• سه‌شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94032614780
  • منبع : مطبوعات

نجم‌الدین‌طبسی:

تعدد مساجد در محلات ضامن آرامش روانی مردم است

تعدد مساجد در محلات ضامن آرامش روانی مردم است

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: مردم در مناطق و محله‌هایی که مساجد بیشتری دارند، امنیت روانی بیشتر دارند؛ به دلیل آن که خانه خدا محل آرامش است و هر جایی که یاد خدا بیشتر در آن باشد، سلامت روانی افراد را نیز بیشتر تامین می‌کند.

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: مردم در مناطق و محله‌هایی که مساجد بیشتری دارند، امنیت روانی بیشتر دارند؛ به دلیل آن که خانه خدا محل آرامش است و هر جایی که یاد خدا بیشتر در آن باشد، سلامت روانی افراد را نیز بیشتر تامین می‌کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از افول حضور جوانان در مساجد جلوگیری کرده و شاهد حضور پررنگ آنها در خانه الهی بود؟ گفت: این طور نیست که در همه مناطق و در تمام کشور با اقبال پایین جوانان برای حضور در مساجد رو به رو باشیم.

وی ادامه داد: اگر به مساجد نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، متوجه می‌شویم که استقبال جوانان از آن در رتبه نازلی قرار ندارد از جمله مساجد اهواز یا تهران مملو از جوانان مؤمن و متعهدی است که دل به خانه خدا سپرده و حضور پررنگی در آن دارند، اما می‌توان گفت کمابیش انتظار بیشتری از جوانان برای حضور در مساجد مورد نظر است و باید این آمار افزایش یابد.

طبسی با تاکید بر این‌که «امام جمعه مسجد نقش موثر و مهمی در جذب جوانان به مسجد دارد» بیان کرد: نحوه سخنرانی و ارتباط و تعامل روحانی مسجد با جوانان در این زمینه بسیار اهمیت دارد، بنابراین به نظر می‌رسد در انتخاب و گزینش ائمه جماعات باید دقت و حساسیت به خرج داد.

این محقق تاریخ اسلام وجود برنامه‌های متنوع و جذاب را از دیگر راهکارهای جذب جوانان به مساجد عنوان کرد و افزود: باید در این راستا روحیه جوانان را در نظر گرفت؛ این قشر حساس جامعه تعامل و ارتباط با همسالان خود را مطلوب می‌دانند، لذا می‌توان با برگزاری اردوهایی چند روزه، یک روزه و حتی نیم روزه، برای گروه‌های مختلفی از جوانان تفریح و نشاط ایجاد کرد تا رغبت و تمایل آنها به حضور در مساجد و شرکت در برنامه‌های آن افزایش یابد.

وی نقش رسانه‌ها را در این میان موثر و مهم دانست و تصریح کرد: اگرچه عوامل دلسوز که در تولید آثار خود سوء نیتی ندارد و قلب آنها برای این خاک می‌تپد و تعالی و اعتلای جوانان را آروز دارند، کم نیستند اما گاه باید جنبه خیر برخی برنامه‌ها و تولیدات افزایش یافته تا بتوان نتیجه مطلوب را استخراج کرد، بنابراین رویکرد رسانه های کشور به ویژه سیما و سینما، می‌تواند به سمت آثاری رود که جوانان را با معنویت و مساجد پیوند عمیق‌تری دهد.

طبسی با تاکید بر این‌که «رسانه‌ها باید در این زمینه دقیق عمل کرده و نقش تبلیغی موثری داشته باشند» ادامه داد: مانعی وجود ندارد از اینکه در چند نوبت از شبانه روز، رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون و رادیو، گزارش‌های متعددی از مساجد مختلف داشته باشند تا از این روزنه دو اتفاق مهم به وقوع پیوندد؛ نخست ترغیب جوانان به سمت مساجد و آشنا شدن هر چه بیشتر با برنامه‌های خانه خدا و دوم تشویق شدن مساجد مورد گزارش، به برگزاری برنامه‌های متنوع‌تر و قوی‌تر برای جوانان.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه همچنین در پاسخ به این سوال که مساجد به عنوان مهم‌ترین کانون‌های اجتماعی جوامع اسلامی تا چه اندازه می‌توانند در سلامت روانی و امنیت اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان موثر باشند؟ خاطرنشان کرد: مسجد، خانه خدا و سنگر است و باید جوانان را به سمت آن سوق داد؛ این اماکن مقدس تا اندازه‌ای در آرامش روانی افراد موثر هستند که می‌توان گفت مناطق و محله‌هایی که مساجد بیشتری دارند، ناخودآگاه امنیت روانی مردم آن مناطق و سکنه آن بیشتر است به دلیل آن که خانه خدا محل آرامش است و هر جایی که یاد خدا بیشتر در آن باشد، سلامت روانی افراد را بیشتر تامین می‌کند همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۸:۳۵

کسي که نون شب براي خوردن نداره، چميدونه مسجد و دين يعني چي.