• سه‌شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94052011203
  • منبع : نمایندگی خوزستان

عدم استفاده از تجربیات بین المللی در ساخت سد گتوند

عدم استفاده از تجربیات بین المللی در ساخت سد گتوند

ایسنا/خوزستان معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: بررسی مشکلات ناشی از وجود سد گتوند پیچیده و مهم است اما نباید زمان مطالعات خیلی طولانی شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: بررسی مشکلات ناشی از وجود سد گتوند پیچیده و مهم است اما نباید زمان مطالعات خیلی طولانی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، احمد سیاحی در جلسه راهکارهای رفع شوری آب مخزن سد گتوند که امروز، 19 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: هر دخل و تصرف غیر اصولی و کارشناسی نشده، مسایل و تبعات منفی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد؛ نمونه آن همان مشکلی است که امروز با ساخت سد گتوند بر رودخانه کارون با آن مواجه شده‌ایم.

وی افزود: در اجرای هر پروژه‌ای باید تمام ملاحظات زیست محیطی اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شود و در زمینه سد گتوند نیز از کارشناسان بررسی مشکلات سد گتوند می‌خواهیم به تمام ملاحظات خوزستان توجه کنند، در غیر این صورت با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که قابل جبران نخواهد بود.

سیاحی تصریح کرد: پیش از انجام تمام مطالعات ابتدا باید بررسی‌ها در خوزستان صورت بگیرد، بعد به مرکز منتقل شود زیرا هر تبعات مثبت یا منفی که در اثر وجود این سد بوجود بیاید، متوجه خوزستان می‌شود.

وی خطاب به پژوهشگران دانشکده علوم آب دانشگاه تهران که کار بررسی مشکلات ناشی از سد گتوند را بر عهده دارند، گفت: شما بر پروژه بزرگ رودخانه‌ای به نام کارون کار می‌کنید و حساسیتی که این رودخانه دارد هیچ رودخانه دیگری ندارد به این دلیل که بخش های مختلفی مانند کشاورزی، صنعت و مردم مصرف ‌کننده آن هستند.

سیاحی خاطرنشان کرد: اتفاقات ناشایستی که امروز در کارون رخ داده، ناشی از تعامل اشتباه با این رودخانه بزرگ بوده است و نتیجه این دخل و تصرف‌های غیر منطقی و غیر اصولی، وضعیت اسفناک آب آبادان و خرمشهر است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: یکی از ابهامات موجود در مطالعات انجام شده عدم استفاده از تجربیات بین المللی است و سد گتوند اکنون شرایطی بوجود آورده که دیگر نمی‌تواند امتحان پس دهد و بنابراین لازم است از تجربیات بین المللی جهت به حداقل رساندن اشتباهاتی که در گذشته انجام شده، استفاده شود.

سیاحی عنوان کرد: متاسفانه ما هیچ وقت هدف از ساخت سد گتوند را متوجه نشدیم و فقط این را دیدیم که دولت میلیاردها پول را در ساخت این سد حیف کرد.

وی یادآور شد: جهت توجیه مسئولین دولتی و دانشگاهی لازم است همایشی درباره سد گتوند برگزار و نتیجه مطالعات آنجا ارائه و نقطه نظرات مسئولین نیز مطرح شود. آستانه تحمل مردم خوزستان پایین آمده در کنار هوای گرم، گرد و خاک و دود صنایع دیگر، واقعا تحمل مشکل آب شور را ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha