• شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94040602740
  • منبع : نمایندگی قم

مصباح‌یزدی:

یاد خدا زمینه دریافت نعمت‌های بیشتر را فراهم می‌کند

یاد خدا زمینه دریافت نعمت‌های بیشتر را فراهم می‌کند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آثار یاد کردن خداوند گفت: یاد خدا کردن روح انسان را تعالی بخشیده و زمینه را برای دریافت نعمت‌های بیشتر فراهم می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آثار یاد کردن خداوند گفت: یاد خدا کردن روح انسان را تعالی بخشیده و زمینه را برای دریافت نعمت‌های بیشتر فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان در بیت رهبر معظم انقلاب در قم، گفت: حقیقت ذکر توجه قلبی است.

وی با اشاره به آیه«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» اظهار کرد: در مفهوم این آیه تفاسیر گوناگونی ذکر شده است، در بسیاری از تفاسیر آمده است که یاد خدا کردن اطاعت و یاد بنده از سوی خداوند اهدای پاداش است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این‌که «اطاعت و پاداش برای همگان قابل درک است» گفت: خداوند متعال برای این که مردم را تشویق کند تا به یاد او باشند می‌فرماید اگر مردم به یاد من باشند من نیز به یاد آنها خواهم بود.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: چنین تعبیراتی به دلیل این که انسان خداوند را نشناخته و کمالاتی را که در سایه شناخت و معرفت پدید می‌آید به دست نیاورده برای او جاذبه‌ای ندارد، اما اگر شناخت لازم را داشت به خود می‌بالید.

وی با بیان این‌که «هیچکس از دل خداوند خبر ندارد» افزود: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند خدا تو با گفتاری از غیب خودت بندگان را راهنمایی کردی که اگر نمی‌گفتی نه چشمی دیده بود، نه گوشی شنیده بود و نه وهمی تصورش را کرده بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «هیچ وهمی نمی‌تواند غیب را تصور کند» اظهار کرد: اگر خداوند به انسان لطف کند و به انسان تفکر صحیح ببخشد و انسان بداند زمانی که خداوند از او در دل خویش یاد می‌کند چه معنایی دارد می‌فهمد که شرفی بالاتر از این نیست.

وی ادامه داد: خداوندی که عظمتی بی نهایت دارد به یاد بنده‌ای است که چیزی از خود ندارد، اینجاست که امام سجاد (ع)در این دعا به صورت خاص به این مسأله اشاره می‌کند؛ انسان خداوند متعال را با صفاتش همانند رحمت، خالقیت و رازقیت می‌شناسد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این‌که «زمانی که انسان یاد خدا افتاد نعمت‌های الهی نیز در ذهن او می‌آید» گفت: در این زمان اگر انگیزه فطری انسان بیدار باشد فوری در مقام شکر بر می‌آید، اقتضای توجه به نعمت‌های خداوند شکرگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha