دکتر حاتم بوستانی در نشست خبری که امروز (۲۰ اسفندماه) در خصوص پویش نه به تصادف برگزار شد، اظهار کرد: تصادفات آسیبهای گستردهای در جامعه ایجاد میکند و هیچکس از این آسیب ایمنی ندارند، بنابراین همه حتی اگر همه موارد ایمنی را رعایت کنیم ممکن است درگیر تصادف شویم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: آمار تصادفات جادهای بسیار بالاستت؛ شاید درصدها عمق فاجعه را نشان ندهد اما ۱.۱۱ درصد افراد متوفی، در تصادفات خوزستان فوت کردهاند و این آمار یعنی هر سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در تصادفات از دست رفتهاند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تبعات تصادفات گفت: معلولیتها و بیماریهای روانی بعد از تصادفات ممکن است سالها بر زندگی و عملکرد افراد تاثیر بگذارد.
وی افزود: باید توجه شود تصادفات جادهای با روند مدرنیته ایجاد شد اما در جهان توسعهیافته برای کاهش این مشکلات کارهای زیادی شده است.
بوستانی گفت: آمار تلفات حوادث ترافیکی زیاد است؛ خوزستان خاص است و فاصله زیادی با مرکز دارد و آب و هوای خوب آن مهمانان نوروزی را جذب میکند. تردد زائران اربعین حسینی و راهیان نور به خوزستان و تردد وسایل سنگین، همه موجب شدهاند تردد در جادههای خوزستان بسیار زیاد باشد اما جادهها و ماشینها متناسب با این شرایط پیشرفت نکردهاند. از سوی دیگر فرهنگ رانندگی هم قابل قبول نیست.
وی بیان کرد: برخی عوامل تصادفات احصا نمیشوند؛ یکی از دلایل سبقت غیرمجاز، کندی رانندگان است این در حالی است که در کشورهای اروپایی، حداقل و حداکثر سرعت تعریف شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باید همه باید کمک کنیم تا آمار تلفات حوادث ترافیکی کاهش یابد، گفت: باید توجه شود تاثیرگذاری کارهای فرهنگی زمانبر است و نباید انتظار داشته باشیم فورا شرایط تغییر کند.
وی با اشاره به نقش سه عامل انسانی، خودرو و جاده در وقوع تصادفات بیان کرد: نباید از سمت خودرو زیاد امیدوارم باشیم، هزینههای اصلاح جادهها هم بسیار سرسامآور است و در آینده نزدیک نمیتوانیم انتظار داشتن جادههای استاندارد را داشته باشیم. بنابراین بیشتر تمرکز باید در ترویج فرهنگ رانندگی صحیح باشد. ما هم برای تولید یا ورود خودروی ایمن و ارتقای کیفیت جادهها فشار وارد میکنیم.
بوستانی گفت: داشتن خودروی استاندارد و جادههای باکیفیت، در کاهش تلفات ترافیکی بسیار تاثیرگذار است. در برخی کشورها، فرهنگ رانندگی بسیار بدتر و تصادفات بیشتر است اما تلفات آنها کمتر است که این وضعیت به دلیل داشتن خودروهای باکیفیت است.
انتهای پیام
نظرات