• چهارشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94023018279
  • خبرنگار : 71461

دبیر سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن:

ملاک مدیریت در جامعه اسلامی، تطبیق با قرآن است

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مسابقات قرآنی یک رویداد بزرگ در جهان اسلام است اما هنوز آن‌طور که باید، از ظرفیت آن استفاده کامل نکرده‌ایم. ما به سادگی در هر زمان نمی‌توانیم این همه قاری برجسته و حافظ را دور هم داشته باشیم، پس باید از این فرصت نهایت بهره و استفاده را ببریم.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مسابقات قرآنی یک رویداد بزرگ در جهان اسلام است اما هنوز آن‌طور که باید، از ظرفیت آن استفاده کامل نکرده‌ایم. ما به سادگی در هر زمان نمی‌توانیم این همه قاری برجسته و حافظ را دور هم داشته باشیم، پس باید از این فرصت نهایت بهره و استفاده را ببریم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی عصر امروز (چهارشنبه) در نشستی که در حاشیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد، با جمع‌بندی چند روزه این مسابقات اظهار کرد: در این مدت زحمات زیادی کشیده شد تا نمایندگان بیش از 80 کشور جهان در این مسابقات حضور داشته باشند. اهتمام رسانه‌های مختلف کشور به برگزاری این مسابقات سبب شد که خود مسئولان هم توجه ویژه‌ای نسبت به مسابقات داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر می‌خواهیم در کشور فضای قرآنی را داشته باشیم باید قله‌هایی را پرورش بدهیم و مردم سعی کنند به آن قله‌ها برسند؛ مثل عرصه‌های مختلف هنری، ورزشی و ... . ولی در این‌جا باید بگویم قرآن از سایر عرصه‌ها بالاتر و برتر است چراکه قرآن سبب تربیت انسان‌ها و خودش یک سبک رفتاری بسیار ارزشمند است.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: اگر نگرش انسان قرآنی شود آن زمان می‌دانیم که باید در زندگی چه کاری انجام بدهیم. خوراک، پوشاک و سایر موارد همه قرآنی می‌شوند. این مسابقات بهانه‌ای است برای توجه مردم به قرآن. کتاب قرآن صحیفه‌ای است که برای تمام مسائل زندگی برنامه دارد و ما باید این کتاب را سرلوحه کار خود قرار بدهیم. در این صورت است که از لغزش و خطا دور می‌شویم.

حسینی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مسابقات امسال، ساخت مستندهایی بود که در این مستندات ما از مردم پرسیدیم که از مسابقات قرآنی چه توقعی دارند؟ ما این مستندها را دسته‌بندی می‌کنیم تا برای سال آینده یک بازمهندسی برای مسابقات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مسابقات قرآنی یک رویداد بزرگ در جهان اسلام است اما هنوز آن‌طور که باید از ظرفیت آن استفاده کامل نکرده‌ایم. ما به سادگی در هر زمان نمی‌توانیم این همه قاری برجسته و حافظ را دور هم داشته باشیم. پس باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم. همان‌گونه که می‌دانید در برخی از کشورها جایگاه قاریان جایگاهی بسیار بالا است. همان‌گونه که در ایران هم این‌گونه است.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: پیامبر در گذشته برای مناسبات کشوری از قاریان استفاده می‌کرد. در میان هر قوم و قبیله‌ای دقت می‌کرد چه کسی بالاترین توانایی را در قرآن دارد و آن شخص را انتخاب می‌کرد. ملاک در جامعه اسلامی برای مدیریت این است که خودشان را با قرآن تطبیق دهند. زندگی در جامعه اسلامی باید بر حسب و سبک قرآن باشد.

حسینی با بیان اینکه "ما در این دوره از مسابقات به بُعد ترویجی اهمیت زیادی داده‌ایم"، تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم مسابقات قرآنی گفتمان قالب جامعه شود باید در ابعاد رسانه‌ای، تبلیغی و ترویجی گام‌های بسیار زیادی برداریم. این مسابقات یک رویداد بسیار ارزشمند و مبارک است چرا که با حضور رییس‌جمهور آغاز و با دیدار مقام معظم رهبری پایان می‌یابد.

وی افزود: ما درصدد هستیم رهنمودهای رهبری را که اکنون دیگر خود این رهنمودها یک کتاب ارزشمند است را اجرا کنیم. این مسابقات باید سبب شود که علاقه و توجه مردم به قرآن در جامعه زیاد شود. افرادی که قاری هستند به سمت فهم قرآن بروند و سایرین که شاید کمتر با قرآن مانوسند انس با قرآن را کسب کنند.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه ما نباید از تبلیغ و ترویج قرآنی بگذریم گفت: سبک و سیاق مسابقات قرآنی با سایر مسابقاتی که در کشور در جنبه‌های مختلف برگزار می‌شود متفاوت است. داوران این مسابقات، متسابقین و حتی افرادی که حضور می‌یابند با سایر افراد جامعه که در مسابقات دیگر شرکت می‌کنند باید تفاوتی داشته باشند. این مسابقات یک کار تبیلغی و ترویجی بی‌نظیر در عرصه قرآن است.

حسینی ادامه داد:‌ ما در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه مرحله مقدماتی مسابقات را اجرا کردیم و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه مرحله نیمه نهایی حفظ و مقدماتی قرائت را به پایان می‌رسانیم و فینالیست‌ها را معرفی می‌کنیم که فردا (پنج‌شنبه) فینالیست‌ها به مسابقه می‌پردازند و در رشته حفظ و قرائت از هرکدام 5 نفر برای مرحله نهایی معرفی می‌شوند. ما در مسابقات امسال یک رشد کمی داشته‌ایم و بیش از 81 کشور در این دوره حضور یافته‌اند. ما در مسابقات امسال علاوه بر اینکه از قاریان کشور الجزایر دعوت کردیم از داوران آن‌ها هم دعوت به عمل آوردیم. در سال گذشته 110 نفر در این مسابقات شرکت کردند ولی امسال تعداد آن‌ها به 129 نفر رسید یعنی 62 نفر حافظ و 67 نفر قاری در این مسابقات حضور داشتند.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تاکید کرد: این مسابقات قرآنی نیاز به یک سطح بندی دارند چرا که تراز قرائت در برخی از کشورها نسبت به برخی دیگر قوی‌تر است. عموم کشورهای اسلامی در زمینه مسائل قرآنی فعال هستند ولی گاهی لازم است که برخی از کشورها در زمینه‌های آموزشی به کشورهایی که ضعیف‌تر هستند کمک‌های آموزشی کنند. ما هم در گذشته ضعیف بودیم ولی با اهتمام مقام معظم رهبری در عرصه فعالیت‌های قرآنی پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به همایشی که صبح پنج‌شنبه در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود گفت: همایش پژوهش‌های بین المللی قرآن بسیار مهم است و باید با اهتمام رسانه‌ها این همایش را از حاشیه خارج کنیم و به اصل بیاوریم. برای این همایش 700 اثر برجسته آمده که پرداختن به این اثرات می‌تواند به ترویج مفاهیم قرآنی کمک کند.

وی همچنین گفت: اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم در سی و یکم خردادماه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و پس از آن برگزیدگان و شرکت‌کنندگان به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند.

دبیر سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ادامه داد: ما در برابر رفتارهای کشور مصر هرگز مقابله به مثل نکردیم اگر می‌خواستیم این‌گونه کنیم اکنون از قاریان و داوران مصری دعوت به عمل نمی‌آوردیم. رابطه ایران و مصر در زمینه مسائل قرآنی بالاتر از این است که بخواهد با چند حرف ساده از بین برود. ما تمایل داریم که با تمام کشورها در رابطه با مسائل قرآنی ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها بتوانند بدون هیچ محدودیتی در این مسابقات شرکت کنند.

حسینی در پایان گفت: ما بنا داریم که در نوع داوری مسابقات تغییر و تحولی ایجاد کنیم،‌ این تغییرات سبب می شود که خیلی از مشکلاتی که در داوری به وجود می آید از بین برود در داوری مسابقات برای ما فرد ایرانی و غیرایرانی تفاوتی ندارد که اگر غیر از این باشد ما به خواسته قرآن عمل نکرده‌ایم ولی بهتر است برای رفع مشکلات تغییراتی را در نوع داوری ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، در پنجمین روز مسابقات بین المللی قرآن کریم محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق در سالن اجلاس سران حضور یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha