• دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94051206698
  • خبرنگار : 71021

تدابیر جدید برای سفر گروهی عراقی‌ها به ایران

تدابیر جدید برای سفر گروهی عراقی‌ها به ایران

«سفر گروهیِ گردشگران و زائران عراقی به ایران نه تنها هزینه آن‌ها را نصف نمی‌کند، بلکه از مشکلاتی که گاه در مرز اتفاق می‌افتد جلوگیری خواهد کرد.»

«سفر گروهیِ گردشگران و زائران عراقی به ایران نه تنها هزینه آن‌ها را نصف نمی‌کند، بلکه از مشکلاتی که گاه در مرز اتفاق می‌افتد جلوگیری خواهد کرد.»

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق صبح امروز - دوشنبه 12 مردادماه - در ادامه سفر دو روزه‌اش به ایران دیداری با مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت که علاوه بر هیأت همراه عراقی متشکل از مدیران بخش گردشگری، میراث فرهنگی و علوم دینی و زیارتی، تعدادی از مدیران آژانس‌های ایرانی فعال در حوزه گردشگری زیارت و سلامت حضور داشتند و به چالش‌های تعاملات گردشگری ایران و عراق پرداختند.

در این دیدار «رحمانی موحد» با تأکید بر لزوم ساماندهی سفر زائران عراقی به ایران، به تشکل‌هایی که به این منظور تشکیل شده‌اند اشاره کرد و افزود: شیوه‌نامه و ضوابطی برای انتخاب دفاتر همکار با طرف عراقی تعیین شده که ظرف مدت یک ماه اسامی آن‌ها از مجاری دیپلماتیک به این وزارتخانه اعلام می‌شود تا پس از آن به فوریت با بخش خصوصی عراق تشکیل جلسه دهند.

به گفته او، در مرحله نخست 10 دفتر مسافرتی پیشگامِ فعالیت در حوزه ساماندهی گردشگران ورودی از عراق شده‌اند.

معاون گردشگری ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد مهمترین نقطه برای ساماندهی، درون کشور عراق است. اگر تحقیقات و بازاریابی را از آن نقطه شروع کنیم، پیمودن مسیر راحت‌تر خواهد بود.

او یادآور شد: دامنه‌ی همکاری‌های ایران و عراق از سال‌های خیلی دور بین مرز‌نشینان دو کشور وجود داشته، اما اکنون این تبادلات تا مشهد ادامه پیدا کرده است. به نظر ما یکی از کانون‌های مهم تبلیغاتی و بازاریابی، استان‌های مرزی دو کشور هستند.

رحمانی موحد با اشاره به توافقاتی که روز گذشته بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی عراق صورت گرفت، گفت: توافق‌های خوبی شده است، از همه مهمتر دو کشور توافق کردند مسیر همکاری‌های گردشگری با تعامل دو دولت انجام شود.

وی اضافه کرد: دفاتر مسافرتی باسابقه‌ای در حوزه گردشگری زیارتی در ایران وجود دارد که با کمال میل و سخاوتمندانه آماده‌اند تجربیات خود را به صورت کارگاه‌های آموزشی در اختیار دوستان عراقی قرار دهند. هرچه این ارتباط بیشتر باشد، کیفیت کار نیز بهتر خواهد شد.

در ادامه کمالیان - نماینده آژانس‌های زیارتی ایران - یادآور شد: تاکنون ورود گردشگران عراقی به ایران بدون استفاده از آژانس‌های مسافرتی بوده و عمدتا آن‌ها به صورت انفرادی و یا سنتی به ایران سفر می‌کنند. این مسئله باعث شده با مشکلات زیادی در مرز ورودی دو کشور مواجه شویم. دامنه این مشکلات حتی به شهرهای محل اقامت آن‌ها نیز نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای توافقات دو کشور شاهد برنامه‌ریزی و استفاده از آژانس‌های ایرانی و عراقی باشیم و امیدواریم دولت عراق زمینه همکاری‌های بخش خصوصی را فراهم کند.

هادی شیرازی، دبیر جامعه تورگردانان ایران نیز در این دیدار گفت: جمع شدن ما به این منظور است که خدمات مناسب‌تری را در ازای هزینه‌ای که عراقی‌ها در ایران صرف می‌کنند ارائه دهیم تا متناسب با شأن مردم دو کشور رفتار کنیم.

او پیشنهاد داد: کمیسیون‌های شش ماهه‌ای شکل گیرد تا در مسیر اجرای تفاهم‌ها مشکلی پیش نیاید.

رضا کاظمی‌پور، مدیر یک دفتر مسافرتی-زیارتی در منطقه مهران استان ایلام حرکت و جدیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برای برقراری تعامل با دولت عراق عجیب خواند و در ادامه سخنانش به مزیت‌های سفر گروهی عراقی‌ها به ایران اشاره کرد و افزود: اگر مسافران و زائران عراقی با تور و یا جمعی به ایران سفر کنند، هزینه‌ آن‌ها نصف قیمت تمام خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ مشاهده می‌کنیم گاهی برخی مسافران عراقی در مرز دچار مشکل می‌شوند. اگر آن‌ها گروهی و توسط آژانس‌های مسافرتی به ایران بیایند، مسئله به این بزرگی نیز حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «عادل فهد الشرشاب»، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق نیز تشکیل کمیته گردشگری که روز گذشته با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران بود را موفقیت‌آمیز دانست و یادآور شد: این کمیته از دستاوردهای تفاهم‌نامه امضا شده در بهمن‌ماه سال 93 بوده است. جلسه تشکیل شده دو محور در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری داشت که امیدواریم با توجه به همکاری‌های قدیم دو دولت به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: همکاری با ایران از سالیان دور برقرار بوده و ما تعاملات‌مان را از صفر شروع نکرده‌ایم. این همکاری وجود داشته و فقط هر چند وقت یک بار آن را تجدید و تمدید می‌کنیم.

او سپس اظهار کرد: تفاهم‌نامه گردشگری و میراث فرهنگی با ایران راه بزرگی در مسیر تعامل و همکاری دو کشور است و بدون شک این همکاری باعث می‌شود از تجربیات ایران در همه زمینه‌ها بهره ببریم.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق ادامه داد: آقای رحمانی موحد این قول را داده است که شاخص‌های انتخاب و نام دفاتر مسافرتی ایرانی را به ما ارائه دهد و متعاقبا نیز ما در نزدیک‌ترین زمان دفاتر خود را مشخص و اعلام می‌کنیم.

وی گفت: تلاش می‌کنیم نشستی را با بخش خصوصی دو کشور در عراق برگزار کنیم و این قول را می‌دهیم که نشست‌هایی برای پیگیری مفاد و صورت‌جلسه‌ها داشته باشیم و تمام ملاحظات و نکات شما را اجرا کنیم.

الشرشاب اضافه کرد: مطمئنم در عمل با مشکلاتی مواجه می‌شویم، اما ان‌شاءالله با همکاری دو کشور چالش‌ها حل خواهد شد. ارتباط بین مسوولان دو کشور همچنان برقرار خواهد بود و در جلساتی دیگر درباره ملاحظات و نکات مطرح شده صحبت خواهد شد.

در پایان این دیدار که در محل معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، رحمانی موحد به رسم یادبود تابلویی مزین به آیه‌ای از قرآن کریم را به وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق اهدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha