنيا خودروسازان بدون ارتقاي کيفيت قيمت ماشين را بالا مي برند مگر مردم بايستي همه ي جور تحريم ها را بکشند و اين توليدکنندگان خودروهاي بي کيفيت بگويند هرچه تحريم ها بيشتر شود مهم نيست چون ما هم قيمت گران ميکنيم و به مردم فشار مياد نه ما اين صنعت نبودنش بهتر از بودنشه(خواهشا نظر درج کنيد) قيمت ها باید پايين بياد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۶

خودروسازها با انحصاري که در قيمت دارند، سودهاي نجومي به جيب زده اند، در شرايط تحريم با کاهش توليد و افزايش قيمت (آنهم با اينهمه ادعاي خودکفايي) به نظام خيانت کردند. سطح توقع استاندارد مردم را به زور پايين نگه داشتند و از جان و مال مردم به قيمت سود خودشان گذشتند. اينها زماني چه در اين دنيا يا آن دنيا بايد تاوان سختي بدهند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۵:۳۵

حرف الکی زدن و استنتاج هاي چپه در اين کشور چقدر رايج شده است.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۶:۴۶

اقاي محترم اشکالي نداره ما دوست داريم ضرر کنيم شما غصه مارو نخور اصلا ما عادت کرديم ضرر کنيم شما چه کار داريد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۶:۴۹

خودروي که هر تيکه اش از يه کشور مياد کجاش ايرانيه چه کسي رو ميخوايد گول بزنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۱۸:۲۹

خون تمام افرادي که تو تصادفات به دليل بي کيفيتي خودروها جونشون رو از دست ميدن گردن خودروسازهاست ، مگه جنگه!!! اين همه کشته ، واقعا بايد بسيج شد ، جلوي اين مونتاژ ملي ايستاد (فکر ميکنن صنعت دارن خخخ )

avatar

آقای دکتر شما رو دعوت مي کنم به يادآوري سخنان خودتون توي طبقه سوم دانشگده مکانيک تو خ ملاصدراي ونک سر کلاس طراحي شاسي و بدنه ترم 2 سال 88! يادتون رفته که فرموديد آينده مال خودرو سازاي چينيه. يادتونه زماتي که بجه ها از کيفيت پايين پژو و کيا هاي داخلي انتقاد کردند گفتيد که اين خودرو هاي خوبي هستند!!!! اي کاش همون روز صحبت دوستمون رو که گفت نان زندگي و خانواده کارگر ايراني از خون و جان مصرف کننده ايراني مهمتر نيست را مي پذيرفتيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۲۱:۵۱

ولي در نهايت اگر بلند مدت اگر خريد خودرو خارجي بررسي بشه به نفع مردمه چرا؛ 1) امنيت بالاتر 2)کيفيت و عمر بالاتر و در نتيجه کاهش هزينه نگهداري و تجديد در بلند مدت 3)...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۱ ۲۲:۴۵

لگن لگن است چه چيني چه ايراني ملت ايران چه گناهي کردند که بين این دو بايد يکي را انتخاب کنند براي چي بقيه ملت ها مجبور نيستند !!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۰۱:۱۲

متاسفانه اعتماد مردم از توليدات خودرو ايراني از دست رفته

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۱:۰۳

اگر اين کار انحرافه، قطعا بهترين انحراف تاريخ ايرانه ...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۸

تحريم خودروهاي صفر داخلي و چيني...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۲:۱۹

اينقدر جلوي خودرو سازان دنيا بي آبروئي نکنيد فقط و فقط خودروسازان باصطلاح بزرگ نفع مادي رادر نظر ميگيرند و نه غيرديگر بس است آفرين به اين مردم که شعور دارند

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۲:۵۷

پس کي ميخواد جوابگوي دردهاي مردم باشد که بعلت جان ومال مردم شريف ايران که شايسته بهترين ها در دنيا هستندچه کسي بايدازآنان حمايت کنه؟!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۳:۲۲

من اين متن رو قبول ندارم. اصلا اين تحريم به نفع مردم و درنتيجه هشدار به خودروسازهای داخلي است. که اين مردم خواهان خودورهاي با کيفيت و قيمت درخور وابسته به امکانات و خدمات پس از فروش آن هستند . نه اينکه خودروهاي بي کيفيت با قيمت هاي چند برابر واقعيت آن به اين مردم به اجبار داده شود

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۶:۰۱

اگر مردم در جاده ها کشته بشوند به نفعشان است، اما اگر چهار برابر پول خودرو بدهند، به نفع وارد کننده هاست؟ دولت رانت ايجاد کرده و بازار به اين وسعت را در اختيار چند آماده خور پرمدعا قرار داده- باز هم ملت را مقصر مي دانيد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۷:۳۴

اي مردم عزيز لطفا براي جان و مال خود و برادران و خواهران خود ارزش قائل شويد . نخريد ... نخريد... نخريد...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۱۸:۰۸

ايسنا بهتره يک گزارش هم از دکتر خاکساري تهيه کني تا نظر ايشون رو هم بدونيم.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۳:۰۹

آقاي عضو هيت علمي، ميتونم بپرسم ماشيني که تو آرزوته که واسه خانواده‌ات تهيه کني برندش چيه؟ نميدونم چرا جديدا جبهه گرفتن در مقابل يک موج ملي يک جور کلاس حساب ميشه، آخه برادر من ببين اين ماشيناي صفر داخلي چقدر معناي کيفيت رو به تمسخر گرفتن که مردم ما که عادت به تشکيل کمپين ندارن هم دست به اين کار زدن،

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۴:۱۲

آقاي دکتر ما قيم نمي خواهيم بسه ديگه خسته شديم از شما حضرات هيات علمي طلب کار آقاي دکتر دنيا تغيير کرده چقدر از اين نظرات سرکلاسها بما ميديد مگه توهين مستقيم پريشب توي شبکه خبر رو به مردم نديديد

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۶:۳۵

حالا همه کارشناس شدن....اون وقتي که ماشين هاي بي کيفيت رو چندبرابر به مردم ميفروختن شما کجا بودي؟ حالا که جيبتون خالي شده همه شديد کارشناس و استاد.....ايشالا که ورشکسته بشن همشون...

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۶:۴۸

فعلا که ايران خودرو داره همه ماشينهاشو قسطي ميفروشه و يک نفر هم ازشون نميخره...اقا 30 سال سر مردم کلاه ذزاشتيد بسه ديگه بريد کنار يه گروه ديکه بياد.....دوستان ما جهان سوم هستيم و اقتصادي هم نداريم و خيلي راحت بازيچه دست بقيه ميشيم....

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۸:۴۶

يه گزارش به نفع مردم تهيه نکردين.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۲:۰۲

دوباره تا کم اوردن جلوي مردم، رفتند پشت حمايت از صنعت داخل و حمايت از توليد داخل و از اين حرفها سنگر گرفتند

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۳:۰۶

توجيب خودرو سازا نره بقيه مشکلي نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۳:۲۴

فرمايش ايشان قابل قبول نيست. چون درصد کمي از جامعه توان خريد اتوموبيل وارداتي را دارند و باقي مردم که از ناز و تنعم آنچناني برخوردار نيستند قسمت اعظم خريداران خودرو را تشکيل مي دهند و حق دارند که به اتومبيل ايراني نه بگويند. ولي معنايش اين نيست که به انومبيل وارداتي آري بگويند.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۶:۱۸

مطالب اين مقاله مورد تاييد وبجاست لازم است گفته يکي از راههايي که قرار بود از آن طريق ايران را تحت فشار قرار دهند همين صنعت خودرو سازي بوده وتعجب است که بلافاصله بعد از توافق اين کمپين راه مي افتد که قابل تامل وبررسي است بايست در بر خورد با مسايل همه جانبه نگر بود

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۰۱:۵۷

آره قابل تامل و بررسي است ، اصلا تو خوبي

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۱۹:۳۷

وقتي خودروئي ازخودروسازان باصطلاح بزرگ!! تحويل ميگيري درصورت اعتراض به عيب مشاهده شده درهمان زمان سريعا" جبهه گرفته ميگويند گارانتي است فردا ببر نمايندگي جهت رفع اشکال وديگر آخرش را بخوانيدسال 85 پژوپارس تحويل گرفتم ترمزش مشکل اساسي داشت 4 بار بردم تشخيص ندادند و گفتند اين اشکال عموميست بنده گفتم کتبا" به من اعلام کنيد طبق معمول جرئت اينکار را نداشتند

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۲۱:۳۹

احتمال بديم که چند وقت ديگه چند نفرو دستگير کنن بيارن تلويزیون و اعتراف کنن که از اينتليجنس سرويس انگليس و موساد اسراييل دستور گرفتيم و اين کمپين رو راه انداختيم!

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۲۱:۵۶

حضرت آقا و دوستان چي سوار ميشين؟ لابد واگن ملي

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۲۲:۵۲

اقاي دکتر چرا از کيفيت پايين خودروهاي داخلي صحبت نميکنيد و فقط به دنبال محکوم کردن مردم هستيد؟ ايا مردم ايران شايستگي استفاده از خودروي مدرن و با کيفيت را ندارند؟ خود شما چه خودرويي سوار ميشويد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۲۳:۱۲

اگر خودرو سازان داخلي براي مردم و هم ميهنان خودشون ارزشي قائل بودن ايمني رو در ماشين هاي داخلي بکار مي بردند ولي با ديدن نواقص فراوان و به خطر افتادن جان مردم بي تفاوت فقط نرخ خودرو ها رو بالا بردند من اگر بتوانم حتماً ماشين سالم خارجي مي خريدم

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۴ ۰۹:۴۶

سلام آيا به نظر شما مونتاژ از رده خارجهاي کره و فرانسه صنعت محسوب ميشود بعد از نرديک نيم قرن مونتاژ؟ چرا خودرو سازان و حاميان دولتي آنها در مقابل خواست منطقي مردم« مبني بر کيفيت و قيمت واقعي» قرا گرفته اند؟ چرا؟