• پنجشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94023118536
  • منبع : مطبوعات

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

رابطه مسلمانان با قرآن بیش از تمام ادیان با کتاب‌های دینی‌شان است

رابطه مسلمانان با قرآن بیش از تمام ادیان با کتاب‌های دینی‌شان است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که «رابطه و انس مسلمانان با قرآن بیش از ارتباط پیروان ادیان دیگر با کتاب‌های دینی‌شان است» گفت: البته این انس و رابطه کافی نیست و باید تعمق یابد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که «رابطه و انس مسلمانان با قرآن بیش از ارتباط پیروان ادیان دیگر با کتاب‌های دینی‌شان است» گفت: البته این انس و رابطه کافی نیست و باید تعمق یابد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که در حاشیه سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد، با بیان این‌که «تعریف مشخصی برای کلمه فرهنگ وجود ندارد و نزدیک به 500 تعریف برای این لغت در کتاب‌های مختلف وجود دارد» اظهار کرد: در قرآن کلمه فرهنگ و معادل آن وجود ندارد اما عباراتی چون طریق، سنت و یا لسان قومه به معنای فرهنگ برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: در دنیا 50 کتاب مقدس وجود دارد اما تنها کتاب صحیح و واقعی الهی قرآن کریم است و هیچ کتابی نیز به اندازه قرآن در فرهنگ‌ها تاثیرگذار نبوده به طور مثال انجیل در میان مسیحیان جایگاه قرآن را در میان مسلمانان ندارد.

عابدی با اشاره به این‌که «یکی از مهمترین زبان‌های دنیا زبان عربی است» افزود: این زبان اهمیت خود را مدیون قرآن است، زیرا اگر قرآن به زبان عربی نازل نمی‌شد این زبان کاملا منقرض می‌شد و همچنین قرآن در زبان فارسی نیز بسیار تاثیرگذار بوده و چندین کتاب پیرامون این تاثیرپذیری تالیف شده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که «عرفان اسلامی، نظری و عملی مرهون فرهنگ قرآنی است» گفت: علم کلام شیعی، اشعری، مرجعه یا خوارج و... همه برگرفته از قرآن است و برداشت‌های آنها از قرآن ذکر شده است، که البته این بیانگر صحیح بودن آنها نیست.

وی با اشاره به این‌که «علم فقه بر اساس آیات قرآن است» تصریح کرد: بر اساس نظر منجمان بیش از 300 آیه قرآن پیرامون آسمان و نجوم است.

عابدی با اشاره به این‌که «هنرمندان مسلمان در عرصه‌های مختلف هنر خود را در خدمت قرآن قرار دادند» تصریح کرد: معماران اسلامی گنبد مساجد را همواره بر اساس آیات قرآن بر روی هشت ضلعی بنا می‌کردند و آن را نیز بر روی چهار ستون قرار می‌دادند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تاثیر فرهنگ قرآنی را بر فرهنگ کشور ایران بسیار زیاد توصیف و تصریح کرد: قرائت قرآن در شروع مراسم و یا هنگام مراسم عقد و دیگر موارد این چنینی، نشان از تاثیرپذیری فرهنگ ایران از فرهنگ قرآنی است که البته کافی نیست و باید این فرهنگ در جامعه ما فراگیرتر شود.

وی در پایان با بیان این‌که «رابطه مسلمانان با قرآن نسبت به رابطه پیروان ادیان دیگر با کتاب‌های الهی‌شان بسیار گسترده‌تر است» گفت: البته این انس و رابطه کافی نیست و باید قرآن در متن زندگی افراد جامعه ما حضور بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha