• سه‌شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94032614964
  • خبرنگار : 71503

پولش برکت دارد ...

پولش برکت دارد ...

رایزنی‌های برای تمدید بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه صنایع دستی به نتیجه نرسید و سرانجام بزرگترین رویداد صنایع دستی کشور بعد از 5 روز فعالیت روز گذشته - 25 خردادماه - به کارش پایان داد.

رایزنی‌های برای تمدید بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه صنایع دستی به نتیجه نرسید و سرانجام بزرگترین رویداد صنایع دستی کشور بعد از 5 روز فعالیت روز گذشته - 25 خردادماه - به کارش پایان داد.

به گزارش خبرنگار صنایع‌دستی ایسنا، بیست‌وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی با بودجه‌ای کمتر از سال گذشته (500 میلیون تومان)، تبلیغات حداقلی و اعتراض برخی هنرمندان برای پولی شدن غرفه‌ها با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه شد.

شاید این جمله معاون صنایع‌دستی مبنی بر اینکه "صنایع‌دستی برکت دارد" با توجه به استقبال خوب بازدیدکنندگان و تبلیغات کمی که در این‌باره شد، تعبیر درستی باشد.

با آنکه نمایشگاه صنایع‌دستی امسال تنها در سه سالن برگزار شد، اما اکثر هنرمندان از فروش‌شان راضی بودند و مسئولان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی هرشب مردم مشتاق صنایع دستی را به زور و تهدید خاموش کردن برق‌ها مجبور به ترک سالن‌ها می‌کردند؛ مردمی که حداقل با چند کیسه‌ی خرید از این سالن به آن سالن می‌رفتند و هر روز برای دریافت پول و خرید بیشتر، صف طولانی مقابل دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها می‌بستند.

البته برخی هنرمندان نیز از کاهش قدرت خرید مردم صحبت کردند و مردم هم از گرانی صنایع دستی می‌نالیدند. یکی از بازدیدکنندگان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ظرفی که سال گذشته 15 هزار تومان بابتش پول دادم را امسال 50 هزار تومان خریدم. البته از طرفی هم به هنرمندان حق می‌دهم چون قیمت همه چیز نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است و هنگامی که آنها مجبور می‌شوند مواد اولیه را با قیمت بالاتری خریداری کنند بنابراین طبیعی است که محصولاتشان را هم با قیمت‌های بالایی بفروشند.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی

یکی دیگر از موضوعات جالب نمایشگاه قیمت‌های بالا و نداشتن برچسب بود. گرچه جلوی ورودی هر سالن شرایط و ضوابط حضور در نمایشگاه صنایع دستی نصب شده بود تا غرفه‌داران موظف به رعایت آن باشند، اما بسیاری از آنها از کنار این ضوابط رد می‌شدند بدون آنکه حتی یک‌بار به آن توجه کنند.

برای مثال در بند دوم این آیین‌نامه آمده است: "تمامی غرفه‌ها می‌بایست قبل از افتتاح نمایشگاه نسبت به نصب برچسب قیمت (قیمت کارشناسی از سوی ستاد) بر روی تمامی کالاهای ارائه شده اقدام نمایند." این در حالی بود که بسیاری از کالاها در نمایشگاه برچسب قیمت نداشتند و یا آنقدر قیمت‌شان بالا بود که بازدیدکننده تنها به بیان "زیباست" اکتفا کند و از کنارش بگذرد.

غرفه‌داران از "پارسه" ویژه‌نامه نمایشگاه که اتفاقات هر روز نمایشگاه در آن منتشر می‌شد به جای بسته‌بندی محصولات‌شان استفاده می‌کردند!

یکی از بازدیدکنندگان که یک انگشتر یک میلیون تومانی خریده بود، از محل برگزاری نمایشگاه گِله داشت و بیان می‌کند: سعی می‌کنم زیاد خرید نکنم، چون مجبورم با دست پر تا جایی که ماشینم را پارک کردم بروم. سختی‌های این چنینی نمایشگاه آزاردهنده است و به طور کلی برای همه‌ی نمایشگاه‌ها هم وجود دارد.

بهمن نامورمطلق (معاون صنایع دستی) درباره نمایشگاه امسال به ایسنا می‌گوید: به نظرم نمایشگاه امسال یکی از بهترین‌های کشور در طول تاریخ بوده، چه از نظر فروش که آمار آن در روزهای آینده رسما اعلام خواهد شد و فکر می‌کنم رکورد فروش سال گذشته شکسته می‌شود. اغلب شرکت‌کنندگان از نمایشگاه راضی بودند و با توجه به استقبال خوب مردم، سال آینده غرفه‌ها را به 1000 عدد افزایش می‌دهیم.

خانم 30 ساله‌ای که خودش فروشگاه صنایع دستی دارد و برای خرید به نمایشگاه آمده است، بیان می‌کند: هر بار که به نمایشگاه صنایع‌دستی می‌آیم، افسرده می‌شوم چون روز به روز از حضور استادان به‌نام این حوزه در نمایشگاه کم می‌شود و این موضوع به شدت من را آزار می‌دهد.

صف مردم برای دریافت پول و خرید صنایع دستی

بیست‌وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha